• floppy disk till Snes???

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #766944  by wonamik
 
Hej alla,

Jag ar i Asien just nu och har sett en grej som jag aldrig sett forr, en floppy disk station till SNES.

Nagon som vet mer om den? bra, dalig?

Har bilder men kan inte ladda upp dom pa Webs.com som vanligt da min data har e katastrof.

Men ah, ge mig garna mer info om denna grej :)

Den e ratt dyr men verkar vara manga floppy spel som foljer med sa e ju sugen men ah, vill veta mer om den forst.
Om det slapptes spel till denna grej eller om allt e kopier osv.
 #766945  by Farbror Barbro
 
Dessa diskettenheter är ursprungligen oftast avsedda för kunna prova spel på originalhårdvara under utvecklingsprocessen utan att behöva lägga över spelet till ett kretskort. Ett mycket effektivt och billigt sätt att underlätta för utvecklarna hur konsolerna kunde hantera deras mjukvara. På senare år har de främst använts för piratkopiering, men i och med flashcarts så har efterfrågan på dessa minskats.
 #766947  by wonamik
 
Ok, sa da ar alla spelen med storsta sannolikhet nagon form av kopia da?

Stiltzkin: jo forstar det, datan har e katastrof, kan inte ens anvanda Tradera ordentligt, haha.
 #766948  by Farbror Barbro
 
Såvida de spelen som medföljer inte är samma exemplar som togs fram av den ursprungliga utvecklaren/rna, vilket visserligen i sig är högst osannolikt, så är det uteslutande piratkopior ja.
 #766949  by wonamik
 
Ok med andra ord in vard drygt 1000kr med en Japansk Snes konsol. Tack grabbar/tjejer for hjalpen :D
 #766951  by Speedmouse
 
Den mest omtalade diskettenheten till Snes på 90-talet var Super Wild Card. Tror den kallades för back up-enhet, men det var nog inte många som använde den i det syftet. ;)

Image
 #766966  by WERY
 
Detta diskuterades flitigt i någon tråd för många år sedan, här på forumet. Då pratades det bland annat om att spara spel, för att sedan kunna "ladda upp" utgångna rommar i kassetterna. Det påstods att kassetterna varade i 30 år, sedan var man tvungen att ladda om, för att få spelet att fungera igen

Jag massor med carts till andra format som är mycket äldre än NES och Snes. Därför drar jag slutsatsen att 30 år bara var en gissning :D
 #766968  by wonamik
 
ah nee inte den pa bilden som var till salu har, den pa bilden Speedmouse la upp ar mycket finare :) Den som finns har har inga refflor pa toppen och den e mycket gulare, lol.
 #766973  by wonamik
 
inte vad jag kan se, den paminner om Snesen halva grejen e ljusgra och halva e morkgra och sa sitter det en rod ring pa den i ena hornet pa bade under och oversidan.
 #766976  by wonamik
 
denna var mer lik men enda inte samma, den e mer fyrkantig och har sa man kan satta i kassetter pa toppen.

Om du PMar din mail till mig sa kan jag skicka bilderna :)
 #766983  by wonamik
 
Thats the one :)
 #766989  by Speedmouse
 
Då var mysteriet löst. :P

Och all info om vad detta egentligen är för något finner man i Farbror Barbros inlägg tidigt i tråden. :good:

Dessa såldes under namnet "back up-enheter" även här i Sverige på 90-talet, men alla visste precis att det handlade om piratkopiering och att kunna komma över ett skitlass med snes-spel gratis. Tidningen Super Power skrev en del om det och förkastade piratkopiering, för att några nummer senare publicera halvsidesannonser från företag som sålde Super Wild Card. Inte skitsnyggt gjort.
 #766992  by wonamik
 
Tack for all info Speedmouse:) det var intressant att lara sig, hade ju varit 10000x roligare om det hade varit riktiga spel som slapptes pa diskett, da hade kopt man ju kopt den direkt lixom :D

Ska ut pa riktig spel shopping nasta vecka har och hoppas hitta massa fina saker da :) kanner en som har en liten butik har oxa som brukar ha fina saker, handlade alltid Neo Geo av honom forr till riktigt bra priser som t.ex Mutation Nation for 500kr komplett till AES. Och en boxad Neo Geo AES med Spinmaster US version komplett for bara 3000kr. Inget spel har nagonsin gjort mig lika glad att se i hyllan som Spinmaster gjorde, men var tvungen salja det forra aret tyvarr, men men :)

Hoppas det e lika sjyst nu, var typ 2 ar sen jag var dar sist och retro marknads priserna kan ju andras ratt snabbt som alla har vet, lol.
 #766995  by SuperGamer
 
WERY wrote:Detta diskuterades flitigt i någon tråd för många år sedan, här på forumet. Då pratades det bland annat om att spara spel, för att sedan kunna "ladda upp" utgångna rommar i kassetterna. Det påstods att kassetterna varade i 30 år, sedan var man tvungen att ladda om, för att få spelet att fungera igen

Jag massor med carts till andra format som är mycket äldre än NES och Snes. Därför drar jag slutsatsen att 30 år bara var en gissning :D
Uppladdning till utgången ROM? När kassetterna slutar fungera är det väl för att materialet förtvinar, och då är de inte mottagliga för uppladdning från backupenhet. Kassetterna torde för övrigt ha en livslängd i paritet med basenheten och handkontrollerna. Frånsett eventuellt batteriminne då. Där kan backupenheten fylla en funktion, när batteriet tar slut, men sparad data är väl sällan så värdefull att det är värt besväret att ta backup.
 #767009  by wonamik
 
SuperGamer har haft manga diskutioner om detta med en polare som e vadligt teknisk och enligt honom e det just Epromen/ROMen som kommer att fortvina nagon dag, det ar iaf det forsta som fortvinar. och den e ju iof ganska latt att byta ut...aven om det kanske inte e sa kul pa ett spel man betalat mycket for.

