• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #762650  by segasonic
 
Till något annat:
mrTentacle, har du testat plocka bort etiketterna med en hårtork? Fungerar strålande på NES-kassetter och tar inte så lång tid.
 #762651  by mrTentacle
 
Testat nån gång, fungerade ganska bra ändå, låter en himla massa, brukar jobba med sånt när grabben sover så jag föredrar vatten metoden. Kassetterna blir dessutom rengjorda :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #763989  by Elrinth
 
Svar till första sidans sista fråga LOL (av nån anledning hamnade jag där utan att jag märkte det):
Lösningen är att du spelar spelet på en amerikansk eller japansk SNES. Eller sätter in en 60-50hz switch i ditt SNES. Problemet är att en bugg uppstår då man kör 60hz-spelet i 50hz läge.
Jag hade exakt samma problem med min FIRE adapter.
Menyerna var helt svarta på vissa delar av spelet, vilket tillförde lite extra svårighetsgrad i spelet :)
Man lärde sig till slut exakt hur många steg man skulle gå i menyn för att nå heal-magin och kunde hela hela sitt party. eller till potions osv.
 #767815  by hellanh
 
har en fråga. vilka spel till super nintendo är helt översätta till svenska!
 #767816  by tevey
 
Officiella översättningar eller fanmade?
 #772983  by Visist83
 
Hoj!

Min kompis, som är ett stort Scooby Doo-fan, fyller år i november och detta år fick jag den geniala idén att ge honom ett NTSC Scooby Doo Mystery och en SNES-converter. Kostnad: ca 200 kr totalt, klockrent.

Dock verkar det bli lite dyrare än det var tänkt, för när kompisen igår skulle dunka i gång spelet slutade det med att SNES:en gav upp. Det verkar som att strömförsörjningen "brann" på något sätt. Ja, han försökte starta spelet utan att först lasta på även en PAL-kassett i convertern, men ska detta verkligen innebära en dödsdom för konsolen?

Jag undrar alltså om någon har erfarenhet av detta och har koll på vad det var som hände? Och är det lönt att försöka reparera en SNES när "strömmen har gått" eller är det slit och släng som gäller? ](*,)

En liten fråga så här på dagen då vi äntligen tar farväl av 2015.
 #772984  by segasonic
 
Byt säkringen i enheten och den borde gå igång igen (troligtvis inte med spelet dock).

Image
 #772996  by Visist83
 
Fett, tack för det! Tror jag hittade bra ytterligare läsning / inköpsställe på nätet också; behövde bara en spark i rätt riktning :) Gott nytt år på er.
 #773016  by segasonic
 
Gott nytt år själv!
 #773019  by Ufouria
 
En av mina SNES konsoler gick exakt samma öde till mötes. Jag kunde och orkade (hade säkert kunna om jag orkat) dock inte fixa den.

Kommer aldrig att spela ett utländskt spel på en PAL konsol igen dock. Vill inte ta livet av fler konsoler. Nu har jag dock en SFC som är uppskuren så kan spela japanska och amerikanska spel på den om jag skulle vilja.
 #773032  by Lurx
 
Visist83 wrote:Fett, tack för det! Tror jag hittade bra ytterligare läsning / inköpsställe på nätet också; behövde bara en spark i rätt riktning :) Gott nytt år på er.
Man kan byta ut säkringen mot en helt vanlig glassäkring och hållare till dessa så nästa gång den smäller slipper man löda om säkringen :) bor ni i närheten av landskrona så kan vi fixa det lite snabbt över en kaffe bara hör av er!

Gott nytt år på dig :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #774500  by tevey
 
Jag spelade ett japanskt SNES spel för många år sedan. Allt jag kommer ihåg är att det var ett rpg och man hade någon slags orb/boll/sfär som man använde i fighterna.
Någon som vet vad jag pratar om?
 #774502  by RobTho
 
Soul blazer? Skjuter magier från en boll som ständigt roterar kring huvudkaraktären!
 #774503  by tevey
 
Nej, jag har för mig mer att det var att man sköt iväg själva orben. Tror också att det bara finns på japanska annars vet jag inte varför vi inte spelade det på engelska :)
 #775480  by ncc1701e
 
En fråga.. vad menas med Zelda Gold Pack ?

Är detta någon box, eller special utgåva av Zelda ?

//Hälsningar Ncc
 #778507  by tevey
 
tevey wrote:Nej, jag har för mig mer att det var att man sköt iväg själva orben. Tror också att det bara finns på japanska annars vet jag inte varför vi inte spelade det på engelska :)
Såg det av en slump i en youtubevideo nu, det heter Holy Striker i Japan och Fire Striker i USA, släpptes aldrig i Europa.
 #780221  by Grenoli21
 
Möjligt att jag har legat under en sten när det gäller att få bort tusch och dylikt från kassetter, Men satan vad effektivt Axe(eller vilken underarms sprej som helst) Var tillsammans med en torr pappersnäsduk =)

Före: http://s1293.photobucket.com/user/Greno ... sort=3&o=0

Efter: http://s1293.photobucket.com/user/Greno ... ort=3&o=42

Har alltid försökt tidigare med alkohol, sudd,tusch igen men aldrig fått bort allt =)

Detta gjorde min torsdag :D
Last edited by Grenoli21 on 10 Mar 2016, 20:54, edited 1 time in total.
 #780225  by Ufouria
 
Bra att de luktar gott :lol:

Tusch kan sitta så olika hårt fast på kassetterna. Ibland går det att få bort nästan med vatten och andra gånger sitter tuschen som ingjuten i kassetten.

Har aldrig provat med Axe. Visste inte att det fanns längre. Minns dock att jag köpte det till pappa på farsdag någon gång som barn (mååånga år sedan) :lol:
 #780227  by Grenoli21
 
Är väl medveten om olika hårdheten på tusch. Om du kollar på super metroid kassetten. Den gnuggade jag stenhårt hur länge som helst nästan inget hände samma med allt annat. Så hittade jag en länk på youtube om det med AXE då gick det mirakulöst bort helt och hållet =)

Det jag vill säga är att jag trodde det var omöjligt att få bort den hårdaste tuschen som suttit i sen spelen var nya. Nyare tusch är ju ganska enkelt att få bort men jag syftade på den som alkohol och rengöringsmedel inte kan rubba :D
 #781153  by Visist83
 
Nu har jag fått hjälp med att löda dit en ny picofuse på 2 st SNES. Här kommer en följdfråga:
Ett av dessa SNES "ärvde" jag av en kompis. Hans kusin råkade spilla vatten på den back in the day and it went kaputt. Jag har dock upptäckt att det enbart är via RC-adaptern som man inte får bild. Om man däremot använder "multi out"-utgången, så får man bild. Går det enkelt att fixa antennsladdsuttaget, eller ska man helt enkelt vara glad över att ett av bildalternativen funkar?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 23

Instagram #sndb.se