• Vad spelar ni för tillfället? (NES & Famicom)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #833096  by Nightstalker
 
Double Dragon 2 med en kompis i ~6 timmar. Alltid är det någon av oss som klantar sig på plattformandet och dör sen dör den som lever på de jävla ninjorna i sista rummet ](*,) Min polare överlevde till sista bossen en gång och lyckades få in 3 knän...jag kollade en speedrun, det krävs 4 efter att bakgrunden ändrats :arg:

Jag gillade spelet fram till man skulle göra någelunda exakta plattformshopp. A+B för att hoppa? Skräp.
Köra lättaste för att öva på hoppandet? Nope, spelet tar slut innan det så öva får man göra på medium och då kan man lika gärna köra hard med en gång för annars får man ju inte möta sista bossen :evil:

Vi ska iaf ta skiten på onsdag kväll!
 #833099  by Ufouria
 
DD 2 :birdo: Gillar alla tre men ettan är sjukt störande på stället där man blir utputtad av stenarna i väggen. Känns helt random. Trean som jag först tyckte var svårast (dog i första rummet första gången jag spelade) är lättast och nästan roligast då det inte finns några störande moment i det.
 #835027  by Sonefors
 
Sprang precis igenom varje bana i SMB tillsammans med Heggestad.
20180511_223223.jpg
20180511_223223.jpg (3.39 MiB) Viewed 21280 times
Nu kör vi Shadowgate! Första gången någonsin för Heggestad.
20180511_230855.jpg
20180511_230855.jpg (3.9 MiB) Viewed 21280 times
 #835051  by SCHNEIER
 
Shadowgate är mys.

Minns när man fick det på release och körde fast. Fanns ett nummer, i Nintendomagasinet tror jag, att ringa till Bergsala för att få hjälp. Dom vägrade att hjälpa mig, eftersom dom inte fick göra detta inom ett visst datum. Jag ringde och tjatade och fick till slut lite hjälp då dom antagligen tröttnade på mig. :DOG
 #835096  by Ufouria
 
Jag skulle nog säga att det finns några enstaka lösningar är logiska (det mesta är ologiskt) :lol: Men det är ett bra spel :birdo:
Deja Vu och Uninvited har mer logiska lösningar. Dock fastnar jag alltid på cookie monster i Uninvited och måste kolla upp det :-w
 #835651  by Ufouria
 
Har länge velat testa Top Gun 2 och nu när NES:et stod framme och jag skulle stoppa tillbaks Simons så passade jag på att ta ut TG 2 kassetten på samma gång. Spelet skulle kunna vara riktigt roligt men det är omöjligt, ffa eftersom det inte går att styra. Visst är det väl så att i Top Gun 1 så åker planet mot marken om man trycker upp och upp i luften när man trycker ner (alltså tvärtom)? Det hade känts mer naturligt att göra det även i TG 2 men nej, så är det inte, utan upp är upp och ner är ner. För mig blev det fel hela tiden, vilket gjorde spelet ospelbart. Dessutom förstod jag mig inte på hur man skjuter missilerna plus att det var apsvårt överlag. Spelade 6-7 ggr men kom inte långt. Klarade inte ens första mission (kanske knappt hälften).
 #835662  by Ufouria
 
Det var så otroligt trevligt att spela Simons i helgen och NES konsolen står framme så jag borde verkligen passa på att spela nu :) Hade gärna gjort ett nytt försök med Top Gun 1, men har bara en ny/ospelad kassett, så det går bort. Även om det också är svårt så minns jag det som betydligt lättare än Second Mission.

Om jag skulle ta och springa igenom CV 1 för sjuttioelfte gången. Har inte spelat det på länge så det kommer vara rätt svårt igen, precis som när man är nybörjare. Eller så kör jag CV 3 men tyckte inte om det de ~2 tidigare ggn jag spelade det. Men third time's a charm heter det ju. Kanske skulle ge det en tredje chans mao :-k För många spelkassetter att välja på!
 #835838  by Ufouria
 
Har börjat spela CV III. Förutom första banan som jag har spelat tidigare har jag kommit in på banor som jag aldrig tidigare spelat. Har gått andra vägar tidigare. Slapp det hemska klocktornet denna gång (banan där man måste vända och gå tillbaks efter att man besegrat bossen). Mycket roligare resväg än tidigare ~2 ggr jag har spelat det. Undrar om jag har passerat det hemska stället med stenblocken som faller ner :-k
 #836227  by Ufouria
 
Castlevania III. Alltså bana 9-4 :arg: Den är som när man spelar Shadow Warriors för första gången. Något parti där (sista banan?) där det kommer fåglar och andra jobbiga fiender från alla håll och kanter. Fåglarna på bana 9-4 är jättejobbiga då de flyger i så dålig höjd. Dessutom störande att man inte kan vända när man sitter på huk. Skitspel :lol: Har gett upp för tillfället men kommer nog tillbaks till det så småningom. Ger aldrig upp totalt. Minns att spelet var jobbigt på ett ställe (som jag slapp denna gång) men inte att det var så svårt på slutet.

