• Sony, Leksaksmagasinet, Oy Bergsala Fun AB och EA Nordic?

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #857113  by JohanDoe
 
  • Bergsala
  • Leksaksmagasinet
  • Sony
  • EA Nordic
  • Wendros
  • Oy Bergsala Fun AB
Verkar vara de företag som har importerat och distribuerat SNES spel i Sverige. Wendros har importerat en (1) titel till SNES men ganska stora på PC- och Game Boy sidan. Bergsala där finns det en mycket bra Wikipedia-sida och är kända. Men hur är det egentligen med Leksakmagasinet, Sony, Oy Bergsala Fun AB och EA Nordic?? Finns det några roliga Super POWER artiklar eller någon av er som har rolig kuriosa?

Oy Bergsala Fun AB kan jag tänka mig var för den finländska marknaden.


MVH
 #857114  by Lirod
 
Tänker du enbart på SNES-marknanden? Sverige eller hela Norden?

Bergsala står givetvis för den absolut majoriteten av spelen, Sony därefter. Jag tror inte att Leksaksmagasinet distribuerade några spel, de borde ha köpt de som finns nämnda på forumet av en annan distributör. EA Nordic är det också osäkert kring, exempelvis distribuerade Nordic Games en av titlarna som jag själv tidigare spekulerat kring huruvida EA Nordic egentligen låg bakom den titeln (jag kommer posta i det spelets tråd framöver). Wendros har väl enbart Joe & Mac till SNES?
 #857122  by JohanDoe
 
Tack Lirod för svar!

Ja jag tänker bara på SNES-marknaden i hela Skandinavien/Norden.

Ja Wendros har distribuerat Joe & Mac. Läste någonstans att de hade ett avtal för Jurassic Park, men det verkar som att Bergsala fick den titeln också.

Jag får det till att Sony har 26 titlar, Oy Bergsala Fun AB 3 titlar, Leksaksmagasinet 5 titlar, Wendros 1 titel, EA Nordic 1 title, Bergsala 195 titlar och sen 11 oklara titlar. Totalt 242 titlar utgivna i Skandinavien/Norden (Jag har 242 titlar i min egna lista, kan vara bristfällig).

Instagram #sndb.se