• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #852713  by mtylak
 
'Tom & Jerry 2: The Film' til Game Boy har jeg lige gennemført. 45-60 minutter tog det at klare de 10 baner, som spillet består af. Wtf? :o Det var jo egentlig meget fint, men altså - hvorfor kunne der ikke brygges mere på det? Måske det spil til GB, som jeg har gennemført hurtigst? :s
 #856638  by segasonic
 
mtylak wrote: 30 Mar 2019, 21:52 'Tom & Jerry 2: The Film' til Game Boy har jeg lige gennemført. 45-60 minutter tog det at klare de 10 baner, som spillet består af. Wtf? :o Det var jo egentlig meget fint, men altså - hvorfor kunne der ikke brygges mere på det? Måske det spil til GB, som jeg har gennemført hurtigst? :s
Sent svar, jag vet.
Är spelet likt filmen?
 #857519  by Ludu
 
Jag spelade just igenom X-men: Reign of Apocalypse (GBA) som Wolverine. Det är ett helt vanligt beat-em-up med allt vad det innebär, men jämfört med TMNT och Star Wars Episode III till samma konsol kändes detta mer generiskt. Spikraka banor med någon enstaka mina eller eldpelare ibland och bossar som trillade in med resten utan någon större fanfar.

Det var åtminstone sjukt lätt för en gångs skull. Snubblar ni över det för en billig slant kan det vara värt att springa igenom men inte så mycket mer än så. Jag kommer nog spela igenom med de andra karaktärerna så småningom.
 #859428  by Lirod
 
Då ska jag skriva ett par rader, klarade ju Mystic Quest igår.

Först och främst måste jag säga att det är ett fantastiskt äventyrsspel som de skapat till Game Boy, och det är riktigt tråkigt att jag inte fick spela det "back in the day". Jag borde ha blivit än mer imponerad av spelet då, @DAVE är en som jag vet spelade och klarade spelet som barn. Spelet är annars oerhört linjärt (utan att man vet vart man ska, mer om det senare) på det där klumpiga sättet som 8-bitspel kan vara, det finns liksom inte riktigt med utrymme för att utveckla historien med de begränsade pratbubblorna samt den enkla grafiken.

Trots det måste jag säga att man lyckas komma in hyfsat i storyn och det är en del trevliga "twists" som livar upp spelandet emellanåt. Spelmekaniken fungerar väl även om vissa fiender har konstig "hitbox", det är också enkelt att bläddra mellan de olika menyerna (vilket man gör mycket av, helt klart). Måste också nämna att det återfinns bossar med fina "sprites" som också erbjuder trevlig variation till spelandet.

Image
Geografiskt kan det vara mycket svårt att veta vart man ska och vid ett tillfälle så kollade jag faktiskt i en guide för jag var helt vilse. Jag hade i och för sig inte kartan som medföljer i Game Boy-versionen, den kanske hjälper en hel del?

Musiken i spelet är helt okey, speciellt när man inte är i någon grotta eller liknande. Det blev lite enformigt när man springer runt mellan rummen i spelets många grottor eller borgar. Men jag kanske hade kvar musiken i örat sedan @hiro spelade igenom det i sin stream.

Ni kan se hans genomspelning (första klippet) i spoiler-taggen:
Summa summarum: Ett riktigt bra Game Boy-spel och jag är glad att jag inte hoppade över spelet och började med Secret of Mana till SNES direkt. Berättarmässigt vet jag inte om de delar något men de existerar väl på något sätt i samma universum och man kommer kanske att kunna känna igen något "easter egg" i de två följande spelen till SNES (det där med att ramla ned för vattenfall alltså...).

4 av 5 möjliga Goombas! :goomba:
 #859630  by Speedmouse
 
Varken kört 2 eller 3, men har hört de är bra. Problemet med 4 var att i slutet på varje bana drog en timer igång, bilden började skaka och sjukt stressig musik drog igång. Då öppnades en ny rutt på banan och man skulle skynda sig tillbaka till starten av banan, det var extremt uppstressande!
 #860498  by Ludu
 
@Speedmouse Vadan detta!? :o Warioland 4 var en stor favorit för mig när det var nytt :D Däremot gillade jag aldrig ljudbilden och inte hur musikens tempo höjdes och sänktes stup i kvarten beroende på om Wario gör något så simpelt som att ducka.

För att inte tala om hur fruktansvärt snyggt jag tyckte att det var. Kunde inte få nog av att stirra på screenshots inför lanseringen :MM Jag vet dock inte vad jag skulle tycka om spelet som helhet nu men kan inte tänka mig att det sjunkit från att rekommenderas.

