• floppy disk till Snes???

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #768130  by SuperGamer
 
EPROM låter ungefär som AOROM, UOROM, CNROM och UNROM, men det är kanske något helt annat?
 #768142  by SuperGamer
 
Är AOROM etc mer något i stil med FX-chipet i Starwing? Eller är FX-chipet (och det där i Yoshi's Island vad det nu heter) också något helt annat än mappers?
 #768203  by wonamik
 
Men alla kassetter kommer väll paja nån dag bara av att det gått lång tid?
 #768208  by WERY
 
Saken är bara den att ingen vet hur lång tid det tar, även om enheter och kassetter ibland slutar fungera helt. De är snarare undantag
 #768218  by SuperGamer
 
Som det står i instruktionsböckerna: "Nintendo godkänner ingen säkerhetkopiering. Sådan kopiering krävs heller inte för att skydda din mjukvara."

Det ska vara sparfilerna då. Men för mig har det fortfarande bara hänt på något enstaka spel att batteriminnet har lagt av. Förutom på Pokémon GSC där det har skett på alla, på grund av att klockorna drar batteri.
 #768242  by Farbror Barbro
 
Spelar ingen roll vad Nintendo "godkänner" då det är den faktiska lagen som gäller. För några år sedan var det fullkomligt lagligt att göra en säkerhetskopia av ett spel så länge man hade kvar originalet. Hur det står till idag vet jag inte.

Finns dock en del sjuka lagstiftningar gällande kopieringsskydd, eller fanns åtminstone. Vill minnas att runt 2011 var det olagligt att kringgå kopieringsskydd på exempelvis Blu-Ray och DVD-filmer under förutsättningen att enheten man försökte spela upp dem på kunde hantera skyddet (t.ex. en Blu-Rayspelare). Om man däremot försökte spela upp dem på en enhet som inte klarade av skyddet så var det lagligt att kringgå det eftersom det annars vore omöjligt att spela upp filmen på den. Snurrigt värre... :lol:
 #768382  by SuperGamer
 
Det var påståendet att säkerhetskopiering inte behövs som jag ville lyfta fram, inte att Nintendo inte godkänner den. Enklare att skriva av både meningarna än att sätta in hakparenteser.
 #768397  by WERY
 
Phredreeke wrote:Diskettenheten i din "backupmaskin" kommer paja långt innan ROM-chippen i dina SNES-spel gör det
Vilket är en lugnande tanke i sig :good:

Instagram #sndb.se