• Stansade nummer på baksidan på kassetter

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #164705  by sundrik
 
Hittar inget när jag sökte på forumet.

Är det någon som vet vad dom intryckta siffrorna på etiketten på baksidan är?
 #164710  by sundrik
 
usch... det var plottrigt. Inte heller i bokstavsordning.

Sen är ju spelen med bara en gång, vad jag kan se. Har ju inte kollat alla i listan.

SMB är bara med en gång med 11 bak. Jag har både med 11 och 07. Samma med Tale Spin.


Och frågan kvarstår. Någon som vet varför numren finns där?
 #164712  by sundrik
 
Men det betyder att flera fabriker gjorde samma spel.

Sen tycker jag det är konstigt, för fabrikerna gör ju knappast etiketterna. Då skulle dom skilja sig mer. Visserligen kan dom ju stansa på fabriken. Men med tanke på att instansningen inte är exakt likadan, så borde det skett manuellt och inte maskinellt.
 #164717  by sundrik
 
Jo det stämmer. Men det är bara release av första utgåvan. Siffrorna kanske är beroende på vilken utgåva.

Sen har jag hittat spel (Super spike v´ball) där ena kassetten har nr 20. Stora siffror med långt mellan dem.
Den andra kassetten har nr. 20. Små siffror som sitter tätt.

Så det känns inte som att dom skulle vara gjorda i samma utgåva (eller ens samma fabrik). Å andra sidan kan jag inte tänka mig att Super Spike v´ball kom i så många mer utgåvor än en. Men där kan jag ju ha fel.
 #164826  by sundrik
 
Det var ju smart av dom. För annars hade fabrik nr 11 gjort väldigt många spel medans fabrik 02 var väldigt dålig på att leverera.
Sen får dom väl tänka om med att kalla den "2-digit code" då det faktiskt finns spel med endast en siffra på.

Det hade ju varit lätt att tänka sig att det var en sorts kvalitetsstämpel. Eftersom det såg så manuellt ut. Men när jag fick se det tryckta talet, så är det att utesluta.

Kan det ha med mapper att göra?
 #164981  by Sol
 
Svår nöt det där, någon som känner någon vars föräldrar jobbade på en Nintendo-fabrik? :)

Uteslutas kan ju:

1. Datum, år, månad (så korkade är inte ens japanerna), fast ni vet kanske hur de numrerar sina hus!? Helt uppåt väggarna...
2. Batch-nummer som det så populärt kallas i fabriker. Alltså version, första upplagan etc. men det verkar också helt ologiskt att inte skriva 01, 02, 03 då.


Potentiella:

3. Fabrik, hm kan det vara... fast jag är tveksam.
4. "Löpande band" som också nämnts verkar mer rätt. Många av spelen gjorde på band 11 i början o.s.v., vissa band kanske inte fungerade till NES och gjorde SNES-spel? Något som sett om de har andra siffror?
5. Mapper/Chip-typ? Tevksam till det också.


Fler förslag+
 #164985  by BelfegorC4
 
Sol wrote: 4. "Löpande band" som också nämnts verkar mer rätt. Många av spelen gjorde på band 11 i början o.s.v., vissa band kanske inte fungerade till NES och gjorde SNES-spel? Något som sett om de har andra siffror?
Jag har SNES spel med 00 och 31, 22A som exempel.
Men har även sett 11.
 #165028  by instinqt
 
På SNES-spel har jag sett: 00A, 03, 08, 09, 11, 12, 20, 34. Då har jag knappt börjat kolla de instansade siffrorna/bokstäverna. Hela intervallet lär nog dyka upp :)
 #301052  by tswahn
 
Är det någon som vet vad de in stansade numren på baksidan av kassetterna betyder?

Har för mig att någon har nämt något om detta tidigare, men jag hitter det inte :s
 #301857  by Ludu
 
Det där med löpande band låter väl logiskt? Precis som siffran i dricksglaset som bestämmer hur gammal man är. Men kollar ni på alla regioner eller bara SCN? Kanske de hade SCN-spel på ex. 09 10 11, NOE på 12-40. Men det är bara en teori tagen ur tomma luften.
 #301934  by smid
 
Haha ja jävlar, siffrorna i glaset som sa hur gammal man va. Det är ju ett lika stort mysterium som dessa nummer...
 #301967  by Mippy
 
Va, var det där ett utbrett fenomen? Jag trodde det bara var jag och nissarna i min klass som höll på med och trodde på det. :DOG

Om man skulle få reda på varför glasen har instansade nummer (t.ex. genom att fråga på ett glasforum eller liknande) så kanske man skulle kunna komma närmare mysteriet med de instansade numrerna på Nintendospelen också. Lär ju finnas där av samma anledning. :good:
 #301996  by Ufouria
 
Minns oxå siffrorna i glasen så de fanns där även på de gamla rävarnas tid.
Man kikade i glaset och frågade kompisen: Vilket nummer fick du? 11. Då är du elva år. :D
 #302003  by Mippy
 
Smid: jag kommer söka reda på svaret på det här mysteriet om det så är det sista jag gör. Jag kanske inte kommer tillbaka levande men jag måste göra ett försök. [-o< *Börjar googla efter glasforum* :lol:

Sanna: det roliga var ju när man fick 11 i glaset när man verkligen var 11. Då kunde man liksom inte tro sina ögon.
 #302202  by Ludu
 
Bara för att avrunda: Siffrorna i glasen är just det där med maskin och om de märker att alla 11:or är konstiga så är det maskin 11 som ska fixas. Nån hade nämnt det men jag var nog inte tydlig med att det var det jag menade med min jämförelse. Punkt :)
 #303130  by Mippy
 
Har några med 00 instansat märkte jag nu. Hur kan de ge en maskin den siffrerkombinationen egentligen? Tycker ju att 1 borde vara det lägsta. :roll:
 #303454  by Tamagon
 
Jag har länge funderat på vad det är för instansat nummer bak på kassetterna där varningen CAUTION står.
brukar stå ex 11 uppe till vänster på den lappen.

Ngn som vill upplysa mig?

PS: rubriken är felstavad med vilje tyckte det såg ballare ut så, mera metall!

Instagram #sndb.se