@Garnetandzidane Det är absolut värt att testa iaf :)
 #860505  by Ludu
 
@Speedmouse Jomen det kan jag ändå köpa! Gjorde du dessutom saken värre genom att spela på en TV och inte GBAns lillskärm? :o

Hur man än vrider och vänder på det tycker jag hur som helst att första Warioland är det bästa :birdo:
 #863129  by Ludu
 
Street Fighter II till original-GB är ett av de ytterst få spel jag faktiskt sålt när jag insåg hur stelt, hackigt och tråkigt det var. Dock visste jag att serien inte var helt förlorad då jag via emulator spelat ett gatuslagsmål som inte alls hade så låg standard: Street Fighter Alpha till GB Color!

För några veckor sen kunde jag till slut plocka hem ett tillräckligt fint komplett exemplar efter att ha hållit lite halvt utkik i många herrans år. I dagarna har jag spelat igenom Arcade Mode med samtliga karaktärer (inkl de tre hemliga) och är överlag väldigt nöjd med mitt köp. Kvickt, lättsamt och förvånansvärt bra konvertering trots den enorma skillnaden i prestanda.

Men det ska absolut inte jämföras med eller ersätta arkadoriginalet eller de stationära versionerna. Det handlar mest om hur imponerande och smooth allt är till formatet och bara det fick mig att gilla den portabla fightingen :)
 #863247  by Ludu
 
Jag såg just eftertexterna till Rayman: Hoodlums' Revenge (GBA). Slutbossen är avklarad men jag ska nog tackla de sista två bonusbanorna lite snabbt innan jag lägger undan kassetten. Det är en stabil grund i det här isometriska plattformsspelet men dessvärre lider det av två stora problem: Bångstyriga attacker och att banorna är på tok för stora och dryga att utforska!

För att Raymans näve ska ha någon räckvidd alls måste attacken laddas upp först och denna uppladdning avbryts om du tar skada. Det är i detta läge det känns slumpartat om spelet registrerar din nya knapptryckning och hälften av gångerna står du där utan att något händer. Utöver detta måste du dessutom använda R-targeting för att ha en chans att pricka av fienden. Fokus på ordet CHANS, även om siktet är låst till något rakt framför dig lär du oftast missa ändå ](*,) En bonus åtminstone är att den uppladdade attacken gör många bossar till ett skämt.

Värst av allt var dock hur utmattande varenda bana var att spela igenom. Vill du hitta alla samlarföremål får du förbereda dig på att irra runt på banor som borde ha varit mer fokuserade men istället breddar ut sig rejält. Riktigt dryg backtracking om det visar sig att du har missat något. Jag kände sällan den där åtråvärda "bara en till"-känslan utan ville helst göra något annat varje gång jag gick i mål. Det var när jag kom till en bana med tröttsamma vattenströmmar som i vissa fall låser tidigare delar av banan som jag bestämde mig för att strunta i att satsa på 100%. Åtminstone när det gäller high scores och belöningen Murphy Stamps, jag behövde bara alla Teensies och Lums för att låsa upp alla bonusbanor.

Det här klarar ni er faktiskt utan. Vill ni spela en bättre variant på den här typen av äventyr rekommenderar jag istället Banjo Kazooie: Grunty's Revenge :good:
 #863329  by Ludu
 
Jag hade tydligen fel. Dels att sista banan inte låstes upp förrän jag hade alla Murphy-stämplar OCH att han tydligen stavar sitt namn Murfy i det här spelet :-k Det var tack och lov bara tre banor jag behövde spela om för att fixa detta och efter ett par försök på Mélée Mayhem kan jag stoltsera med 100% avklarat genom hela spelet!

Jag måste erkänna att det blev liiiite bättre när jag spelade om banorna, men absolut inte till den grad att jag ändrar mitt råd att skippa Hoodlums' Revenge helt. Bara en sån sak att det inte går att förutse om Rayman kommer att ta tag i en kant eller inte gör det hela aningen irriterande.
 #863813  by Speedmouse
 
Mario vs. Donkey Kong! Större delen av spelet var väldigt enkel, var ett par banor mot slutet som var svåra bara. Dock låser man upp ett new game + efter första genomspelningen som verkar ha helt andra banor.
 #864545  by Ludu
 
@Speedmouse Har du spelat föregångaren till Mario vs Donkey Kong på GB? Det är både bättre och snyggare i mitt tycke :)
Minish Cap är verkligen supermysigt! :D

Sammanfattning av senaste tidens genomspelningar:

The Jetsons: Robot Panic (GB)

Hmm, för andra gången har George Jetson gjort mig besviken. Den här gången var dock lindrigare än på NES där jag blev förbannad om jag minns rätt. Nu var det mest lätt, intetsägande och rent utsagt ganska tråkigt. Detta från en som faktiskt hade relativt kul med Bamse, McDonaldland och Star Wars till samma format.

