• Vad spelar ni för tillfället? (SNES & SFC)

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #834441  by SCHNEIER
 
Mega Man X får jag nog ta tag i. Har påbörjat det tidigare, och det verkar ju faktiskt helt fantastiskt. Älskar ju MM-serien till NES.

Ska kolla upp dom andra också. :good:
 #834476  by Pdox
 
Riktigt jobbigt spel det här. Men så här andra kvällen börjar jag komma in i det. Kanske klarar det ikväll 😁 Rekommenderar det om du gillar shooters
 #834485  by SCHNEIER
 
Testade U.S Squadron lite snabbt tidigare idag. Kom till andra banan, men dog på bossen där. Klart lovande spel.

Testade också Soul Blazer. Verkar vara lite som Zelda, får jag en känsla av. Styrningen kändes lite skum, spelar med X360-kontroller på RetroPie, men det går nog att komma in i.
 #834533  by SCHNEIER
 
Ufouria wrote: 30 Apr 2018, 11:38 Soulblazer
Har spelat lite och tagit den första stenen. Har även fått kläm på styrningen nu. Detta spelet är ju riktigt kul, tack för tipset! :good:

Mysigt spel, Zelda-känsla i det.

Känns som att det finns många guldkorn till SNES som jag missat helt, så det ska bli kul att spela dom efterhand.
 #837159  by Speedmouse
 
Rafflande uppföljare! Man vill ju veta veta fortsättningen, tvåan slutade ju med en sådan cliffhanger! :DOG

Skämt åsido, spelet ser ju riktigt snyggt ut för vad det är och de har ju gått tillbaka till originalkonceptet. Tetris 2 var ju mer som en blandning mellan Tetris och Dr. Mario. :)
 #837188  by 0LD5K00L
 
Speedmouse wrote: 01 Jun 2018, 12:22Skämt åsido, spelet ser ju riktigt snyggt ut för vad det är och de har ju gått tillbaka till originalkonceptet. Tetris 2 var ju mer som en blandning mellan Tetris och Dr. Mario. :)
Sen får vi inte glömma bort Tetris Attack! Har inte mycket med Tetris att göra överhuvudtaget bortsett från namnet. Det var väl det som Bejeweled baserade sig på, som i sin tur senare kom att plagieras av Candy Crush.
 #839871  by Ufouria
 
Ja det är svårt. Tyckte det kändes lättare när jag spelade det på PC en gång i tiden (kanske för att man sitter närmare skärmen). Likaså lättare på PS1 på något sätt, kanske pga att handkontrollen gör sig bättre till det spelet. Blir lite för mycket gymnastik i fingrarna på en SNES HK.

X spelen är överlag alla mycket svårare än MM 1-10
 #839889  by Speedmouse
 
Proppen släppte när jag klarade min första boss (Blizzard Buffalo), sen kunde man ju börja skada bossar på allvar som vanligt. Utforskade dock flera banor innan det gick och lyckades hitta två heart tanks och tre sub tanks som gjorde att jag lyckades klara den. Sen rullade spelet på fint! :good:
 #839895  by Speedmouse
 
X2 var väldigt spretigt i svårighetsgraden med vissa enkla banor och vissa vansinnigt svåra, tror det är tråkigaste X-spelet av de jag spelat nu (X1 - X6).

Idag hände dock detta och för en kort stund var jag ganska uppgiven innan jag fick en idé: :P
 #839897  by Speedmouse
 
Ja, det finns "password generators" för flera av MM-spelen och som tur är för jag anteckningar när jag kör X-spelen på uppgraderingar och liknande för att ha koll på vilka banor jag inte behöver återbesöka mer osv. Det var helt enkelt bara att klicka i all information utifrån mina anteckningar, generera lösenordet och fortsätta där jag var. :D
 #840707  by Pdox
 
Jag o lillebror försöker för andra kvällen att ta oss igenom Super Ghouls 'n Ghosts. Inte helt lätt, men jäklar vilket bra spel det är!
 #840708  by Ufouria
 
Ja det är underbart!

