• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #845575  by Lirod
 
Titta i spelens individuella trådarna också. UKV dyker väl oftast upp i Sverige som sena restlager?
 #849029  by MegaDrive
 
Har funnit några SMW filer på en gammal disk. Dock heter dom nästan lika och jag skulle vilja veta hur man enklast kan veta om det är Us eller Eu versionen och vilken Revision det är. Även om det står Europa eller (U) så vill jag veta om det verkligen stämmer. Och vad betyder alla symboler efter texten?

Filerna är:
SMW.sfc
Super Mario World 1.sfc
Super Mario World [!].smc
Super Mario World (Europe) (Rev 1).sfc
Super Mario World (U) (V1.1).smc

Det är bara SMW.sfc som har japansk text.
 #851756  by Pdox
 
Jag tänkte kanske sälja den här och nu när jag fotade så märkte jag att kartongen saknar märkning på flärparna. Jag har ägt den i ett par år och inte lagt märke till det förut.
Kan det vara så att det är en repro?
Eller saknar vissa boxar märkning? Jag har aldrig varit med om det förr.
Kartongen har varit med länge den har "rätt" patina om man säger så.
_20190308_184059.JPG
_20190308_184059.JPG (50.12 KiB) Viewed 26446 times
_20190308_184238.JPG
_20190308_184238.JPG (21.23 KiB) Viewed 26446 times
 #858170  by xardion
 
Har köpt ett snes där allt på skärmen går i rött när jag använder en rgbsladd , samma sladd fungerar fint på annat snes.
Med rf-kabel blir bilden korrekt , någon som vet vad som kan ställa till det så här?
 #859351  by Bjorkil
 
Jag har klantat mig...
Jag ville koppla in två enheter – en SNES och en Sega Saturn – på min TV med endast en RGB-ingång, så jag testade en switch. När jag testade den funkade det inget vidare och när jag tryckte av Segat slocknade även mitt SNES. Märkligt tänkte jag och försökte slå av och på den på nytt men lampan tändes aldrig igen.

Jag borde förstått att det inte skulle ha fungerat men det är lätt att vara efterklok. Switchen jag använde har nämligen två ingångar och en utgång men ingången som är av fungerar då samtidigt som utgång. Alltså är en av ingångarna gjord för att samtidigt kunna vara utgång och när man switchar ingång blir den andra en utgång.

Min fråga är helt enkelt om det går att laga min kära SNES? Till det hela hör att det är en s.k. 1-chip som är lite svåra att hitta.
 #859352  by Ufouria
 
Jag pajjade också en SNES konsol en gång. Den dog, förmodligen pga överbelastning, när jag skulle spela ett amerikanskt spel via en converter/adapter på min europeiska konsol. Extremt mycket meck att byta säkring (eller vad det nu är) då allt är fastlött på insidan på kretkskortet. Bara att slänga skulle jag säga, om du inte är väldigt händig med lödarskills.

Använde aldrig konverter/adapter igen efter det (såklart) :lol: Man lär sig av sina misstag.
 #859353  by mickednk
 
Om det är en 1-chip är det helt klart värt att försöka laga den. Kan vara så att säkringen dött och den är inte så komplicerad att byta, men man behöver öppna maskinen oxh ha enklare lödkunskaper. Men det kan så klart vara lite vas som helst som gått sönder. Kan man få se vad det är för switcher du använt?
 #859355  by Bjorkil
 
Självklart. Här är en bild. Jag hittade den i en låda hemma hos mina föräldrar.

Image
Ufouria wrote: 06 Oct 2019, 19:15 Använde aldrig konverter/adapter igen efter det (såklart) :lol: Man lär sig av sina misstag.
Hehe det förstår jag. Jag lär inte heller använda den där switchen igen.

Jag är inte alls händig med lödkolven men om det är en säkring som gått så borde man kanske testa iallafall.
Last edited by Lirod on 08 Oct 2019, 09:45, edited 1 time in total. Reason: Tänk på att inte citera senaste inlägget eller dubbelposta med kort mellanrum, tack!
 #859357  by Filurkatten
 
Byta säkringen i snes är simpelt om du har en lödkolv till hands.
Får den ingen ström är det troligen säkringen.

Du behöver en ca 1.5A snabb agerande säkring.
Original säkringen är i utförandet liknande ett motstånd. Sök picofuse eller microfuse borde de dyka upp.
Glassäkring går bra också men kräver att du lödar dit klämmor. Bättre att bara köpa en som du lödar dit direkt.

Hetta upp ena änden av säkringen med kolven och lyft med en pincett och upprepa samma med andra sidan. Se till att tennet är riktigt smält innan du lyfter så du inte drar sönder något. Det skall bara vara att lyfta, om det sitter fast behöver tennet smälta mer. :)
 #859368  by Filurkatten
 
självklat men, innan du börjar och beställer en säkring så kolla den som sitter där med multimeter.
Sätt multimetern i kontinuitet läget(ohm läge eller diod läge fungerar också) och se om detr kontakt mellan säkringens båda sidor.Om inte, byt.
Men som sagt, högst troligt att det är den som gått.

Skriv gärna hur det gick sedan. :)
 #859372  by mickednk
 
Som alla andra redan sagt, byt säkring men framför allt, kan du snälla slänga den "switchern" i elektronikåtervinningen för den är absolut inte gjord för det du vill använda den till.
Hade du bott närmre hade jag kunna hjälpa dig med säkringen.
 #859652  by Bjorkil
 
Filurkatten wrote: 07 Oct 2019, 07:44 självklat men, innan du börjar och beställer en säkring så kolla den som sitter där med multimeter.
Sätt multimetern i kontinuitet läget(ohm läge eller diod läge fungerar också) och se om detr kontakt mellan säkringens båda sidor.Om inte, byt.
Men som sagt, högst troligt att det är den som gått.

Skriv gärna hur det gick sedan. :)
Det var tyvärr inte säkringen. Jag testade idag med multimeter och fick tyvärr signal.
 #859656  by Filurkatten
 
@Bjorkil Koalla om spänningsregulatorn ger rätt mängd ström.
Snes använder en 7805, kolla upp pinout och se om input motsvarar din nätdel och output motsvarar 5v.
Det kan hända att det är den som gått också. :)

Skriv gärna vad du får för resultat!
 #865521  by beepz
 
Köpte idag ett snes med 5 spel till ett väldigt bra pris, jag undrar vad som skiljer dessa åt!
Etiketten med blå text är det jag köpte idag och den andra är den jag haft och spelat på tidigare!


Image
Image
 #865522  by Lirod
 
Behöver ju inte vara mer än an den andra är tillverkad för att säljas i fler länder? Den tycks ju vara tillverkad senare än den första, de kanske ändra klisterlapp med tiden?
 #866899  by Pdox
 
Jag köpte ett par snes spel för ett tag sen, och den här var med i paketet. Jag tittade lite närmare på den idag och upptäckte att vänster sidan öppnas åt fel håll. Jag har aldrig varit med om det. Tittade på på ebay och tradera för hitta någon likadan men alla verkar vara som vanligt. Kan tillägga att det är en Ukv utgåva.

Har ni varit med om det här?

Image
 #868209  by danchr
 
Någon som har tips på SNES spel från Japan som man kan köpa och som är spelbara för en som tyvärr inte valde japanska som andra språk i grundskolan? :P

Samt om jag kan använda min strömadapter till PAL SNES ? Hittade denna på tradera och står 220volt m.m , läste på en annan annons att den kör på 100v annars?

https://www.tradera.com/item/323360861

Den till mitt PAL ser nämligen identiskt ut men blev lite konfunderad
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

Instagram #sndb.se