• Handkontrollen!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #9217  by Frezy_man
 
Yepp. Den här tråden handlar om NES handkontrollen. Ni vet den där fyrkantiga plast biten. Lite svart-grå med två röda knappar och ett styrkors.

Ursäkta om jag spammar ner forumet. Men har lovat Kreese att göra minst 15 inlägg den här veckan.

Nes handkontrollen är en bra kontroll. speciellt till enklare plattforms spel mm. A och B knapparna är väldigt låga och lätta och styrkorset är också bra på det sättet att upp är upp och ner är ner. Den kan inte feltolkas. Det går inte så bra att "dra" på styrkorset för kombinationer men det beövs inte då det inte finns några spel då man använder sig av den funktionen.
Jag är väldigt kräsen när det gäller handkontrollen. Jag gör speedruns om ni vet vad det är. När jag ska slå ett rekord krävs ofta mycket hög precision och då krävs EN PERFEKT hankontroll. Om en knapp är lite knäpp som kan framföra misstag försöker jag att använda en annan kontroll. En miss som blir några pixlar fel än vad det hade blivit med en bra handkontroll kan vara en katastrof!

Jag har 4-5 kontroller att välja på här hemma. En av dom har alltid varit favorit men den la av i veckan. Start knappen slutade att fungera. Den här kontrollen har jag haft en låång tid tillsammans med och gjort många speedruns med. Allt smattrande som jag gjort på B-knappen bevisar att NES kontrollen har bra kvalité men den kunde ändå vara bättre. Jag står för beslutet att jag ska införskaffa mig en bra kontroll igen då nystroem inte vill sälja sin.
Ett svar jag får är att handla på tradera. problemet är bara att de NES kontrollerna som är "renoverade" med en gummisats är faktiskt väldigt tröga. Jag vill ha en bra insliten kontroll. Det är blir inte lätt för mig. Jag funderar på att köpa hem 20-30 billiga kontroller från tradera och då borde jag hitta en som passar mig. Faktum är att alla NES kontroller är sltna på olika sätt.
Vissa har ätit chips samtidigt som de spelat på sin kontroll vilket gör att knapparna kan fastna. Vissa vill döda sin kontroller genom att trycka VÄLDIGT hårt på "höger" när de spelar super mario etc. Så om ni kollar noga så finns det många kontroller då höger knappen skiljer sig från den vänstra. Även gummiknappsatsen kan börja krångla speciellt på styrkorset. Har en kontroll där "frammåt" knappen kan hänga sig. Vissa styrkors känns som konstiga svampar där alla olika riktningar på styrkorset är anorlunda. Styrkorsen brukar vara tröga. Men det finns också lätta styrkors.

Start knapparna kan också ge sig. De har ju en konstig uppbyggnad med väldigt höga gummi bitar som direkt inte används så mycket när man spelar. För mig har det bara varit i Mega man 2 då man går in i menyn ofta för att byta vapen.

Det här är svårt för en kräsen som jag. En kontroll varar heller inte för evigt. En "renoverad" kontroll duger alltså inte för mig. styrkorset är ofta relativt trögt och även A och B knapparna. När jag spelar Mega man kan jag tjäna mycket tid på att få ut några extra skott per sekund. Då fungerar det inte med en trög B knapp. Då föredrar jag att den är slapp.

hur tror ni det skulle vara om man renoverar sin egen NES kontroll. Kanske slipar och trycker lite på gummisatserna :)? Så att man kan få den "perfekta" kotrollen =)

 #9218  by Riwallen
 
Jösses har du grunnat länge på detta?

Det var en lång utläggning.

Tycker du ska renovera själv och slipa ner det till önskad tröghet

 #9219  by WERY
 
Kan man göra eller så kan du testa med att slita in kontrollen själv för då anpassas den till dina händer exakt. Det blir ju o lira en jätte massa men det är kul

 #9225  by Kreese
 
För att få den ultimata kontrollen så får du väl helt enkelt ta olika delar från olika kontroller. Gillar du A-B knapparna på en kontroll, styrkorset på en annan och start och select (kanske inte de viktigaste knapparna men...) från en tredje. Så kan man ju alltid ta gummit från de man gillar och bygga ihop den ultimata kontrollen.

 #9231  by Frezy_man
 
Det du säger är nog smart Kreese. Ska kolla om det går att plocka ihop en egen kontroll. Jösses vad seriöst det låter. Men är man också seriös så har man inget annat val. Jag vet precis vilket styrkors jag väljer ut. och precis vilken "A" och vilken "B" knapp jag ska välja :)

Vav finns det för olika kontroller till NES? Jag känner till den jag pratar om nu (den vanliga), arkad stickan och den som medföljde till top loadern i USA.

Top loader kontroller verkar bra men har dock aldrig spelat med den eller har nog eller inte sett den i verkligheten.

Om det finns mycket pirat kontroller vet jag inte. Kompisen köpte en famicom kopia från spelfyndet en gång. På denna fanns "rapid-fire" eller "turbo" knappar. Men den var för övrigt riktigt usel. Priset är nog 30 kr. eller så. Sen att sladden kommer ut från sidan av kontrollen förbättrar INTE saken.
¨
Nu när jag funderar på det så vet jag inte hur famicom kontrollerna ser ut. (skandal)

 #9232  by Hundägaren
 
Se bara till att göra rent gummina och kretskortet ordentligt och sen kan du bygga ihop med de gummin du trivs bäst med.

MVH H Ä

 #9276  by Bnicke
 
Frezy_man wrote:Kompisen köpte en famicom kopia från spelfyndet en gång. På denna fanns "rapid-fire" eller "turbo" knappar. Men den var för övrigt riktigt usel. Priset är nog 30 kr. eller så.
Va? spelfyndet 30 kr?? de brukar ju salta på rejält på sina priser.

 #9280  by WERY
 
Det gör dom men jag tycker inte att 159;- för ett nytt och inplastat Killer Instinct till snes är överpris. Däremot deras andra priser

 #9285  by Frezy_man
 
Bnicke wrote:
Frezy_man wrote:Kompisen köpte en famicom kopia från spelfyndet en gång. På denna fanns "rapid-fire" eller "turbo" knappar. Men den var för övrigt riktigt usel. Priset är nog 30 kr. eller så.
Va? spelfyndet 30 kr?? de brukar ju salta på rejält på sina priser.

Den handkontrollen är inte värd någonting =)

 #9293  by Clusster
 
nja ja har la ingen speciell kontroll hinner inte spela så mycket men det e ju skit kul när det väl händer så lycka till med kontrollen frezy =)

Instagram #sndb.se