• Region på inplastat GBA spel

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #834732  by Lalle-Man
 
Är nyfiken på om man på något vis kan avläsa vilken region ett inplastat GBA spel har.
DVS att med hjälp av bara boxen (utan att kolla på flärpar) kan se regionen på spelet.

Flytta gärna om jag postat fel.

Tack

//Lalle-Man
 #834735  by Speedmouse
 
GBA-loggan har olika design på Europa och USA.

EUR:
Image

USA:
Image

Japanska boxarna har annan form och japanst text på omslaget. ( :P )
 #834736  by Lalle-Man
 
Exakt, mellan PAL, USA och Japan så är det lätt att se skillnad, speciellt då japan i regel har annan storlek och japansk text på sina boxar :)
PAL versionerna har en blå "ram" runt Game Boy Advance och NTSC versionerna (USA) har sitt "Game boy" i vit text och "Advance" i svart text.

Men finns det något sätt att se om man har ett tyskt GBA eller svensksålt GBA?
Glömde skriva in att det var den informationen jag ville ha :)
 #834738  by Speedmouse
 
Det är omöjligt att veta då det enda som eventuellt skiljer sig åt är manualen. Finns ett fåtal SCN-boxar med nordisk text på och har sett ett fåtal boxar med tysk text på, men det känns mer som unikt än vanligt förekommande. :)
 #834739  by kimsimonsson
 
Samma princip som för alla föregående konsoler verkar gälla även GBA. Inget var inplastat när det såldes, om Bergsala var importören. Finns spel där de snittade plasten och tryckte in A4 i snittet. Det är väl den enda typen av inplastade Bergsala-importer du kan komma över.
 #834741  by Lalle-Man
 
Härlig info! Så ett inplastat PAL GBA spel innebär alltså att spelet inte är svensksålt (såvida det inte är ett snitt för ett A4 brev i inplastningen) :)
 #834743  by Speedmouse
 
Tyvärr tror jag inte man kan gå efter den devisen. GBA hade massa olika distributörer i norden, å även om just Bergsalas spel inte var inplastade så kan andra varit det. Sen hade väl de flesta butiker då boxarna ute i butikshyllorna och innehållet bakom disk, så var det inplastat från början så var det inte inplastat när man väl köpte det.
 #834747  by Ufouria
 
Klurigt! Funderade själv över det där när det gäller Metroid Zero Mission och Fusion som är i princip de enda GBA spel jag vill ha kompletta och svensksålda. Finns det ingen klisterlapp eller prislapp på inplastningen så tror jag inte man vet om spelet är svensksålt (svensk text i manualen) eller sålt i något annat europeiskt land och utan svensk manual.
 #834754  by kimsimonsson
 
Har ett inplastat Zero mission som hade svensk prislapp på sig. Magkänslan säger dock att det är en EUR-manual där i och inte en Skandinavisk. Har någon bekräftat att det funnits en skandinavisk manual i ett inplastat spel som öppnats?
 #834778  by kimsimonsson
 
GBA var förvisso aktiv samtidigt som Gamecube. Kuben hade definitivt inplastade spel med SWD-manual. Får nog byta ställning från ”tveksam” till ”har inte en jävla aning”

Ser ut som att du fick dina Fusion till vrakpris Sonefors. Gör en kulturgärning och plasta av! :)
 #834781  by Ufouria
 
Och gör en avplastningsvideo :D :budkrig: Skulle inte förvåna mig om det var en icke-svensk manual i. Jag skulle betala mer för ett avplastat med svensk manual än för ett inplastat där man köper grisen i säcken, trots att de inplastade har svenska prislappar (det säger ju inte så mycket).
 #834826  by Sonefors
 
kimsimonsson wrote: 05 May 2018, 23:50Ser ut som att du fick dina Fusion till vrakpris Sonefors. Gör en kulturgärning och plasta av! :)
Verkligen, 150 kr/st. Det ena såldes tämligen omgående för ca 450 kr (juli 2012), det andra hade jag kvar aningen längre men efter att ha kikat gameplay så såldes även det. Jag gillar konstigt nog bara första Metroid.
 #834827  by Ufouria
 
Tacka vet vi Kid Icarus ;)

För mig var det Metroid Fusion och till viss del Metroid till GB som gjorde att jag började gilla Metroid öht. Spelade inte mycket av ettan som barn för det var så läskigt. Det enda egentliga minnet jag har av Metroid är att jag kollade på när en kompis, som hade nött spelet utan och innan (ja det gjorde man ju med vissa spel som barn), spelar igenom det. Var sjukt imponerad över hur han kunde veta vart han skulle. Lite kul för att 20-25 år senare spelar vi (eller jag tittade mest på även då) även igenom Super Metroid. Så cirkeln blev slutet.
 #860377  by Shigeru
 
Kollade precis in mitt Kirbys Nightmare som jag köpte på Elgiganten och som jag minns till 99% var inplastat i en sån där stöldsäker plastbox. Den hade svensk manual.
 #868538  by lopingg
 
kimsimonsson wrote: 05 May 2018, 16:21 Har ett inplastat Zero mission som hade svensk prislapp på sig. Magkänslan säger dock att det är en EUR-manual där i och inte en Skandinavisk. Har någon bekräftat att det funnits en skandinavisk manual i ett inplastat spel som öppnats?
Bumpar upp denna för att bekräfta 100% att Metroid Zero Mission hade inplastade exemplar med svensk manual. Mitt Traderaköpta ex från 2004 var inplastat, och jag minns tydligt hur glad jag blev redan på den tiden att den hade Bergsalamanual när jag öppnade det. Har även kvar alla gamla mail från då, och auktionsnamnet var till och med "Metroid Zero Mission - INPLASTAT *2* via "Köp nu".

Pris 250kr, rätt dyrt kände jag då. :bountyhunter:
 #868544  by Gixen
 
Har två GBA inplastade med svensk prislapp. Det ena köpt personligen på El gigantus, det andra på Tradera från nedlagd butik.
Och nej, jag tänker inte bidra med mer kunskap ;)
 #868545  by Grover
 
Jag har ett gäng inplastade GBA-spel, däribland en svensk utgåva av Finding Nemo som ju ska vara ett Bergsala-släpp.

Instagram #sndb.se