• Olika flärpmärkning på samma spel

  • Svar på vanliga frågor som rör SNES.
Svar på vanliga frågor som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #667915  by instinqt
 
Smart Cat wrote:Har två Super Soccer (SCN) och hittade följande varianter på flärparna:
Image
Vad är det? Olika utgåvor?
De är helt identiska förutom det.
instinqt wrote:Ja, någon som har några teorier rörande vad de betyder? Jag har aldrig kommit på något vettigt ivf :)
WERY wrote:Det säger väl allt. Det måste röra sig om första utgåva och andra utgåva.

På många neslir finns ju märkningen NES-xx-SCN-1 exempelvis medan andra kan bara är märkta SCN och vissa NES-xx-SCN utan 1a efter

På snes finns ju bland annat UKV, UKV1 och UKV2.

Det mest logiska svaret är att det är ny utgåva
instinqt wrote:Vad är logiken i att märka om flärparna och i övrigt behålla allt exakt likadant?

Det är en viss skillnad på att det sitter en siffra i bakgrunden på "flärpfärgen" och att det står SCN/SCN-1/SCN-2 som regionskod. När skillnaden finns i regionskoden är det alltid någon skillnad på kartongen/manualen eller båda (och i vissa fall kassetten). Det kan vara allt från att det är en classics eller att det står ONLY FOR i hörnet. Kanske finns undantag men alla fall jag sett skiljer det någonstans.
WERY wrote:
instinqt wrote:Vad är logiken i att märka om flärparna och i övrigt behålla allt exakt likadant?
För att det är lättare att bara trycka en ny siffra när dom gjort nya kartonger än att ändra på allt
instinqt wrote:Varför märka om en sak om man inte förändrat den? När något på spelets kartong förändrats har detta markerats med att regionskoden fått -1/-2/-3. Så antingen har något annat ändrats på/i spelet eller så har det helt enkelt inte med själva spelet (utgåvan) att göra utan säg...tryckbatch eller vad som helst. Men om det tryckts i "omgång 2" blir det, ivf inte i mina ögon, en ny utgåva då inget annat ändrats. Om det skulle falla in under en "ny utgåva" känns det lite som att säga att varje SNES-enhet är en helt ny utgåva för att den har ett annat serienummer.

Men ivf, det konstiga är dock att dessa siffror ibland sitter på "fel sida" (den sida man inte öppnar) och ibland på "rätt sida". Det har jag aldrig förstått logiken i. Därför har jag avfärdat det som något "ovidkommande".

"Rätt sida":

Image

"Fel sida" (Actraiser):

Image
SuperGamer wrote:Den högsta siffra jag har sett efter regionskoden på en manual är 3. 1 är ganska vanligt men 2 ser man sällan. Det verkar som om det är vanligt med högre siffror på kartongernas flärpar, så det är väl rimligt att de anger vilken tryckning det är. Hur höga siffror har ni hittat?
instinqt wrote:Tror jag såg en femma häromveckan. Nu kan jag inte påminna mig om vilket spel men det var med all säkerhet inte SCN-märkt.
SuperGamer wrote:Mitt svensksålda Donkey Kong Country 3 saknar flärpsiffra. Mitt SCN-märkta PGA Tour Golf har siffran 6 (eller om det är 9?). Jag har svårt att tänka mig att det är ett spel som de skulle få beställa nya exemplar av sex gånger om.
Azox wrote:Testa jämföra båda kretskorten på spelen om du öppnar upp spelkasetten.. jag minns att jag jämförde 2st nes spel som var likadana på fram å baksida men inte på kretskorten...

Instagram #sndb.se