• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #576415  by segasonic
 
Topic säger väl allt? :D
 #576430  by Ufouria
 
Äntligen! :D Nu har jag dock glömt bort mina frågor men de kommer nog.
 #577270  by gg3gg3
 
Hur många scn finns det? Finns det komplett lista?
 #577380  by instinqt
 
gg3gg3 wrote:Hur många scn finns det? Finns det komplett lista?
Listor finns, men ska du samla SNES får du förmodligen släppa SCN-sargen.

En snabb överslagsräkning (tar ej hänsyn till de titlar som har flera olika utgåvor) som förmodligen inte stämmer till 100%;

~240 totalt (beror på vad man värderar som svenskt och inte)
~113 SCN (samtliga delar SCN-märkta)
~7 st SCN+annat (minst 1 del SCN-märkt)
~120 av övriga regionskoder (främst EUR och UKV)

SCN är för nybörjare f.ö. . Det svåra kommer när man harvat sig igenom den simpla delen... :lol:
 #577385  by smid
 
Hur långt har du kommit? Fick du tag i 97an? ;)
 #577387  by instinqt
 
Fick köpa det i delar och montera det själv :lol:

Konstigt att det inte kostar mer egentligen. Inte direkt en lätt titel att hitta i bra skick.
 #577403  by smid
 
Nej sportspel till SNES är ju ofta i omänskligt dåligt skick, det enda jag har i halvbra skick är NBA Jam. FIFA och NHL är bara att glömma...

Jag tror att du missade att svara på en fråga :D
 #577406  by Smart Cat
 
instinqt wrote:Fick köpa det i delar och montera det själv :lol:
På Ikea?
;)
 #577408  by Longson
 
fredrickcarlsson wrote:Vilka NTSC-spel funkar INTE att spela på PAL-maskin ordentligt med converter. Har sett lite listor, men det varierar ändå.
Det undrar jag med.
Mario rpg fungerar inte riktigt emn går att starta ifall man har mario world bakom, men inte spelat så mycket så vet ej om de stänger av sig eller ej.
Tetris attack fungerar inte bland men de flesta gg går det att spela.
Megaman x2 har enligt vissa så ska det inte fungera men fungerar fint fint hos mig.
 #577409  by instinqt
 
smid wrote:Jag tror att du missade att svara på en fråga :D
Hur långt? En längre bit på vägen än någon någonsin kommit med all säkerhet. Det duger för mig... :lol:
 #577457  by fredrickcarlsson
 
Longson wrote:
fredrickcarlsson wrote:Vilka NTSC-spel funkar INTE att spela på PAL-maskin ordentligt med converter. Har sett lite listor, men det varierar ändå.
Det undrar jag med.
Mario rpg fungerar inte riktigt emn går att starta ifall man har mario world bakom, men inte spelat så mycket så vet ej om de stänger av sig eller ej.
Tetris attack fungerar inte bland men de flesta gg går det att spela.
Megaman x2 har enligt vissa så ska det inte fungera men fungerar fint fint hos mig.
Jag har hört att Super Mario RPG funkar fram tills en boss, och sen pajjar oavsett konverter. Vissa säger att man ska ha Fire FX Converten och köra med Star Wing, men ingen kan bekräfta fall man kommer förbi bossen. Blir lite smått tokig på det där för jag vill spela igenom det spelet, men det känns inte värt att fixa det om det är ospelbart.
 #577914  by Terra
 
Svor mig hes över det där med Mario rpg, filen försvann plötsligt när jag använde en konverter för några år sedan. Nu har jag us maskin istället.
Nåja.. Undrar om någon vet hur Blackhawk släpptes här i Sverige.
 #577933  by Ufouria
 
Nope, Blackhawk släpptes inte i Sverige. Har iaf inte setts med A4-blad vad jag vet. Sjukt bra spel iaf :good: Blev sugen på att spela det nu. Mysig stämning i det spelet.
 #577938  by instinqt
 
BlackHawk: Svensk text i vanliga manualen av EUR-utgåvan, det har även dykt upp ett exemplar med A4 (rak kopia på vanliga manualen) konstigt nog. Bör vara kvar i köttets ägo, om han inte sålt den off-Tradera.

