• Ny svensk översättning av Final Fantasy VI

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #859356  by romraptor
 06 Oct 2019, 20:03
De senaste åren har jag arbetat med vad som från början skulle bli en finputsning av den gamla svenska översättningen, men som i slutändan blev det största svenska romhackningsprojektet någonsin. Hela översättningen har gjorts om från grunden (enbart dialogen består av över 3000 textrutor). Målet har varit en översättning som låter naturlig på svenska, men samtidigt överensstämmer med det japanska originalet i största möjliga mån. Vissa ord och begrepp har dock lämnats oförändrade för att de antingen låter bättre på svenska eller för att de blivit så vedertagna. Dessutom har censurerad grafik återställts och de mest påtagliga buggarna har åtgärdats. Målet har således inte enbart varit att göra en bra svensk översättning, utan även att förse spelaren med en bättre upplevelse än originalet. Till min hjälp har jag haft en romhackare som utfört de mer avancerade ändringarna och en professionell översättare som jag bollat idéer med.

Ändringar
*All text inklusive dialog, fiender, föremål, attacker, magier etc. har reviderats.
*Hela operascenen har programmerats om för att ljudet ska vara synkat i 50 herz.
*Menyer har expanderats för att undvika ihoptryckta ord och långsökta synonymer.
*Censurerad grafik har återställts.
*Följande buggar har åtgärdats:
Blitz screen - Nu syns namnen på blitzarna.
Chocobo riding glitch - Nu har Banon en egen sprite.
Esper battle menu - Nu syns det att det är MP som förbrukas.
Evade - Nu påverkar Evade chansen att undvika fysiska attacker.
Psycho Cyan - Nu kan Cyan inte hamna i en oändlig anfallsloop.
Rage - Nu kan Gau lära sig Allo Ver, Chupon och Siegried.
Rippler - Nu kan Shadow inte längre förlora Interceptor permanent.
Vanish/Doom - Nu tar Vanish inte längre bort immunitet mot Doom.

Projektet är inte riktigt klart än, men det har kommit så pass långt att det börjar bli meningsfullt att betatesta. Därför undrar jag om någon här kan tänka sig att hjälpa till? Jag har sparfiler till de flesta delarna i spelet så du behöver inte spela igenom allt. All hjälp tas tacksamt emot. Svara här i tråden så kan vi ta detaljer via pm!
 #859363  by Garnetandzidane
 06 Oct 2019, 23:08
Låter ju hur bra som helst! Vilka hjältar ni är :) Har inte så mycket tid att avsätta men kan gärna ta emot sparfilerna ifall jag får tid att spela.
 #859381  by romraptor
 07 Oct 2019, 17:48
Tack så mycket!
Garnetandzidane wrote: 06 Oct 2019, 23:08 Låter ju hur bra som helst! Vilka hjältar ni är :) Har inte så mycket tid att avsätta men kan gärna ta emot sparfilerna ifall jag får tid att spela.
Skickar ett pm till dig sen!
Last edited by Lirod on 08 Oct 2019, 09:28, edited 1 time in total. Reason: Tänk på att inte citera senaste inlägg eller dubbelposta, tack!
 #859402  by Elrinth
 08 Oct 2019, 13:35
Asroligt. FF6 är ett av mina absoluta favoritspel. PS, tråkigt att Vanish inte längre ger immunitet mot doom :)
 #859406  by romraptor
 08 Oct 2019, 20:14
Visst var det kul att använda detta "fusk" när det begav sig. Dock så blir det ju problem om man använder det på Behemoth King, eftersom han då inte visar sig i sin odöda form, vilket i sin tur leder till att han inte dyker upp på stäppen.
Kahn wrote: 08 Oct 2019, 09:52 Helt fantstiskt!! :)

Dock finns inte mycke tid till övers just nu för detta dock!
Om du skulle kunna avvara 1-2 timmar vid tillfälle så är det bara att hojta till!

Instagram