• Senaste avklarade SNES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #784983  by Ludu
 
Jag har glömt skriva att åtta papper har samlats i The Simpsons: Bart's Nightmare :MM

Det tog ett par försök men till slut kunde jag överleva alla bussar, basketbollar och Jebediah Springfield-huvuden på huvudgatan tillräckligt länge för att hitta alla bortblåsta läxor. Minispelen var inga större problem, jag hade kvar en hel del i fingrarna från då jag för tio år sedan spelade Barts mardröm till och från. Dig-dug, Bartman och Bartzilla var fyra papper vars strategier sedan länge var inpräntade. Det var Indiana Jones-spelet och att möta Itchy & Scratchy som gett mig egna mardrömmar men med lite tålamod gick det att hitta mer eller mindre felfria strategier på dem oxå. Väldigt skönt att hitta en sweet spot i köket som gör att man kan stå helt stilla och vara untouchable medan katt och mus avlägsnas en efter en.

Precis som jag tyckte om NES-spelen: det är inte så himla dumt ändå. Ni behöver inte leta efter det men snubblar ni över det på nån loppis för en tjuga tycker jag att det kan vara värt att haffa och spela en stund. Inte nog med det, med tanke på spelets slumpartade karaktär kan man se allt det har att erbjuda även om man inte klarar allt under en omgång :good:
 #784997  by Longson
 
Barts nightmare är ganska kul när man väll har kommit in i det. förstod mig inte på Indiana jones banan när jag var yngre men i vuxen ålder lyckades man samla alla 8 pappren.
 #785026  by Ludu
 
Jag har Escape from Camp Deadly och Bart vs the Juggernauts men jag är tveksam till om jag kommer spela dem. Likt Simpsons Skateboarding till PS2 (helt fruktansvärt dåligt spel) köptes de inte i första hand för att spelas utan för att stå i Simpsons-samlingen. De skulle testas, givetvis, men jag ska nog ha väldigt tråkigt innan jag försöker ta mig till slutet i dem. De är officiellt inte med i backlogen med andra ord.

Beanstalk hade jag span på förut, det kan nog bli ett köp när timingen är rätt :)

Longson: Jag kunde aldrig ta mig förbi Maggies napp förut! Den innan dess helt oanvända R-knappen är ens bästa vän i det fallet :lol:
 #785046  by Ufouria
 
Bart vs the Juggernauts vet jag en som gillar starkt. Det var t om hans favoritspel till GB som barn. Han har vanligtvis bra spelsmak så helt uruselt borde det inte vara. Har dock själv aldrig testat det även om jag har ägt det (hann aldrig testa alla GB spel jag hade).

Camp Deadly fastnade jag i på första banan. Det är ett sånt där märkligt Vs the Mutants tänk i det tror jag.
 #785061  by Ludu
 
Ufouria: Jag kanske får ge dem en ny chans, jag testade dem då jag använde min GB-player som mest. Musiken mådde inte bra av att komma från TV-högtalarna så jag gav snabbt upp :lol:

Longson: Whaaa, det går alltså att klara utan den? :o Den gör så att man ser längre fram på banan och spelet tror att Bart följer med skärmen så Maggie skjuter iväg sin napp trots att man inte står nedanför. Jag visste inte att det gick att komma förbi på nåt annat sätt!
 #786893  by Sonefors
 
Körde igenom spel nr 16 igår - Goof Troop!

Mycket trevligt disneyspel som blir än trevligare i co-op. Utan fusk står det i rubriken, jag körde på "hard". -"Finns det i Goof Troop" tänker ni? Nja, jag körde med Super Wild Card och fick börja om med två liv på varje bana eftersom spelet startade om efter varje bana med meddelandet att spelet inte var designat för att spela på PAL. Det problemet gjorde att jag fick använda koder för att ta mig till nästa bana. Så istället för att på sista banan ha typ 40 liv startade jag med två. Inte för att det är speciellt stor utmaning för det eftersom man snabbt plockar 6-7 liv extra, men man fick vara lite mer försiktig än vad man brukar behöva.

Körde som Max!
 #788715  by Sacke
 
Klarade nyss ut DKC 1. Tyckte det var rätt bra. Får ta och köra igenom dom andra spelen i serien också. :good:
 #788754  by Speedmouse
 
Jo, det är väl inte så jättestor behållning med den där procenten egentligen. Handlar ju bara om att hitta massa relativt onödiga bonusrum. :P
 #791727  by Andreas No 1
 
Alla som inte har spelat, och klarat, U.N. Squadron behöver sätta sig ner och göra det snarast. Ett av mina topp 10-spel till SNES, allt är av högsta klass - grafiken, musiken, ljudeffekterna, spelkontrollen osv. Enda nackdelen är att det är ett relativt svårt spel, men det går att klara om man har lite tålamod och nöter. Väl värt att plöja igenom. :good:
 #791732  by Speedmouse
 
Verkligen! Finns många bra shooters till SNES, detta är ett av de bättre. :good:

En lite bortglömd shooter jag kan rekommendera är Super SWIV, eller Firepower 2000 som det heter för er som lirar NTSC. :)
 #792840  by Terra
 
U.N. är hur bra som helst! Men **** svårt ja.. Får hoppas att jag en dag skriver här att det är avklarat :D
 #796592  by Kahn
 
Klara Lufia häromdagen, sitter och kör 2:an för tillfället.

