• FAQ: Importadapters

  • Svar på vanliga frågor som rör SNES.
Svar på vanliga frågor som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #667909  by instinqt
 
Här diskuterar vi och listar importadapters som är bra/dåliga, samt vilka spel som inte fungerar med importadapters. Säg gärna vilken typ av buggar/problem det är med eventuella struliga spel, så kan vi föra in det i listan.

Bra importadapters:

• Super Fire FX (finns två versioner, den ska ha en bred kassettconnector och en smal för att vara FX-versionen)


Spel som är svåra att få fungerandes med importadapters:

• Mario RPG

Spel som buggar med importadapters:

• Final Fantasy III (svarta menyer)
 #667910  by instinqt
 
Blastermaster wrote:
Vilken converter är bäst?
Tjenare.

Jag har nyligen startat en liten SNES-Samling och sitter på några amerikanska spel som jag behöver converter för att spela.

Nu är min fråga helt enkelt vilken converter som är bäst? Finns det någon som är vassare än någon annan och vart bör jag vända mig för att få tag på ett bra exemplar?

Tackar på förhand.
instinqt

Svårt att säga utan att ha testat alla, men jag skulle ivf rekommendera Pro Action Replay MK3. Har testat ganska många spel med den nu och inte haft några problem...men det är ju inga garantier heller

Några som däremot bör undvikas är typ Honey Bee, de duger inte till mycket de
veRax

USA-SNES > Allt

Men om du ska ha konverter skaffa då Fire Super FX, eftersom den klarar i princip allt..
Sen finns Super Key som är precis som Fire Super FX (fast du behöver ingen bootkassett.)

Jag hade en Fire Super FX innan jag sålde den och köpte en USA-SNES.

Med Starwing -UKV (SFX-CHIP) som bootkassett tog den:
Final Fantasy III (Fick dock svart meny)
Mega Man X3 (Som har det där matematikchipet)
Secret of Mana
Secret of Evermore

Men jag sålde den innan jag fick hem (och kunde prova):
Earthbound
Chrono Trigger
Gradius III
Super Mario World
Super Mario World 2 (FX-CHIP?)
Street Fighter II
Street Fighter Turbo II
Breath of Fire 1&2
Lufia 1&2
Super Mario RPG
Mega Man X
Mega Man X2

Osv...

Men jag tror faktiskt (med handen på hjärtat) att den (Fire:en) skulle ta alla de där spelen, därför att den kändes jävligt OP när man väl fick igång allt..

Dessvärre är ju de där gamla och connectorerna osv kan glappa eftersom de är smutsiga osv..
Minns att man fick trixa med min för att få det att starta..
Det är ju liksom 6st kontaktytor som ska fungera felfritt för att det ska gå att starta..
1bootkassetten
2bootconnectorn
3usa/sfc-kassetten
4usa/sfc-connectorn
5converterkassetten
6snesconnectorn

Det får ju inte vara smuts någonstans för att det inte ska glappa, hela skiten.
därför jag sålde och köpte USA-SNES.. nu glappar endast ett spel på USA-Snesen och det är Turtles In Time -USA (Som förmodligen bara är smutsigt.)
Det fungerar ibland om man "vickar" på kassetten och sätter den i ett visst läge.
Allt annat fungerar felfritt och startar på först try.
Chrille748

Kan starkt rekommendera Super Fire FX, har inte stött på nåt spel som den inte klarar av
Andreas

AAAAH! vad sur man blir, började köra Final Fantasy 3 i dag, han spela i 4-5 timmar innan menyerna började bli svarta, jag trodde att ff3 var ett spel som funkade fint med converter
nu vet jag bättre.
instinqt

Det ska väl funka? Det kan bugga lite men det ska inte vara livsavgörande för spelandet. Vet ivf att jag spelat igenom det 2 gånger hemma hos en kompis på en converter & PAL-enhet

Hoppas det löser sig, spelet är så jäkla bra
Gixen

Usch....de svarta menyerna får mig att minnas tillbaka till SNES-tiden då man körde FF 3 på Wild Carden. Kunde funka ett tag, sen var det dags för natten...
WERY

HAr använt Super Key och den funkade ganska bra. Nu har jag ett SFC, ett USA Snes och ett SCN snes så jag klarar mig utan, varav jag sålde min Super Key
 #714225  by SuperGamer
 
Min importadapter är samma modell som på bilderna nedan. Jag har spelat Super Mario RPG på min svenska konsol men jag är inte säker på om det var med den adaptern. I alla fall så får jag inte igång Super Mario RPG nu. Andra spel, amerikanska såväl som japanska, klarar adaptern galant. Vad behövs för Super Mario RPG?

Bilder
Fire.jpg
Fire.jpg (22.7 KiB) Viewed 4828 times
Fira.jpg
Fira.jpg (27.15 KiB) Viewed 4828 times
Firaga.jpg
Firaga.jpg (45.14 KiB) Viewed 4828 times
 #714384  by SuperGamer
 
Kan tillägga att jag har provat lite olika spel och alla fungerar inte galant. Street Fighter II (SNS-S2-USA) ger samma resultat som Super Mario RPG: skärmen blir lite ljusare och så står det NTSC. Jag kanske har fel, men Street Fighter II känns som ett lättstartat spel som alla adaptrar borde klara. Street Fighter II Turbo (SNS-TI-USA) hade däremot ett annat problem, nämligen att det avbröts efter några minuter med ett meddelande om att det bara fungerar på amerikanska konsoler, varpå reset skedde.

Instagram #sndb.se