Men tank pa spel som Metal Slug 2 till Neo Geo AES som kostar helt sinnesjukt mycket men har nagon del i sig som e av billigt material i just det spelet och nar somhelst kommer att ga sonder. inte kul inte kul :/

Men just nar det galler roms sa e det ju bara att ladda ner om man vill dra in en ny Eprom :)
 #767039  by mrTentacle
 
Dom är rätt roliga, ett praktiskt användningsområde är att man brukar man kunna använda dom för att kopiera över sparfiler från kassetter till disketter, osäker om det går åt andra hållet, ett givet köp :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #767040  by wonamik
 
sag en till idag i betydligt finare skick (och billigare) och en som tar CD skivor oxa.
Har namnet pa dem 2 nya jag sett Super DSP Fighter och 32M X
Fast gillar inte kopior isafall sa kan man ju lika garna kora roms pa datan, tycker jag iaf :)
 #767043  by WERY
 
SuperGamer wrote:Uppladdning till utgången ROM? När kassetterna slutar fungera är det väl för att materialet förtvinar, och då är de inte mottagliga för uppladdning från backupenhet. Kassetterna torde för övrigt ha en livslängd i paritet med basenheten och handkontrollerna
Det var en teori folk hade just då. Då riktades inte själva tankarna till att materialet skulle brytas ned under en längre tid. Istället var tanken att kretsen kunde hålla sin data i exakt 30 år, innan den tappade innehållet, så att man var tvungen att ladda rommen med samma data igen, för att kunna spela spelet. Den teorin kan man ju konstatera idag vara felaktig, då det finns rommar som snart är 40 år gamla men fortfarande fungerar

Det enda problemet jag upplevt under min livstid, vad gäller carts som slutat fungera, så har det varit när någon klantskalle tappat kassetten i golvet, så att spelet slutat fungera eller när kontaktytorna nöts ut, så till den grad att det inte längre går att få kontakt med kretsarna. Har ett Double Dribble och Magic Johnson's Fast Break till NES, samt ett Spin Master till Neo-Geo MVS, som lider av detta. De måste ha använts flitigt, innan de kom till min samling
 #767079  by mrTentacle
 
Alla roms man kan ladda ner på nätet har nångång rippats till disketter / parallell kabel till pc med en variant av dom här.
Fil namnen, smc sfc osv är ofta förkortning av namnet på backup enheten som rippats spelet.

--smc =Super Magicom
--swc = Super Wild Card
--ufo = Super UFO
--fig = Pro Fighter
--gd3 = Game Doctor SF3
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #767080  by Hrossharsgrani
 
wonamik wrote:SuperGamer har haft manga diskutioner om detta med en polare som e vadligt teknisk och enligt honom e det just Epromen/ROMen som kommer att fortvina nagon dag, det ar iaf det forsta som fortvinar. och den e ju iof ganska latt att byta ut...aven om det kanske inte e sa kul pa ett spel man betalat mycket for.
Kassetter som sålts i butik innehåller inte Eproms, de använde/använder Mask roms. En Eprom är överskrivningsbar medelst UV-ljus. Dessa användes oftast i prototyper då utvecklaren snabbt och lätt kunde skriva över informationen på kassetten. Kassetter med Eproms kan råka utför sk bit rot då informationen som är sparad blir fördärvad.
Mask roms ska enligt vad jag har hört inte kunna råka ut för bit rot.
 #767095  by wonamik
 
ah ok, men vi menar samma sak :) chippet som sjalva spelet ligger i
 #767252  by SuperGamer
 
Hrossharsgrani wrote:Kassetter som sålts i butik innehåller inte Eproms, de använde/använder Mask roms. En Eprom är överskrivningsbar medelst UV-ljus.
Read-Only Memory (ROM) låter inte som något överskrivningsbart i något utförande, men jag vet inte.

Och så det här med att lagra på 3,5-tumsdisketter, ett format från 80-talet som få har hårdvara till idag. Oavsett känns väl 20-30 år gamla disketter rätt osäkra att lagra information på.
 #767785  by Phredreeke
 
Vilka diskussioner jag missat under min frånvaro... Nej, vanliga cartridges tappar inte innehållet och kan inte omprogrammeras. EPROMs användes till utveckling, inte till spel sålda till konsument, alternativt vid sidan om mask ROM för att lagra sparfiler (i det fallet EEPROM, skillnaden är att de går att skrivas om elektroniskt utan UV-ljus)

Prototyper är en helt annan sak, de gäller att dumpa innan innehållet går förlorat

Instagram #sndb.se