• Hoppig bild på SNES

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #808412  by LordOlaus
 
Hejsan,
Köpte nyligen en ny RGB-Scart med Sync on LUMA (Härefter kallad "LUMA-Kabeln"), i hopp om att få bättre bild från min SNES på min platt-TV. Har sedan tidigare en helt vanlig komposit-kabel och en billigare RGB-scart variant.

Nu fungerar inte den nya Scart-kabeln så bra, då bilden blir väldigt hoppig. Bilden hoppar upp och ner lite på måfå, vilket verkligen ställer till det i spel som ex. F-ZERO. Det här problemet har jag inte med varken komposit-kabeln eller den billigare Scart-kabeln.

Så jag funderar om någon här har haft något liknande problem? Jag vill helst använda den nya kabeln då den ger bäst bild av alla tre. Den billigare Scart-kabeln ger upphov till ett schackbords-liknande mönster och färgerna är inte lika bra som för den LUMA-kabeln. LUMA-kabeln är köpt från Retro Gaming Cables.

Hoppas det finns någon som har tips här, vet att moderna TV-apparater inte gillar gamla konsoler så väldigt, men jag tycker det är konstigt att inte de andra kablarna också hoppar.
 #808415  by Lirod
 
Kan tyvärr inget om detta, vad säger Farbror Barbro?
 #808546  by LordOlaus
 
Har funderat om det är min TV som inte gillar SNES:s upplösning och försöker skala om den till 480i, men borde inte då de andra kablarna ha samma problem? Kan det kanske vara att det är kabeln det är fel på? Skulle behöva testa den på en gammal tjock-TV.
 #808564  by Farbror Barbro
 
Då Super Nintendot som sådant kan skicka ut en luminanssignal så ligger felet inte där utan troligtvis senare i kedjan. Har du någon annan konsol där du kan få ut en RGB-signal med luminans som synk? Vet att Playstation har stöd för det men oftast är kablarna konstruerade med kompositvideo som synk i åtanke.

Vad har du för TV? Jag minns att min gamla Panasonic PV70 hade problem med Csync från Dreamcast när den skickade ut 15Khz RGB per SCART. Sedan är det ytterst osannolikt att det är bearbetningen som ställer till det eftersom ett sådant problem, som du förmodar, hade uppstått även i andra kombinationer. Avflätning och uppskalning görs efter en A/D-omvandling och då är valet av synksignal inte av vikt längre.
 #808604  by LordOlaus
 
Farbror Barbro wrote:Har du någon annan konsol där du kan få ut en RGB-signal med luminans som synk?
Har tyvärr inte någon där jag bor. Vet att min gamla GameCube är kvar hos föräldrarna, den sänder väl ut RGB? Kan testa att ta med den nästa gång jag besöker dem och testa den på min TV. Tycker du då att jag ska testa min nya kabel med min GameCube?
Farbror Barbro wrote:Vad har du för TV?


En Panasonic TXL32X20E
 #808605  by Farbror Barbro
 
PAL-varianten av GameCuben har RGB ja. Då den även ska skicka ut S-video torde luma funka som synk men det är inget jag har laborerat med. Dock tror jag att felet ligger i din TV så jag skulle nog prova kabeln och Snes:et i kombination med en annan bildvisare i första hand. Får du inga problem där är saken biff.
 #808611  by LordOlaus
 
Ok, ska testa på annan TV så fort jag får chansen. Återkommer när jag vet mer.

Instagram #sndb.se