• SKRIV DINA HIGHSCORE HÄR!

  • Publicera dina rekord till NES-spel.
Publicera dina rekord till NES-spel.

Moderators: Highscore, Moderatorer

 #659693  by toffe-86
 
Brutet? Förklara gärna lite för en som inte är så insatt.
En jävla tur att jag inte tagit mig an detta lir på riktigt om det inte går att klara...?
Hur långt kan man klara då? Eller loopar det sig...
När ska jag anse att jag har besegrat ikari warriors tycker ni?
 #659845  by SuperGamer
 
Jag tycker egentligen att det leder fel att alls prata om svårighetsgrader i spel. För mig är det viktiga spelbarhet, eller hur spelet svarar på vad spelaren försöker göra. I Ikari Warriors svarar spelet väldigt lätt med "Game Over", och det är vad som brukar kallas hög svårighetsgrad. Jag säger hellre dålig spelbarhet, eftersom utmaningen i spelet är av en dålig sort.

Svårighetsgrader kan ta absurda proportioner även i spel med mycket god spelbarhet. Prova till exempel att ha alla inställningar på 1000% i GoldenEye 007, alltså i den "svårighetsgrad" som kallas 007, och även det spelet blir ospelbart. Det som kallas svårighetsgrad synliggörs rätt bra av de där mätarna i GoldenEye; det handlar i grunden mest om hur mycket fienderna tål och hur mycket man själv tål. Ikari Warriors är helt enkelt dåligt inställt på de punkterna.

Relevant för spelbarheten är också om det går att uppnå perfektion och i så fall hur svårt det är. I Super Mario Bros finns det exakta tider som inte är jättesvåra att uppnå men som inte går att förbättra. Därmed kan spelet inte svara på ytterligare skicklighet hos spelaren i form av ett resultat, vilket jag ser som en svaghet i spelbarheten.

Det här verkar vara en avvikande uppfattning, men det är i alla fall så jag ser på saken.
 #659895  by ktwo
 
Jag förstår om SuperGamer (och andra) inte tycker svårighet i sig själv är viktigt. Men iallafall när jag spelar många nes-spel får jag känslan att målet är att klara spelet. Jag har svårt att bara sitta ned och njuta av ett spel. Min njutning kommer till stor del av att klara det. Ju mer spelet "stretar emot", ju skönare känsla är det att klara det och se slutet. Därför blir svårigheten viktig. Jag skulle gissa att en del andra känner samma sak.

Jag tycker att frågan "vilket är det svåraste spelet?" egentligen måste specificeras bättre för att ge mening. Med "svårighet", menas det då att man skall klara det utan annan hjälp än manualen? Isåfall är typ Simon's Quest helt absurt. Om jag kommer ihåg det riktigt är det något i stil med att man skall ducka framför en klippa i flera sekunder, men det ges inte minsta tips om det någonstans. Det finns inte en chans att man skulle råka göra det av en slump heller. Kollar man upp lösningen någonstans i förväg är det annars inget speciellt svårt spel att klara.

Det finns även spel med kluriga (action-)sekvenser, där man blir skickad långt tillbaka varje gång man förlorar ett liv. Det blir lätt tidskrävande och frustrerande. Ännu mera så om det tex är begränsat antal continues. Om man tränar med save states i förväg så kan man dock nöta svåra passager och ett svårt spel blir plötsligt rätt överkomligt.

Även om man säger att save states inte får användas för att träna upp sig, så ändrar spel karaktär när man klarat det många gånger. Battletoads och Ninja Gaiden/Shadow Warriors har rykte om sig att vara ohyggligt svåra för nybörjare. De är dock betraktade som ganska lätta spel att klara när man spelat igenom dem många gånger. Alla spel blir såklart lättare när man har klarat dem, men en del spels svårighetsgrad att klara faller mer än andras.

Jag skulle dock tro att Ikari Warriors placerar sig så gott som i topp av svåraste (nes-)spel hur man än definierar svårighet. Det är emellertid inte ett helt omöjligt spel: https://archive.org/details/IkariWarriorsfullgameDVDRW. Det är spelat utan fusk och utan continue-koden (inte av mig, men jag känner till den som spelar).
 #661639  by segasonic
 
Jag inviger bokstaven "H" med Hammerin' Harry och 189750 poäng :good:
Spelade båda varven :yes:
 #666366  by SuperGamer
 
En utveckling av mitt resonemang kring svårighetsgrad kontra spelbarhet.