Skulle vara skoj om det kommer upp i vi spelar tillsammans. Tycker personligen 3:an är lätt svårast i serien.
 #839517  by Ufouria
 
Popeye, fast det blev trist efter två varv! Synd att det bara är tre banor.

Nu har jag spelat Pro Wrestling väldigt länge känns det som. 20 vinster, 1 förlust och 1 oavgjord. Finns det inget slut på detta? Tycker inte det direkt blir svårare heller för varje "varv". Får bara mer och mer ont i vänstertummen. Det är vad som händer. Spelar som Star Man givetvis 8) Amazon Man är också rätt läcker.

Edit: Esch, nu dog jag. Såg att jag var rankad #8 och när jag förlorade blev jag rankade #1 och får börja om från början. Förstår då varför det verkade som det inte var något slut. Nu ger jag upp för denna gång.
 #839523  by Filurkatten
 
Håller fortfarande på med Dragon Quest 7 till 3ds. :3ds:
50h in, tror jag fått alla karaktärerna.
Börjar tycka att jag själv blir lite för jobbig, måste prata med varenda person och kolla i varenda kruka/byrå/tunna/garderob efter de där jäkla minimedals. Antar att man ändå inte får något bra av dem men jag vill veta. :p

Spelet är stundvis väldigt underhållande men med några irritations moment. Att jämföra utrustning är riktigt bökigt och handlingen är väldigt mycket (än sålänge) upprepande.
Åk till nytt ställa, kolla vad som är fel, hjälp lokalborna, åk hem och kolla läget, upprepa.

Spelade aldrig spelet på psx så känns ändå kul att gå igenom det.
Hoppas att det finns någon grotta efter storyn med svårare bossar. De brukar alltid vara kul att kämpa sig igenom!
 #840419  by Ufouria
 
Har börjat med Star Tropics. Riktigt härligt spel med Zelda känsla. Musiken är bra. Körde fast redan på chapter 2 och fick kolla youtube :$ Dessutom dog jag flera gånger under det kapitlet. Gubben känns lite stel att styra men jag tror jag vänjer mig. Såg på youtube videon att spelet är långt :o Som tur är verkar det som att spelet sparas väldigt ofta så jag får spela det under lång tid. Förhoppningsvis är jag klar till jul :lol:
 #840465  by Jake The Snake
 
Star Tropics är grymt. Skön sommarkänsla också, och bra musik som du säger. Man anpassar sig rätt snabbt till den stela spelkontrollen, sen funkar den rätt bra. Spelade det men en kompis när det begav sig - kommer ihåg hur vi letade efter det där rackarns brevet med koden i själva spelet, innan nån på skolgården avslöjade hemligheten.
 #841460  by Axus
 
Har försökt att hitta Star Tropics på Ebay ett bra tag, men av någon anledning är alltid frakten så dyr. Skam den som ger sig dock.. :D

Jag har börjat spela Balloon Fight en hel del på sistone. Riktigt kul i kortare spelsessioner, och jag hoppas att Nintendo Switch Online-versionen kommer med hiscore-listor online. Då lär jag lägga ned mycket tid på Balloon Trip :D Gjorde en video för det. :)

 #841463  by Ufouria
 
Plus tull på kalaset.

Har du spelat Balloon Kid till GB? Det skulle du nog gillar om du gillar Balloon Fight. Nu tycker iofs jag BF är aptrist (precis som de flesta andra SS spel) men älskar Balloon Kid så att man gillar det ena är ingen garanti för att man gillar det andra.
 #841468  by Axus
 
Ja, precis.

