• Skruvar och skruvmejslar till NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #316810  by hunden
 
vad är det för skum skruvmejsel man behöver för att skruva upp spelen? har läst att man ska skruva upp för att kunna rengöra ordentligt, men skruvarna ser ju ut som nåt från en sci-fi movie...
Last edited by smid on 06 Feb 2013, 13:23, edited 2 times in total.
 #316812  by MrDomarn
 
Det du behöver är en "game bit". Googla på det så finner det du söker. På tradera finns massor också.
 #316814  by Ufouria
 
Tänkte faktiskt på dessa skruvar idag. En del är silvriga (de flesta) medan en del kassetter kommer med lite mer guldaktiga/gula skruvar. Kommer inte på nu på rak arm vilka spel jag har sett med guldiga skruvar.
 #316815  by Mippy
 
Tyvärr är de inte från en sci-fi film utan från något företag i Kina eller Japan (antagligen). På Tradera eller Ebay finns så kallade game bit i mängder. Tänk bara på att vara försiktig så att du inte köper en som är för tjock längst ner för då blir det vita märken i skruvhålen.

Sanna: Konstigt. Amerikanska spel kanske har annan färg på skruvarna? Kan kika imorgon och se om jag hittar något guld.
 #316828  by Skogur
 
bland mina så har jag en Pal A cart med guldig skruv resten av mina (PalA,B och NTSC) är silvriga.
 #316981  by Ufouria
 
Ser skruvarna verkligen ut så där, så markerat stjärnformade? Isf har ju gamebiten (och även skruvmejslen) väldigt dålig passform.
Kanske skulle ta patent på en mejsel som passar som handsken till skruvarna. :)
 #316992  by instinqt
 
Stiliserade 2D-representationer av 3D-objekt ljuger nästan aldrig (alltid) :)

Image

Torx-bilden är däremot väldigt exakt och det jag tänkte visa med bilden är: torx och gamebit har inga gemensamma nämnare utöver att de båda används till skruvar/muttrar osv och benämningen "inverterad torx" på gamebits är varken särskilt logisk eller lämplig (då benämningen används på torx-hylsor). Sen heter de förmodligen inte gamebit/gamebitskruv heller, men det är "the lesser of two evils" :)
 #317058  by Sphinx
 
Har efter idogt forskande kommit fram till det absoluta FAQen. ;)

Stilen på skruvarna är mycket riktigt inte inverted torx. Men för den delen inte Gamebit heller. Andra felaktiga namn jag kommit över är inverse torx, external torx, security bit etc.

Den korrekta benämningen för skruven är Line Head, under produktbenämningen LHSTIX, och har utvecklats av det japanska företaget OSG System Products (Shenzhen). Ett dotterbolag till, eller del av OSG Corporation. Själva biten bör rimligtvis heta Line Head bit eller LH bit.

OSG System Products
http://www.ospsz.com/

OSG Corporation
http://www.osg-global.jp/

PDF Broshyr
http://www.ospsz.com/english/include/Do ... nLoadID=43

Det verkar även vara så att skruven inte i första hand utvecklats för att vara svår att skruva ur, utan snarare tvärtom. Att den snabbt och enkelt ska gå att skruva i utan att slira, då skruven alltid kommer befinna sig helt centrerad i skruvmejseln.

Det var verkligen ingen enkel match att hitta denna information, så ska sanningen fram så är det nog mycket smidigare att fortsätta kalla dem för gamebit, då det namnet verkar ha fastnat ordentligt.

Nåväl, kanske onödig information. Men det är den bästa informationen! \:D/
 #317112  by instinqt
 
Förmodligen.

Kan vi hitta någon som tillverkar verktyg till Line Head ALH2/3/4/5/6 (eller vad de nu heter) samt lista ut vilken av dessa storlekar det är till spelkassetter kan vi nog kirra mejslar billigt (förhoppningsvis) utan att beställa av Kaptenkrok eller liknande, vore inte det fint? :)

Onödig kunskap kan vara väldigt användbar :)
 #317114  by smid
 
Att skaffa fram billiga skruvmejslar låter som en saga. Min "gamebit" (?) passar ju inte bland de andra bitsen (?)...

Jag är inte så hemma på dessa namn och böjningarna av dem :(
 #317343  by smid
 
Smälta fram en passform? Har hört om det, men det verkar ju lite osäkert. Förstör väl inte skruvarna, men plasten då? :(
 #317384  by tjibynn
 
måste du göra en avgjutning med skruven iskruvad i en kassett.. går det inte göra vid sidan av?
 #317389  by smid
 
Det går ju iofs... Jag är inte van att gå upp så här tidigt :(

Lättast vore ändå skruvmejsel, ska ge mig på lite googlande i eftermiddag.
 #317393  by instinqt
 
Hur får man ut skruven som man gör avgjutningen med "vid sidan om"? Kan man få ut en skruv har man väl ett verktyg, då behöver man inte smälta pennan från första början? Eller tänker ni er att ni slår sönder en kassett/enhet eller köper en lös skruv? :)
 #317395  by smid
 
Tyst instinqt, notera första raden i mitt inlägg ovan :D

Får se hur fan det där googlandet kommer gå, om jag ens hittar google...
 #317499  by tjibynn
 
mejsel ska det ju vara !
 #317547  by tjibynn
 
japp.. så sant...

jag har ju en ny,fin till salu..
 #317549  by instinqt
 
Någon som hittat en leverantör av mejslar via google?

Kan ju bli en sambeställningsgrej precis som skyddsboxar, de lär ju inte bli jättedyra om KaptenKrok kan sälja dem för en hundring och momsa, skatta och ändå gå plus.
 #317553  by tjibynn
 
enligt dem så är dem efterfrågade av flera men de (kaptenKrok) har inte fått tag i några på över ett år...
 #317556  by tjibynn
 
pund?

Instagram #sndb.se