The Simpsons: Bart vs the Juggernauts (GB)

Bedrövligt första intryck, men det växer! Likt Bart’s Nightmare blir minispelen helt klart roligare när man faktiskt förstår vad som ska göras. Det krävs ett par försök men när allt sitter är det rätt kul att springa igenom. Vill ni ha mardrömmar är det bara att ta er tillräckligt långt för att se Krusty...

Star Wars Trilogy: Apprentice of the Force (GBA)

Jag spelade det här igår, dagen till ära. Oerhört själlöst och enformigt. Det finns som ingen riktig finess utan det är bara att kötta på och hoppas på att du får tillbaka liv snabbare än stormtrupperna kan sänka livmätaren. Presentationen är inte heller något vidare, riktigt trista 3D-modeller de använt som grund och de mjuka animationerna gör det bara mer onaturligt och faktiskt rätt creepy. Jag gillar dock att vissa karaktärer har sjukt mycket självförtroende när de går! Strutting at its finest :lol: Köpte det mest för att jag ville testa något nytt med originaltrilogin men hade inte alls höga förväntningar. De infriades.
 #864546  by Speedmouse
 
@Ludu Har inte kört föregångaren än, men jag planerar att köra det ganska snart.

Apprentice of the Force är väl lite hjärndött kanske, men ändå rätt underhållande en stund kan jag tycka och animationerna i spelet är riktigt coola! :good:
 #864589  by mtylak
 
Ludu wrote: 05 May 2020, 11:06 @Speedmouse
The Jetsons: Robot Panic (GB)

Hmm, för andra gången har George Jetson gjort mig besviken. Den här gången var dock lindrigare än på NES där jag blev förbannad om jag minns rätt. Nu var det mest lätt, intetsägande och rent utsagt ganska tråkigt. Detta från en som faktiskt hade relativt kul med Bamse, McDonaldland och Star Wars till samma format.
Jeg havde det på præcis samme måde som dig med Jetsons. Bamse var faktisk fint, synes jeg :good:
 #864602  by Ludu
 
@Speedmouse
Spännande! Jag brukar alltid rekommendera DK94 :D

Ja alltså även om Apprentice of the Force gjorde rätt många fel var det ju inte totalt värdelöst, men det hade mått bra av att skippa alla tillfällen då skärmen fryser och du måste besegra ett helt gäng fiender innan du får fortsätta. Då hade det haft betydligt bättre flyt! Men jag håller inte med dig om animationerna :birdo: Säkert imponerande för formatet men rent estetiskt tycker jag att de är läskiga, FÖR mjuka och själlösa. Själlösa som i att de ser ut som 3D-dockor :o

@mtylak
Ja när spel är lite halvdana men korta är det mycket lättare att se charmen i dem :) Bamse hade charmen. George Jetson hade den inte 8-[
 #864657  by Ludu
 
På tal om halvdant och kort men ändå trevligt: Skate or Die: Bad 'N Rad (GB)

Om det inte vore för obegränsade continues hade jag avfärdat det här spelet som orättvist och drygt. Nu var det istället en charmig trial & error-fest där enbart sista banan kunde bli lite seg. Typiskt sånt spel som blir kul när man vet vad som väntar och att slippa börja om från början bidrar enormt till att lära sig de svåra partierna.

Oväntat kul faktiskt, men i mitt fall krävdes tålamod :lol:
 #864668  by Ufouria
 
Åh, det där är precis min typ av spel! Jag är skitdålig men jag kan älska att spela samma sak om och om igen och bli bättre så länge det rör sig om samma svåra parti. Dock har jag inte tålamod att spela om ett helt spel utan continues för att komma tillbaks till samma svåra del igen (då blir det ju bara en värdelös transportstrecka utan utmaning men bortkastad tid). Där brister Battletoads lite grann - avsaknaden av oändligt med continues. Annars är ju Battleatoads helt min typ av spel då det är frustrerande svårt men man orkade ju bara spel en omgång per dag pga brist på continues.

@Ludu Har du spelat Rollerblades till NES?
 #864691  by mtylak
 
Skate or Die: Bad 'N Rad rekommanderes, ja! Fin balance i banerne. Samme med Battletoads. Två rigtig fine spil til Game Boy.
Just nu spiller jeg WildSnake - crazy fast game! :-)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se