• Vad tänker ni kring denna setup famicom+nesrgb+xrgb…?

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #740327  by torsten.r
 
Hej!
Istället för att köpa en ny XBOX One så funderar jag på att göra ett ryck med 8-bits spelandet. Så vad säger ni om nedanstående, finns det något man kan göra för att få det ännu bättre och finns det smartare ställen att köpa grejerna på?

Famicom "vanlig" 500kr
2xNya Nes-handkontroller 400kr
Nes Four Score 100kr
NESRGB kit +frakt http://etim .net.au 750kr
XRGB-mini Framemeister +frakt http://solarisjapan.com 2600kr
Everdrive n8+frakt retrospelsboxar.se 1000kr
Megadrive 2 RGB AV-cable Retrogamingcables.co.uk 250kr

Totalsumma 5600kr (gulp)


Känns dock jäkligt saftigt. Men jag ser inte riktigt vad jag skulle kunna spara in på om jag vill köra famicom/NTSC-spel..
Framemeister Står inte ut med bilden på min LCD och CRT är uteslutet
NESRGB Känns lite halvdant att köra komposit med ovanstående
Famicom Snyggare än Top Loader och jag vill köra NTSC-spel.
Everdrive N8 Jobbigt att med massa carts :p
Megadrive RGB-kablage Så att man smidigt kan byta mellan MD och NES
 #740328  by Farbror Barbro
 
Jag har själv en XRGB-mini och har bara gott att säga om den. Ingen retroanläggning är komplett utan den, förutsatt att man använder en HDTV (som jag). Det blev förstås dyrt, men jag valde att köpa Everdrive till både Nes och Mega Drive för att kompensera det (samlar inte längre på dem). Använder även Minin till Saturn och Dreamcast som fungerar gallant, men på Dreamcast rekommenderar jag att man använder en Toro. Så om du har några frågor om Framemeistern får du gärna ställa dem till mig. :)

Dock tycks NesRGB-kittet till Famicom vara dyrare än till frontloader, och på en Famicom går det heller inte att byta kontroller särskilt lätt (de sitter i konsolen). Skulle hellre köpa en amerikansk Nes och ordna RGB-modd på den om jag vore dig. Jag köpte ett Nes från Usa med fyra handkontroller och runt femton kassetter (Super Mario-trilogin, Ninja Gaiden, Tyson's Punch Out, Cabal och lite annat gott) för lite mer än en tusenlapp med frakt. Sålde nästan alla Nes-spelen på Tradera och i slutändan kostade Nes:et med tillbehör och Punch Out knappt 300 kr fraktat. Kolla efter sådana erbjudande på eBay, dyker upp ibland.

Och det kanske vore smartare om du köpte RGB-kabeln av mig då jag har en över till MD2 ;)
 #740334  by Farbror Barbro
 
Det är det förstås, men om man ändå har flera retrokonsoler (om jag utgår ifrån huvudinlägget så har han också en Mega Drive) så tycker jag att det är klart bättre med RGB-modd och Mini. Och sedan ska vi inte glömma scanlines heller, går inte att spela något spel i 240p utan det enligt mig.
 #740433  by torsten.r
 
Tack för svaren!

Mja håller nog fast vid famicom ändå med tanke på designen, men du verkar ha gjort en bra deal med ditt NES Farbror Barbro. RGB-kabeln är helt klart intressant när väl beställningen gått iväg på en framemeister. Frågor kommer nog på sikt men för stunden kan jag inte komma på någon men tack på förhand.

AndiOne! Jag antar att du syftar på Game-Tech/Kevtris Hi Def NES och den är helt klart intressant och antagligen en billigare lösning när den väl kommer. Men Jag har en del andra konsoler som jag på sikt också vill köra med så den går nog bort.
 #740450  by daniel
 
Om du håller fast vid famicom tycker jag du borde fundera på Famicom HVC-101 (a.k.a. Famicom AV a.k.a. Famicom Toploader). Snygg, kompakt, och du kan byta kontroller.
 #796294  by supergangu
 
Vill du köpa av en svensk återförsäljare i Japan så säg till. Jag säljer Framemeister till samma pris som övriga ställen och har både vanliga Famicom i varierande skick + schyssta AV Famicoms som Daniel skrev om.

Edit: Ooops, såg att det var ett tag sen tråden skapades. Nåväl, hur gick det med setupen tillslut?

Instagram #sndb.se