Gillade upplägget och storyn. Ganska enkelt spel om man jämför med Final Fantasy 1 till NES.
Behövde inte ha så hög level (tror jag hade runt 40-45) att smiska sista bossen! Men galet kul var de :)
Attachments:
14407822_10153831756341867_2000270149_o.jpg
14407822_10153831756341867_2000270149_o.jpg (78.46 KiB) Viewed 26992 times
 #796609  by Andreas No 1
 
De senaste SNES-spelen jag klarade var U.N. Squadron (kanske femte gången);
U.N. är inte såå svårt, men visst får man nöta, och nöta och nöta för att till slut klara det. :) Har bara klarat med Shin Kazama dock (Greg är lättast, såklart, eftersom han tål mest).

Image

Image

Och Super Castlevania IV (första gången):

Image

Image

Två av mina favoritspel, genom alla tider. Värt varenda krona!
 #796613  by Ufouria
 
Duktigt! :good:
Allt är svårt tills det blir lätt.

Hur var det nu med U.N. Squadron. Är det lätt tills man dör (som i t ex Life Force där man tappar alla uppgraderingar när man dör)?
 #796626  by Andreas No 1
 
Tack! :) Precis, det gäller att komma över tröskeln. Att klara GnG och Rygar som du gjort skulle jag dock aldrig ha tålamod till dock. :lol:
U.N. har en sund stegring av svårighetsgraden, första banan är enkel, tvåan lagom mycket svårare osv. När du blir skjuten "blinkar du" och dör om du blir skjuten igen, undviker du det så klarar du dig till du blir skjuten/åker på nåt hinder men du behåller din uppbyggda vapenkraft, din "vulcan", samt inköpta extravapen som bomber, eldring och megacrush. Sedan köper du ju på dig nya flygplan med varierande egenskaper och vapen som planet klarar av. Detta är ett SNES som är obligatoriskt att iaf ha spelat, även om man normalt kanske inte gillar shoot ém ups. :good:

https://www.youtube.com/watch?v=-C6V_bEmOEQ" onclick="window.open(this.href);return false;
 #796628  by Ufouria
 
Låter som det är "snällare" shmup jmf med många andra. Dock vet jag att det är ordentligt svårt men med mycket nötande så kanske jag skulle klara det. Får bli att skaffa mig en spelkassett.
 #796657  by Andreas No 1
 
Ja, i början är det snällare, definitivt! Det är egentligen bara sista banan som är knivig, men den är inte så svår. Har du kommit så långt så klarar du det säkerligen. :MM Behöver du nåt tips är det bara att fråga. :good:

Speedmouse: Right you are sir! Älskar allt med spelet, storyn (anime:n Area 88, fick flera avsnitt och film på youtube för den som är intresserad), musiken, grafiken, spelkontrollen, vapenuppgraderingarna, de olika planen och specialvapnen, bossarna, slutet, allt. :yes: :birdo:
 #797138  by Ludu
 
U.N. Squadron är verkligen ett grymt spel :)

Själv sprang jag igenom Goof Troop med en kollega (räknas ej till mitt 52 "nya" spel per år då jag spelade igenom på min kassett för många år sedan) :D Det står en Retroduo med en variant av Powerpak här på kontoret så det har varit ypperligt att efter en jobbdag köra en bana och fota lösenordet för att sen fortsätta nästa dag :good: Det är ju absolut inte samma känsla att välja ROMs ur en lista som att leta bland sina egna kassetter men jag känner att mina grejer exklusivt ska spelas från min soffa ;) Därav har jag laddat in en del co-opfavoriter som vi kan köra härnäst :good:

Så har jag testat ett annat spel jag vart lite sugen på och efter att ha kört igenom det på Normal känner jag att jag måste köpa ett eget exemplar och fixa Hard oxå :D Det enda jag tänker säga är att jag blir sjukt sugen på choklad och jordnötter när jag spelar det...
 #797919  by Ludu
 
Biker Mice From Mars, eller som jag säger nu; Los Motorratones de Martes! Jäklar vilket lir alltså :D Å vilken jäkla produktplacering :lol: Snickers överallt: i förarporträtten, i vinstceremonin och på skyltar i kloakerna! Jag fortsatte köra med Throttle (som faktiskt var min favorit i TV-serien när jag var barn) men de sista två cuperna gav mig grova problem. Det var inte förrän jag listade ut att turbostarten (egga på knappen uta helskotta under nedräkningen) gick att utnyttja även i sladdsvängarna. Plötsligt var jag inte i de slumpmässigt givna vapnens nåd utan kunde hålla jämna steg med Vinnie som alltid annars lyckades dra ifrån på de simplare banorna.

Det är väldigt tacksamt att lösenorden sparar alla uppgraderingar och även exakt pengabelopp. Gör man en dålig omgång kan man testa igen :good: Efter mången försök var Hard Mode avklarat men än är det inte riktigt slut. Klarar man spelet på vad som initialt är den tuffaste svårighetsgraden låser man upp Super Hard...

Min nya körstil verkar dock förenkla en hel del. Jag körde första ronden med full poäng på den nyupplåsta svårighetsgraden så jag fick ett bra lösenord och kan fortsätta senare :good:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Instagram #sndb.se