• PowerPak för Super Nintendo (SNES)

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #209036  by rogerxy
 
Oh mumma mumma! Jag efterfrågade ju detta senast förra veckan :good: :good: :good:

Dock är frågan om man ska köpa första batchen av dessa :-k
PowerPaken till NES var väl inte helt stabil i första utgåvan
 #209275  by Link
 
Trevligt! Ska man vänta tills dom testat den mer :-k
 #209291  by instinqt
 
Fast det beror väl mycket på mjukvara isf? Eller? :-k

Blir ett givet köp framöver, helt klart :)

Edit: Hmm...inge Mega Man X3 exempelvis...Buuu! Buuuu!!! Vi får väl hoppas att sådant löser sig, där lär vi nog ha lite hårdvarustul...tyvärr :(
 #209339  by Kreese
 
Jobbigt att den inte är både PAL och NTSC kompatibel utan måste välja lockoutchip. :(
De kunde ju haft en switch eller nått tycker man...
 #209423  by Phredreeke
 
Det verkar som den inte klarar några spel med specialchip, förutom DSP-1 om man sätter dit ett chip från en riktigt cart.

Chippen till NES var relativt simpla (ofta enbart mappa en större rom på de 32+8 kilobyte som NES kan läsa, en scanline counter i MMC3 som kan ändra scrollningen i mitten av skärmen), så de går att emulera på PowerPak. SNES-chippen är betydligt mer avancerade (extra processorer för att hjälpa SNES:et med olika beräkningar)
 #209437  by instinqt
 
Fast så många "roliga" spel finns det ju inte i listan. Det är väl 5-6 titlar som är spelvärda där och resten är skit eller går att hitta så billigt att man kan leva med den kostnaden. Så om listan över spel som inte stödjs inte växer är det ju egentligen inget jätteproblem :)
 #209443  by rogerxy
 
Jo det är ju förstås svårt att veta hur många spel de testat. Men de spel som kändes mest var ju Mega Man X2 och X3.

Men det är tråkigt det där med skillnad på NTSC & PAL... jag skulle köpa NTSC isåfall eftersom det är en sån jag spelar på men då hade det blivit problem att ta med sej den till andra eftersom de flesta har PAL. Som jag fattade det så kunde man välja en PP utan lockout-chip men då funkade bara PP-kassetten på SNES-kloner.
 #209445  by instinqt
 
På SNES-kloner och moddade enheter ska det funka.

Men ja, egentligen...rent tekniskt kan det ju inte vara omöjligt att löda in både ett PAL och ett NTSC-lockoutchip och sedan ha en switch precis som Kreese sa. Men de kanske redan tillverkat kretskorten och "inte tänkte på det" eller så finns det någon form av teknisk restriktion som gör att det inte är möjligt (vilket jag har svårt att tänka mig eftersom modifikationen av själva SNES:en är så basic och fungerar så heltäckande...).

Vi får väl hoppas att batch #1 säljer slut snabbt och att uppgraderingarna blir många :)
 #216539  by Chefren
 
Out of stock :(

Men fan vad det blir alltså! Riktigt fett att den kom till SNES iallafall.

Lukas: Du kan få köpa en SNES konsoll med alla sladdar för 250 spänn om du vill
 #234708  by helios
 
Då var en PowerPak till Snes beställd. Hoppas nu att den fungerar lika bra som den till Nes :) DSP och Pal lockout fick det bli. Bara det går att köra i 60Hz så är jag nöjd
 #235254  by BarbieOnWeed
 
Chipet gör bara att det går att spela i en pal-enhet.
Det är enheten som avgör om spelet spelas i 50 eller 60hz.

Tänk bara på att göra en regionfix på spelet, om det nu skulle behövas.
 #236383  by helios
 
Behöver man göra regionfix på spelen om man skall ladda in NTSC roms? Har ju 60Hz switch som funkar på de flesta PAL spel så det borde ju fungera även för de man kör genom PowerPaken? Bunnyboy sa att det bara var att välja ett lockout chip då jag kan välja region med Pal/Ntsc switchen och att det skulle gå att spela alla regioner så jag antar och hoppas att det funkar så.
 #236386  by Arkiv N
 
nes_nerd_no_1 wrote:Då är det väl bara att invänta PP till N64:an, så kan man ge upp det här med övriga carts på riktigt! :mrgreen:
:good:
 #236702  by BarbieOnWeed
 
helios wrote:Behöver man göra regionfix på spelen om man skall ladda in NTSC roms? Har ju 60Hz switch som funkar på de flesta PAL spel så det borde ju fungera även för de man kör genom PowerPaken? Bunnyboy sa att det bara var att välja ett lockout chip då jag kan välja region med Pal/Ntsc switchen och att det skulle gå att spela alla regioner så jag antar och hoppas att det funkar så.
Då behöver du inte göra en regionfix.
Men jag hade tagit ett PAL-chip, om du nu skulle spela på en
svensk enhet längre fram. :good:

Sen hur det är med spel som DKC som har kopieringsskydd,
vet jag inte. Spel med skydd kanske måste fixas innan.
Det måste man ta bort för att spelet ska funka på en backup-enhet.
 #238494  by helios
 
Nu har jag fått den. Slapp tull så jag är nöjd :) Har bara hunnit testa ett par spel dock inte DKC.. får göra det senare men allt fungerar bra! Både PAL och NTSC. Fungerar finfint i 60Hz

Instagram #sndb.se