Idag när jag spelade Super Turrican 2 kom jag igen att tänka på hur mycket svårare SNES spel är jämfört med NES spel. Är väldigt få NES spel som är väldigt svåra (Battletoads undantaget) men däremot har jag svårt för nästan alla SNES spel.

Exempel
MM X2-X3 är svårare än MM 1-5 till NES
Super Turrican 2 (spelade det idag men gav upp) är svårare än Super Turrican till NES
Axelay och andra shmups är svårare än t ex Life Force
Castlevania IV är svårare än CV 1-3
osv

Kanske bara är jag som tycker det pga att jag har mindre tålamod med SNES spel och ger upp snabbare :-k
 #843757  by Jonsonov
 
Jag började med Chrono Trigger för några veckor sen. Hade aldrig spelat det förut men har hört mycket bra om det. Sen hörde jag på ett avsnitt av Par i pixlar om Top 10 Snes-spel och det hade varit så för Robin också med just CT. Han tyckte så mycket om det att han lade den på tredje plats i hans lista. Det fick mig att skaffa det till 3DS:en. Nu är jag i slutet och tycker det har varit riktigt bra hela vägen!:) Väldigt bra story, snygg grafik och suverän musik!
 #851458  by Speedmouse
 
Sitter med Terranigma nu, ett spel jag tänkt länge att jag vill spela då alla säger att det ska vara fantastiskt! Tycker det är allt annat än fantastiskt, rent av ett av de sämsta SNES-spel jag kört. :(

Har kollat upp recensioner för att försöka förstå vad som är så bra med spelet, men allt som hyllas upplever jag helt tvärt emot. :s
 #851459  by Roaziel
 
Det är sällan jag spelar för att spela klart spel nu för tiden utan snarare att jag sätter igång ett spel bara för en liten stund för skoj skull eller för att testa ett spel som jag nyligen skaffade. Med det i åtanke så har jag tagit mig halvvägs igenom Super Castlevania 4 (så jäkla bra). Spelar också super turrican 1 & 2 directors cut, vilket ingick i min Super NT. Spelade också Magic Quest med mickey mouse på ett twitch stream... Testade idag också en bit av Illusion av Time som jag köpte igår i Ploppsis butik. Slogs direct av hur fint spelet är visuellt :)
 #851464  by Ufouria
 
Speedmouse: :lol: Jag upplevde samma sak. Det sägs att det ska bli bättre efter ett tag men jag kom aldrig till "efter ett tag" de två gångerna jag började spela det. Försök spela lite mer och berätta isåfall gärna hur det blir. Alltså om det blir någon förbättring längre in i spelet.
 #851501  by Speedmouse
 
@Ufouria Är drygt halvvägs in i spelet nu. Efter ett par timmar öppnades spelet upp och kändes bättre och förhoppningarna ökade, ett par timmar senare igen var det tillbaks på samma skit som i början igen.

Något som är riktigt kass med spelet är att man får spara väldigt sällan. Man kan lätt förlora två timmars speltid om man dör på nån boss bara för man aldrig får chansen att spara spelet innan bossarna eller under uppdragen som blir väldigt låga en bit in i spelet. :nogood:
 #851520  by Ufouria
 
Nej usch så jobbigt! Jag vill spara typ hela tiden för att inte behöva spela om något och för att kunna spela bara någon kvart-halvtimme åt gången. Det låter definitivt inte som ett spel jag någonsin kommer att ge en tredje chans. Då spelar jag hellre om Soul Blazer, Illusion of Time eller Lagoon.
 #859485  by Lirod
 
Jag har precis börjat med Secret of Mana och kommer att skriva om mina upplevelser i "Vi spelar tillsammans"-tråden.

:good:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Instagram #sndb.se