Titeln står även med i Bergsalas releaselista. Har dock inte lyckats hitta något exemplar med svensk prislapp än. Personligen ser jag den som verifierad ändå.
 #578055  by SuperGamer
 
fredrickcarlsson wrote:
Longson wrote:
fredrickcarlsson wrote:Vilka NTSC-spel funkar INTE att spela på PAL-maskin ordentligt med converter. Har sett lite listor, men det varierar ändå.
Det undrar jag med.
Mario rpg fungerar inte riktigt emn går att starta ifall man har mario world bakom, men inte spelat så mycket så vet ej om de stänger av sig eller ej.
Tetris attack fungerar inte bland men de flesta gg går det att spela.
Megaman x2 har enligt vissa så ska det inte fungera men fungerar fint fint hos mig.
Jag har hört att Super Mario RPG funkar fram tills en boss, och sen pajjar oavsett konverter. Vissa säger att man ska ha Fire FX Converten och köra med Star Wing, men ingen kan bekräfta fall man kommer förbi bossen. Blir lite smått tokig på det där för jag vill spela igenom det spelet, men det känns inte värt att fixa det om det är ospelbart.
Super Mario RPG funkar fint med min Fire-converter. Vilken boss är det som ställer till problem? Jag har nog inte kommit så långt i spelet. Däremot har jag inte spelat Final Fantasy III utan att få problem med menyerna eller slutet, skärmen blir svart.
 #578062  by gg3gg3
 
Ff3 problemet har jag med med konverterad palkonsoll
 #578135  by fredrickcarlsson
 
Super Mario RPG funkar fint med min Fire-converter. Vilken boss är det som ställer till problem? Jag har nog inte kommit så långt i spelet. Däremot har jag inte spelat Final Fantasy III utan att få problem med menyerna eller slutet, skärmen blir svart.[/quote]


Jag har själv undvikit Super Mario RPG just för att jag hört så mycket, men det ska vara en boss som heter nåt med Arrow eller Archer eller någonting. FF3 vette fan vad man kan göra åt, förutom att just spela med converterad maskin då. Har tagit mig till slutet, men orkar inte hålla på med svarta menyer...
 #578175  by gg3gg3
 
nej asså jag har ju en regionsfri snes men det blir iaf svarta menyer 50% av gångerna. svindrygt. antar att lösningen är att köra på NTSC SNES helt enkelt.
 #578549  by Vikeskar
 
Någon som vet om Super gameboy tar alla GB spel eller hur det fungerar?
testade precis ett med bamse, fungerar inte, testade r-type , fungerar inte , testade wario land , fungerar.

Tänkte om det är fel på min SGB-player eller inte.
Då dom alla tre spelen fungerar på ett vanligt gameboy utan problem.
 #578550  by Ufouria
 
Tror inte de tar alla spelen. Förmodligen bara de som släpptes efter ett visst år (efter att Super Game Boy kom ut).
 #578627  by instinqt
 
Nja, det är de som utnyttjar paletter, ramar och annat lull-lull och inte en kompatiblitetslista?
 #578635  by Styris
 
fredrickcarlsson wrote:
Longson wrote:
fredrickcarlsson wrote:Vilka NTSC-spel funkar INTE att spela på PAL-maskin ordentligt med converter. Har sett lite listor, men det varierar ändå.
Det undrar jag med.
Mario rpg fungerar inte riktigt emn går att starta ifall man har mario world bakom, men inte spelat så mycket så vet ej om de stänger av sig eller ej.
Tetris attack fungerar inte bland men de flesta gg går det att spela.
Megaman x2 har enligt vissa så ska det inte fungera men fungerar fint fint hos mig.
Jag har hört att Super Mario RPG funkar fram tills en boss, och sen pajjar oavsett konverter. Vissa säger att man ska ha Fire FX Converten och köra med Star Wing, men ingen kan bekräfta fall man kommer förbi bossen. Blir lite smått tokig på det där för jag vill spela igenom det spelet, men det känns inte värt att fixa det om det är ospelbart.

Skaffa US-NTSC SNES då har du löst alla problem och slipper allt vad dåliga converters heter.
 #578871  by danne-r
 
Det finns en risk att den här frågan kommer dumförklara mig (men det får jag leva med). När jag spelar FF6 på min SNES (använder HoneyBee Coverter) och går in på Menyn och sedan Item/Skills/Relics (men helt normalt under status) så blir det svar på skärmen, visas endast en vit text där det står ex. vilket item eller relic som är markerad. Men så fort jag går in i ex. en grotta och mött en fiende så är menyerna helt normala. Till saken hör att jag spelade detta när jag var yngre (då ett annat spel) och det var på samma sätt vill jag minnas. Någon som fattar min fråga :-) och har liknande erfarenhet? Finns det en lösning?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Instagram #sndb.se