Jag har kommit på att det ofta är roligare att spela med en lättare svårighetsgrad, eftersom man då får större utrymme att briljera och leka med motståndet. Man behöver inte tillåta sig att spela slarvigt, men det blir mer upp till en själv vad man vill uppnå istället för att spelet underkänner en med Game Over. Jag kan ta mitt kära F-Zero X som exempel. Länge tyckte jag bara att det var svårighetsgraden Master som var rolig, men efter att ha kommit på att man på Novice kan varva motståndare har jag funnit allt större nöje i att göra det på så många banor som möjligt. Även om man ska slå ut så många motståndare som möjligt (Death Race fast i GP) är Novice klart roligast, eftersom resultatet blir bäst. Det har också med att göra att spelbarheten, hastigheten och sådant, är samma oavsett svårighetsgrad; det är bara motståndet som är sämre. Det är en stor skillnad mot exempelvis Mario Kart, där hastigheten varierar mellan 50cc, 100cc och 150cc.

Jag har också sett video på när Ikari Warriors klaras, jag kollade upp det när det hävdades att spelet var brutet (vilket lät orimligt). Det som gör det spelet tråkigt är också obefintliga belöningar. Det enda man vinner på att spela bra är att man inte dör, och att få se lite till av spelet är inte värt besväret. Jag tror inte att Ikari Warriors hade varit roligt att spela igenom som odödlig heller.
 #666375  by segasonic
 
Måste bara skriva att du är jävligt duktig på F-Zero X!
 #680383  by Widar
 
Tengen tetris;
290592 poäng, 471 lines!
Lägger upp bild när jag inte är på mobilen, det vill inte funka.
 #735010  by Widar
 
Widar wrote:Tengen tetris;
290592 poäng, 471 lines!
Lägger upp bild när jag inte är på mobilen, det vill inte funka.
Bättre sent än aldrig, eller? :)

Varför går det inte att bifoga bilder direkt?

Image

 #735017  by segasonic
 
Du är inte VIP :)
 #735048  by segasonic
 
Läs mer här: viewtopic.php?f=1&t=20207
 #736007  by Nightstalker
 
Hur gör man när man ska ta High Score i Probotector? Kör man ett varv eller kör man till man får game over?
 #736012  by Pinge
 
Man gör som man vill, kan ju finnas mer än en kategori.. t.ex
Pts på 1 varv
Pts på ett liv
Pts oavsett antal varv
Pts med konamikoden
Antal varv
Antal varv på ett liv
Osv osv
 #736056  by Nightstalker
 
Sanna har ju rekordet på denna sida så det hade varit kul att veta hur det spelades :)
Jag har en runda på gång nu och har för tillfället ~3,5m, är på fjärde varvet och har 14 liv.
Känns mest som en uthållighetsgrej just nu :p
 #736098  by segasonic
 
Hålla ut verkar vara knepet.
Ufouria wrote:Så här ska det se ut! :D

Probotector: 6,137,500
Blev 10 varv någonting. Var ordentligt ofokuserad sista varven. Enorm lättnad när jag fick Game Over.
Image
 #736119  by Nightstalker
 
Jösses, 10 varv, sista bossen lär ju ha tagit ett tag att ha ihjäl :o
Jag kan ju ha räknat fel men jag är rätt säker på att jag inte gjorde mer än 6 varv.
Tackar för sökningen...jag känner mig lat :$
 #739306  by emadal
 
Någon som vet vem "SMS" är? Jag slog hans rekord på 33712 inatt, med 200 poäng! \:D/
 #739308  by segasonic
 
Var hittar du det rekordet?
 #739407  by emadal
 
Det står i highscorelistan. Plats nummer 3.
 #739415  by segasonic
 
Kan du länka dit?
Jag hittar inte det där det borde vara.
 #739429  by emadal
 
Om du har spelet, sätt i det och titta på listan. Men vet du inte vem han är, så vet du inte.
 #739452  by segasonic
 
Jag trodde du hittade rekordet här på sndb.
 #741253  by snotcrow
 
Det måste man försöka att klå! Aldrig spelat spelet, äger ingen NES och äger inte kassetten. Så ska bara fixa det först :)
Hade varit kul med lite highscore race faktiskt. Ökad morot(kan man säga så?) till att spela mer :)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Instagram #sndb.se