• favoritgenres då vs nu

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #743446  by migo
 
ber om ursäkt för att jag inte skriver ordentligt, använder tablets eller telefon här :)

Anyway, undrar om ni känner att ni har samma favoritgenres nu som på 90-talet när det gäller 8/16 bitseran?

För min del har jag märkt ett tydligt skifte när det gäller äldre spel. De spel jag hade roligast med var de jag spelade med min bror, vilket oftast var sf, mk och nhl/Fifa. Idag finns så mkt bättre fajtingspel, och sportspel är i min mening rätt ointressanta om de inte har en ordentlig arkadflavour. Var också imponerad av det som låg i framkant tekniskt, men som är ospelbart idag (Starwing, stunt race fx)

Idag söker jag co-op spel, plattformsspel och shoot em up när det gäller NES/SNES.
har klarat tidens tand bäst för mig och jag har ofta svårt att hitta motsvarande spel i de senaste konsolgenerationerna som roar.

Också fascinerad av de typer av spel som gjordes när spelutvecklare inte riktigt förstod hur man skulle göra vissa typer av spel - tänk actraiser och zelda II - genrebegreppet är väldigt etablerat idag om man inte har koll på retroscenen (där jag antar att man kan hitta allt...).
 #743487  by Proxan
 
Slutade läsa när du skrev att Starwing var ospelbart idag :arg:

;)
 #743521  by Speedmouse
 
Jag har alltid gillat A-RPG sedan jag kom i kontakt med det, vilket var i samband med Secret of Mana och föregångaren Mystic Quest till GB på den tiden de släpptes. Kollar man på mitt spelande idag så är dessa två fortfarande storfavoriter och när det gäller nyare spel så tillhör Mass Effect absoluta favoriterna. Inte mycket som ändrats när det gäller favoritgenre med andra ord. :P

Actraiser som du nämner har jag alltid gillat och håller det som ett av de bättre till SNES. Visst är det ganska random och har ett onödigt krångligt levelsystem, men fortfarande fantastiskt! :)
 #743542  by Stiltzkin
 
Brukade vara en sucker för JRPG under gymnasiet och Iochmed att man körde emulator då
hann man beta av de flesta.

Nu har jag sällan tid eller ork för att ta mig igenom ett RPG.
Har dock börjat på Ni No Kuni men när jag blir färdig med det är en annan fråga :DOG
 #756972  by T-ugn1
 
JRPG's var väl det stora på 90 talet för mig, men har alltid varit lite av en allätare, nu har det väl dock skiftat lite. Precis som Stiltzkin skrev har jag inte heller tid eller ork, men jag försöker att ha ett igång hela tiden, men det tar väl 3-6 månader att nå slutet :P
Så nu är fokus mer på snabba spel, action/platform fighters. sånt man hinner spela medans grabben sover middag...
 #756983  by WERY
 
Kan tänka mig att det var plattform, trots att jag spelade flera olika genres på den tiden det begav sig. Efter en senare analys har jag kommit fram till, att Beat Em Up och diverse actionspel hör till favoriten. Jag är dock väldigt bred när det gäller smak av genre, samt så har jag en förkärlek till udda och originella spel
 #756989  by Ufouria
 
Action- plattformsspel som Mega Man har jag alltid gillat, men som barn tyckte jag om äventyrsspel (som Zelda) och även rena plattformsspel utan action (typ SMB). Nu orkar jag inte riktigt med "jobbiga" äventyrsspel där man inte vet vart man ska. Kan dock spela Zelda och Zelda 2 eftersom jag kommer ihåg lite av dem sedan barnsben. Tycker även "rena" plattformsspel ala Mario är tråkiga och mediokra i dagsläget. Vill ha lite mer utmaning och action nuförtiden. Hoppa runt i enkla Kirby spel är okej i typ en kvart. Kirby hade jag nog uppskattat mer som barn.
 #756993  by Ufouria
 
Castlevania till NES (och SNES, GBA och DS) funkar :good: Vissa är ju lite sega av sig men de är helt okej ändå. Castlevania 1 var underbart när det begav sig och är lika trevligt att spela än idag.
 #762038  by wonamik
 
Jag gillade RPGs när jag var liten, men i tonåren så tappade jag det intresset helt, text-fighter är typ det tråkigaste som finns, haha. Men spel som Secret of Mana älskade man ju, men trots det så har jag och brorsan snackat om att spela igenom det i snart 5 år men det blir aldrig for det tar så lång tid att kora igenom.

Har alltid gillat platformsspel, men i äldre dagar har jag blivit väldigt låst på det. När jag var yngre spelade jag en del Unreal, Warcraft och sånt men nu är det nästan bara platformsspel som gäller, såvida det inte är nya Zelda t.ex och Starfox ser man ju glatt fram emot.
 #762061  by sundrik
 
Nes-tiden gillade jag mycket plattformsspel och överlag uppskattade jag spel med mental utmaning framför strikt motorik utmaning. Äventyrsspel som Rygar och Zelda var favoriter.

Nu idag blir det mest FPS och även mycket äventyr och plattform. Vill se mer co-op spel. Det är i särklass roligaste spelen.

Instagram #sndb.se