• Andra tillverkningsländer än Japan

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #714361  by SuperGamer
 
Jag har några amerikanska spel på vilka det står "Made in Mexico". I vilka länder förutom Japan tillverkades SNES eller dess spel? Hur omfattande var den utländska produktionen och finns det även PAL-spel som inte är tillverkade i Japan?
 #714456  by instinqt
 
Står väl assembled in MEHEHEEHICO på Ms Pacman, Arcades Greatest Hits-titlarna och Assembled in the EC på Ultimate Mortal Kombat 3, för att nämna några från det Svenska träsket. En massa sena kartonger + manualer är tryckta i Tyskland utöver dessa (de flesta har en vit 'läpp' på högra locket).
 #827916  by SuperGamer
 
Jag funderar på hur någon slags ädelhetsskala för spel kan se ut. De senaste årens kraftiga prisfall på A4-manualer tar jag som uttryck för att de inte anses ädla nog, och att fler och fler väljer att "separera Bergsalas förehavanden från Nintendos tillverkning". En sådan uppdelning är i högsta grad tillämplig på NES, där tillverkningen skedde uteslutande i Japan, men bland annat Chrono Trigger och en del PAL-kassetter till SNES som tillverkades i Mexiko är svårare att placera på en sådan ädelhetsskala. Jag är ganska säker på att de allra flesta Nintendosamlare i första hand väljer produkter som är tillverkade i Japan, men i vissa fall är man alltså hänvisad till mexikanskt.

PAL-spelen till SNES som tillverkades i Mexiko verkar i alla fall vara rätt så fattiga titlar utan SCN-märkning. Kan man hoppas på att de rena SCN-utgåvorna till 100 % är tillverkade i Japan? Sedan kanske man behöver skilja på "Made" och "Assembled" i vissa fall; jag läser på Twilight Princess (DOL UKV) "Made in Japan" bredvid "Assembled in Germany". På Ultimate Mortal Kombat 3 EUR står det just "Assembled in Mexico".
 #832063  by SuperGamer
 
Sunsoft har ju sin logotyp på ganska många spel som de inte har utvecklat, men kanske mest på Game Boy? Och de spelen är tillverkade i Japan och inte i Mexiko.

Nintendo Age listar knappt 100 SNES-titlar där USA-utgåvan tillverkades i Mexiko. Utgivningsår är från 1993 (Magic Boy) till 1997 (Casper).

Instagram #sndb.se