Page 1 of 1

Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:02 May 2018, 15:08
by Martin
Eurogamer har intervjuat Giles Goddard, en av de första västerlänningarna att arbeta på Nintendo. Otroligt intressant där han berättar om hur han bodde på hotell i början, arbetskulturen på Nintendo, Silicon Graphics-datorerna de hade för N64 (Giles gjorde Mario-ansiktet i början på Super Mario 64) m.m.

https://www.eurogamer.net/articles/2018 ... r-mario-64

Admin får flytta tråden till rätt forum. Placerade det på SNES eftersom hans arbete med Starfox och Stunt Race FX är antagligen mest känt.

Re: Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:02 May 2018, 15:46
by Lirod
Tack för tipset!

:good:

Re: Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:03 Jun 2019, 12:02
by Martin
Bumpar denna tråden, träffade nämligen herrarna bakom Starwing/Starfox: Dylan Cuthbert (numera Q-Games som ligger bakom Pixeljunk-serien) och Giles Goddard (som även gjorde Mario-ansiktet på introskärmen i Super Mario 64).
Image

Re: Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:03 Jun 2019, 14:18
by Garnetandzidane
Häftigt :good: Autografboken åkte fram illa kvickt? :)

Re: Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:03 Jun 2019, 15:27
by Andreas No 1
Räcker med foto, det är ju 2000-talets autograf! ;) Hade gärna hittat nåt kul läsbart om bröderna Stamper och Rare, särskilt tiden när de började med NES kring 1986-1987 (?) som första icke-japanska spelutvecklare till konsolen. Hur de reverse-engineered konsolen för att kunna bygga ett utvecklingskit, vilket gjorde Nintendo så imponerade att de fick ge ut obegränsat antal spel per år (de andra spelhusen fick max ge ut 5 titlar per år, vilket gjorde att b.la. Konami skapade två dotterbolag - Ultra Games i USA och Palcom i Europa).

Re: Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:04 Jun 2019, 10:36
by Martin
Rare har alltid varit så himla hemliga av sig. Men det finns några som slutat och åtminstone jobbat med Battletoads (NES) och DKC (SNES) som berättar lite stories.

Re: Intervju med Giles Goddard (Starfox, Stunt Race FX, Super Mario 64, 1080)

PostPosted:04 Jun 2019, 10:54
by Andreas No 1
Ja, ok för att vara hemliga/anonyma då - men nu såhär 30+ år senare kan man väl iaf berätta lite om NES+SNES-tiden, vilket är den mest intressanta för mig och många andra. :)

Finns lite intressant på Wikipedia;

https://en.wikipedia.org/wiki/Rare_(company)