• Strömadapter till FDS?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #9447  by kralleman
 
Vad skall jag använda för strömadapter för ett FDS här i Sverige? Fick ingen alls med det jag köpte...

 #9449  by jalla
 
Står det inget bak där man sätter inn strömadapteren? Jag läste nu att AC adapter inte var inkluderat när man köpte FDS. Man kan visst använda batterier i den också :)

EDIT: Hittade info om den offisiella FDS AC adapteren.

AC100V 50/60Hz 9V 400mA Model HVC-025

Du kan köpa en offisiell här. Dock passar den inte i Sverige utan omformare. NES använder ju också AC 9v så kanske du kan använda en sånn viss den passar? Kolla upp det först isåfall så du inte förstör hela FDS hehe :\

 #9452  by kralleman
 
Väldigt konstigt tycker jag. Famicomen går ju inte precis på batterier, så man kan ju ändå inte ta med den i husvagnen. Japaner kanske inte har så många vägguttag?

Den svenska adaptern är ju:
Input:
AC 220-230 50Hz

Output:
AC 9,8V/1.3A


Fungerar väl eller?

Blä har suttit hela morgonen och försökt reparera en trasig Double Pro Fighter och den vill verkligen inte...

EDIT: Försöker komma ihåg någonting från fysiklektionerna.. Polaritet behöver man väl bara ta hänsyn till då det är DC eller hur? Finns väl ingen när det är AC?

 #9456  by jalla
 
Ja, du kan så säga hehe :) Varför använda batterier när man måste ha el till själva Famicomen.

Kollade precis en tysk och fransk AC adapter, båda säger 9V 1.2A. Kollade också en skandinavisk AC adapter och ser det står 9.8V 1.3A som du nämner. Ingen aning varför det är skillnad. Det är ju en annorlunda plugg på SCN AC adapteren än på tyska och franska. Men.. jag kollade 3 NES enheter nu och det står 9v på alla, själv på en Bergsala NES. Så jag vet inte varför det står 9.8V på AC adapteren.

Jag tror det går med en skilland på 10% + - när det kommer till el, men vågar inte påstå det med 100% säkerhet. Jag ville nog provat, men det blir på egen risk :)


EDIT: Yep, stämmer. Du behöver bara tänka på polaritet när det är DC

 #9476  by kralleman
 
Jag chansade... Och den startade upp och så, men sedan fick jag

Battery Err. 02 (= Batteries dead)

Hann inte komma in i spelet tyvärr, lite synd då jag vill veta om remmen fungerar. Får väl ta å springa å köpa batterier till den då, jävla meck.. Kopplade annars ihop den ganska snyggt med H.E.S. Unidaptor.

 #9477  by jalla
 
Ok, så du fick upp den coola pre-loader grejen isåfall :) Då är nog problemet att AC adapteren inte ger ut 100% riktig styrka. Jag hadde precis det samma problemet med min Twin Famicom när jag provade nån universal DC adapter. Satt den på DC 7.6V, riktig polaritet och allt, men fick battery error. Fixade till slut en 110v - 220v converter så jag kunne använda original strömadapteren till den och då funkade det utan problem. Testate en annan universal DC adapter sen och den funkade.

 #9481  by kralleman
 
Kanske så.. Har kört igång den nu iallafall.. Får dessvärre

Disk Trouble Err. 20-29 = Unidentified disk error.

Kan det vara remmen eller läshuvudet som är paj/nehöver justeras? Isåfall någon som vet svenska/nordiska sajter som säljer FDS-remmar?

Ursäkta språket men, jävla skitmaskin jag fick hem...

EDIT: Fick igång den med hjälp av batterier alltså.

 #9482  by jalla
 
Du fick i gång den med batterier, men Disk Trouble Err. 20-29 = Unidentified disk error när du provar spela? Har du testat andra spel (om du har) ? Kan du höra om spelet "går rundt" när du setter i det?

 #9483  by kralleman
 
Provade med två spel som är "säkra" kort, nästan helt nya och som fungerar felfritt på min Twin Famicom. Det låter som om den börjar läsa spelen, men den kommer inte särkilt långt innan error-meddelandet kommer. Irriterande.

 #9496  by kralleman
 
Oj.. Läste famicomworld.coms guide till FDS-errors. nesworlds var väl lite tygligare.. Det var nummer 21 och 22 dvs:

ERROR 21 Disk header block(*NINTENDO-HVC*) part is wrong.
ERROR 22 Disk header block reecognition #$01 isn't read and cant be ignored.

Får kolla mer på detta en annan dag helt enkelt. Som sagt kan ju hända att det bara är läshuvudet som behöver justeras. Takk för hjälpen hittills. Skall iväg och jobba nu.

 #9556  by kralleman
 
Någon som har bytt ut remmen i sitt FDS? Kan man hitta sådana remmar i Sverige?

 #9574  by nes_nerd_no_1
 
kralleman wrote:Någon som har bytt ut remmen i sitt FDS? Kan man hitta sådana remmar i Sverige?
Nej, men dom går att hitta på ebay för c:a $10 styck.
Det finns en "manual" på nätet hur du ska göra för att byta ut remmen.
Ingenting som jag skulle ge mig på dock, för det verkar vara ett jäkla pill-göra...

 #9576  by kralleman
 
Att byta ut den ser jag bara som ett kul litet projekt. När man väl får tag i en alltså. Får väl ta o köpa en på ebay kanske då.

 #9625  by kralleman
 
Nu har jag beställt rem iallafall. Tar väl ett tag innan den kommer.. Tackar för länkar.

Instagram #sndb.se