Har faktiskt inte testat det, men nu när du säger det som kom jag på att jag har en lös kassett hemma. Ska plocka med det till sommarstugan nästa gång jag åker hem. :) Tack för tipset!
 #841528  by Axus
 
Spelar Kirby's Adventure nu. Har faktiskt aldrig kört det tidigare, och det är ju galet mysigt. Känns som ett perfekt spel att köra med min fyraåriga systerson också, där vi båda har kul.
 #841540  by Ufouria
 
:good:
Det blir väldigt mediokert i längden så det bör inte spelas igenom på en sittning eller två. Det var för övrigt sjukt länge sedan jag spelade det. Har bara spelet det en gång dessutom. Skulle vara skoj om det kom med i "Vi spelar tillsammans".
 #843427  by Roaziel
 
Körde nyligen klart Contra 1 (eller Probotector rättare sagt) för första gången med en vän. Mycket rolig upplevelse även om det inte varade så länge :P

Försökte innan dess ta oss igenom Blue Shadow men när vi insåg att man bara hade några Continues och fick börja om från nivå 1 så gick vi över till contra istället. Jag googlade för att se om det fanns nån kod som man kunde använda och hittade att det finns en Stage Select kod men vi fick det inte att fungera. Verkar som att koden inte funkar i PAL versionen, nån som kan bekräfta?
 #844319  by WERY
 
Igår hade jag fest hemma med gamla klasskamrater och vänner. Vi satt i några timmar och spelade Super Mario Bros 3. Det var roligt men även kaotiskt eftersom alla tävlade mot varandra och kivades, så fort någon dog eller klantade till det. Man turades om att spela varannan bana och liv.

De tre kontrollerna jag hade, var alla dåliga, så jag fick byta dem mitt under spelandets gång, för reparation. Jag fick ordning på två av dem och när jag skulle laga den tredje, så visade det sig att gummit på D-korset var spräckt. Jag hade bara Start/Select-gummin att ersätta med så den fick slängas i reparationshögen.

Man skulle inte skylla på kontrollen hette det men jag sa att det var okej, eftersom de verkligen var trasiga. När jag fixat två av dem fungerade de mycket bättre och spelandet fortsatte lite till. Det var trevlig stämning och precis så här man skall avnjuta spel som Super Mario Bros 3. Det kändes precis som förr i tiden, när alla spelade NES och vi var ett större gäng som turades om att spela. Riktig nostalgifaktor.
 #848493  by Ufouria
 
Har spelat en massa NES och SNES men inget spel känns kul :( Blir 5-15 min per spel. Antingen ledsnar jag för att jag dör eller så känns det för mediokert och meningslöst. Kommer nog aldrig tycka det är roligt att spela TV-spel igen. Korta GB spel möjligtvis. Tycker överlag att GB > NES > SNES > än allt annat som är längre än 1-2 timmar. Ett spel som är längre än 2 timmar orkar jag inte ens ge en chans :( Tveksams om jag ens skulle ta mig tid och känna lust att spela om jag blev strandsatt på en öde ö med oändligt antal spel och batteri till den bärbara konsolen.
 #848519  by Ashaman
 
Härligt Wery! I riktig NES-anda! Ett spel de flesta löser ut med guidning också! :)

Ufouria - jag får dippar i mitt spelande. Ibland har jag liksom inte lust att ta mig för spel för jag ser inte hur jag ska få tid och njuta av det. Dock brukar det ge sig för mig efter någon månad eller ett par och så sitter jag och spelar igen :) hoppas du kan hitta tillbaka :)
 #848523  by Ufouria
 
Får hoppas att det bara är en dipp.
Spelade även bl a Gunsmoke igår men jag var tvungen att springa 5-6 varv för att hitta Wanted skylten på första banan :s Hittade den tillslut men då hade musten försvunnit.
Gav även bl a Trojan en chans men då jag inte spelat det på flera år så var jag tillbaks som nybörjare vilket gjorde att jag gav upp på andra bana.
Mighty Final Fight var halvskoj i två banor.
Yoshies Cookie blev snabbt mediokert.
Ice Hockey orkade jag bara en match.

Kanske gör ett nytt försök idag - Bubble Bobble, Pro Wrestling och Life Force brukar vara skoj. Sedan plockar jag undan konsolen tills lusten faller på (förhoppningsvis) under våren. Mars är ju Power Blade månaden.
 #851502  by Sonefors
 
Efter min rensning i spelrummet har jag nu gjort om lite i skåpen samt på sidobordet, så min lilla tjockis fick äntligen en plats här inne igen. Firar med att bränna av Kid Icarus på ett liv.
Fegspelar så klart men än har jag inte dött... :D
Image
Image
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81

Instagram #sndb.se