• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #756655  by instinqt
 
Stiltzkin wrote:ja, den ena vill ha AC medans den andra vill ha DC.
Funkar utan problem på SFC, körde själv min SFC på en PAL-transing. Sitter likriktarbrygga (samma som på PAL-enheterna) på ingående strömmen på SFC och det är inte så att denna typ av elektronik jobbar med växelström internt. Dvs hade pluggen sett annorlunda ut hade det funkat på USA-enheter också.
Stiltzkin wrote:sen har vi mer än dubbelt så högt voltantal i våra europeiska vägguttag :DOG
Input är inte detsamma som output på en transing...

Och...även de spänningsskillnader som finns på SFC/PAL-enheters specifikationer är inget som hindrar. Har för mig att jag gick igenom komponenterna på kretskorten och det var i stort sett samma. Så det känns mest som ännu ett sätt att skapa dum regionslåsning etc.
 #756658  by Ufouria
 
Kom på att det nog var till min amerikanska SNES konsol som jag hade en step-down adapter/converter och måste därför ha använt den amerikanska strömadaptern som följde med konsolen.
 #756922  by T-ugn1
 
Har försökt med google men hittar inga bra beskrivningar.
Jag undrar över vad det är för skillnad på v1.0, v1.1 och 1.2 av zelda.
Som jag har fattat det verkar det mest vara skillnad på vilka glitchar som funkar och inte funkar.
Och som jag fattar det är ntsc-u och pal versionen byggd på v1.2
Jag undrar även på hur man vet vilken version man har. Går det att se fysiskt på/i kassetten?
Last edited by T-ugn1 on 19 Jun 2015, 16:46, edited 1 time in total.
 #758666  by DarkLink
 
Sonefors: När man dumpar romsen blir det .SMC eller .SWC beroende på om man använder en Super Magic Com eller en Super Wild Card. Jag vet inte om det var riktigt det svaret du sökte :)
 #758670  by DarkLink
 
T-ugn1 wrote:Har försökt med google men hittar inga bra beskrivningar.
Jag undrar över vad det är för skillnad på v1.0, v1.1 och 1.2 av zelda.
Som jag har fattat det verkar det mest vara skillnad på vilka glitchar som funkar och inte funkar.
Och som jag fattar det är ntsc-u och pal versionen byggd på v1.2
Jag undrar även på hur man vet vilken version man har. Går det att se fysiskt på/i kassetten?
Pratar vi om A Link to the Past eller något annat Zelda?
 #758695  by Sonefors
 
DarkLink wrote:Sonefors: När man dumpar romsen blir det .SMC eller .SWC beroende på om man använder en Super Magic Com eller en Super Wild Card. Jag vet inte om det var riktigt det svaret du sökte :)
Okej! Men om man vill lägga in filer från datorn till diskett och sedan spela på sin SWC, är det SWC-filer man lägger in eller funkar det med t ex IPS? Om inte, kan man konvertera IPS till SWC?
 #758696  by DarkLink
 
T-ugn1 wrote:Har försökt med google men hittar inga bra beskrivningar.
Jag undrar över vad det är för skillnad på v1.0, v1.1 och 1.2 av zelda.
Som jag har fattat det verkar det mest vara skillnad på vilka glitchar som funkar och inte funkar.
Och som jag fattar det är ntsc-u och pal versionen byggd på v1.2
Jag undrar även på hur man vet vilken version man har. Går det att se fysiskt på/i kassetten?
Vad det gäller NTSC-J så finns det 3st versioner precis som du säger, för att se vilken du har kan du kolla på baksidan av kassetten, där finns det två siffror instansade;
XX = v1.0
XXA = v1.1
XXB = v1.2

http://retrogamesjapan.com/wp-content/u ... -3-b-4.jpg

NTSC-U och PAL har utgått från v1.2.
 #758700  by DarkLink
 
Sonefors wrote:
DarkLink wrote:Sonefors: När man dumpar romsen blir det .SMC eller .SWC beroende på om man använder en Super Magic Com eller en Super Wild Card. Jag vet inte om det var riktigt det svaret du sökte :)
Okej! Men om man vill lägga in filer från datorn till diskett och sedan spela på sin SWC, är det SWC-filer man lägger in eller funkar det med t ex IPS? Om inte, kan man konvertera IPS till SWC?
Det kan vara SMC eller SWC, tror inte det spelar någon roll. IPS-filer innehåller tex. översättningar eller andra förändringar av spelen, så man måste använda ett program som kan lägga in ips-filen i orginal-rommen. ( http://fusoya.eludevisibility.org/lips/ )
 #758767  by hellanh
 
Om man är sugen på att göra om texten i ett snes spel till svenska, vad behöver du för program och liknade. Mycket jobb jag vet men vore kul om någon har något bra svar
 #758979  by T-ugn1
 
DarkLink wrote: Vad det gäller NTSC-J så finns det 3st versioner precis som du säger, för att se vilken du har kan du kolla på baksidan av kassetten, där finns det två siffror instansade;
XX = v1.0
XXA = v1.1
XXB = v1.2
http://retrogamesjapan.com/wp-content/u ... -3-b-4.jpg

NTSC-U och PAL har utgått från v1.2.
Ok. Det står 00 på min kassett, det betyder v1.0 då?
Vet du några skillnader på versionerna?
 #759031  by DarkLink
 
Japp, det är v1.0 (förutsatt att baksidan inte är bytt)
Glitchar som fungerar på denna version:
Item-Dash: Tryck in Y och A samma frame, du använder nu det valda föremålet samtidigt som du springer.
Fake-Flippers: Hoppa ner i vatten och träffa transaktionspixel till nästa 'screen' samtidigt, du kan nu simma utan simfötter. Obs: Tar du skada i vattnet fastnar du i en oändlig loop när du försöker röra dig.
Super Speed: När du har Pegasus Boots; Ladda upp svärdet, släpp B-knappen, frame:en efter trycker du direkt på A-knappen för en frame, Link kan nu ej slå med svärdet, nudda nu en trappa (som man går själv uppför/nedför) så får du super-speed. Du kan även få super-speed genom att använda Item-Dash med Hookshot, sen nudda en trappa.
Oändlig fackla: Tänd den vänstra facklan innan den högra hinner släckas under andra ronden mot Ganon, då släcks aldrig den högra.
Spegel: Få knuffbara block att försvinna om du använder spegeln samtidigt som dom rör sig (fungerar bara i inomhus, icke dugenons.

Dessa kommer jag ihåg på rak arm, och är mer eller mindre användbara i speedruns.
 #759049  by T-ugn1
 
kollade i mörkret med mobilen som ficklampa igår, nu när jag tittar igen ser jag att det är ett A stansat i andra hörnet, så 1.1 antar jag då istellet.
 #760707  by aerobert
 
Vet inte om detta är rätt tråd....

Nån som kan hjälpa mig fixa/modda en SNES RGB-kabel? Eller om ni känner till någon som kan? Har köpt en från consolegoods på ebay för nåt år sedan eller så. Har dock problem med kraftigt ljudbrum i den på gränsen till ospelbart, särskilt på en B&O MX7000 som har aktivt förstärkt ljud.

Misstänker att den har dåliga jordpunkter (eller inga) förutom dålig skärmning.

Eller rekommenderar ni någon bättre riktigt tillverkad RGB-kabel?
 #760709  by Stiltzkin
 
hellanh wrote:Om man är sugen på att göra om texten i ett snes spel till svenska, vad behöver du för program och liknade. Mycket jobb jag vet men vore kul om någon har något bra svar
en emulator och en HexEditor, typ :)
och nån sorts romchip-brännare om du vill ha det på kassett :good:
 #760712  by aerobert
 
MilleN wrote:Beställde själv en från http://retrogamingcables.co.uk/ för några dagar sedan, har inte fått hem den än så kan inte säga något om funktionen men har hört gott om dem.
Återkoppla gärna hur den är. Min kabel behöver fixas på nåt vis iaf, eller en helt ny.
 #761498  by MilleN
 
Det var större skillnad än jag trodde :) Svårt att se på stillbilder men det blev mycket skarpare, ibland nästan för skarpt men klart imponerande :) har en rgb-switch på scartboxen så man snabbt kan ändra till och från om man vill :)

Du kan få köpa min originalkabel för en hundring plus frakt om du hellre väljer original, jag behåller denna ;)

Image
Attachments:
2015-08-05 21.45.52.jpg
2015-08-05 21.45.52.jpg (2.13 MiB) Viewed 19054 times
2015-08-05 21.45.10.jpg
2015-08-05 21.45.10.jpg (1.3 MiB) Viewed 19054 times
2015-08-05 21.44.54.jpg
2015-08-05 21.44.54.jpg (1.21 MiB) Viewed 19054 times
 #761572  by Doigan
 
Hej!

Har en fråga jag hoppas jag kan få svar på. Jag har ett NTSC SNES från USA som jag kör in till min Tv, en MX6000 via en RGB kabel och får problem med att bilden skjuter sig till vänster för mycket och hamnar lite utanför. Vet ni vad detta beror på? Se bilden nedan.

Är det själva konsolen i sig eller RGB kabeln som det är fel på? Om jag kör utan RGB kabel så glitchar bilden när det blir ljusa scener i spel så kan inte köra med vanlig "PAL" kabel.

Image
 #762429  by Kreese
 
Att bilden går för mycket åt vänster är vanligt. Snarare en regel än undantag. Kanske kan man justera det i servicemenyn på din TV?

Jag har en fråga om en speltitel till SNES. På Tekniska museet i Stockholm var det ju en stor spelutställning för 1.5 år sedan Game 2.0 eller vad den hette. Jag minns att man kunde spela ett spel på SNES/SFC vid en station. Jag är nyfiken på vad spelet heter. Det var ett plattformsspel där man med hjälp av ett gummiband skulle klättra upp och ta sig vidare. Gummibandet funkade som en piska och kunde liksom böja sig runt hörnen på marken. Jag spelade det aldrig men minns att det där måste jag ta reda på vad det är för spel. Någon som vet?

Edit: hittade en bild jag tog på spelet, den kanske hjälper:
Attachments:
Screenshot_2015-08-16-08-35-28.png
Screenshot_2015-08-16-08-35-28.png (593.88 KiB) Viewed 18977 times
 #762620  by felixjohansson
 
Hej!

Som rubriken lyder behöver jag lite vägledning, har köpt ett spel där kassetten har fula fläckar på både plasten och etiketten. Plasten var inte så svår att rengöra i och med att jag hittade en bra guide på youtube men problem dök upp när det kom till etiketten...
Enl den guide jag följde så skulle man rengöra hela kassetten med tops och t-röd (ink etiketten), men när jag kom till etiketten så blev färgerna utsmetade och inser nu att jag förstör mer än rengör...

Så min fråga till er är om ni har några bra tips för att få bort smuts och annan skit från etiketten på SNESkassetten? Eller om det är bara att köpa läget.

Tacksam för svar :)
 #762632  by mrTentacle
 
Det är en väldig variation på etiketterna, en del är kraftigt laminerade andra nästan inte alls.
Säkert en kass etikett om färgen smet iväg.

Jag lägger kassetter i riktigt hett vatten över natten för att få etiketterna att lossna, det borde inte vara något problem :)
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 23

Instagram #sndb.se