• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #772180  by T-ugn1
 
Lirod wrote:Oj, visste inte ens att det var översatt!
Jodå tjejen har ägt det på svenska. Har nu hittat hennes gammla box och manual, och tänkte jag skulle fixa en ny kassett. Har bara synat lite lätt men kartong och manual verkar inte nämna nåt om svensköversättningen men det kan vara så att det finns både svensk och engelsk scn kassett och kartong och manual är desamma.

Tydligen tyckte man att den yngre skaran var gameboys målgrupp och trodde inte dessa skulle klara av ett "stort" rpg med mycket utlänsk text och valde däför att göra det på sveska.
 #772547  by wonamik
 
Står det ALLTID Nintendo i själva kassetten om det är original? I så fall har jag blivit ordentligt blåst :(
 #772558  by segasonic
 
Ja, posta bilder!
 #772570  by wonamik
 
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Här är 3 av dem, Banjo känns något plastig, dem andra 2 ser och känns korrekt men det står inte nintendo i själva kassetten. så vad säger ni som kan GBA bättre???
 #772571  by wonamik
 
Har googlat en del och baksidan på kassetten är tydligen korrekt, å mario party och Mario vs Donkey ser helt äkte ut, men ser ingen nintendo logo när jag tittar in i kassetten. Banjos kartong känns som sagt väldigt glansig/plastig.
 #772576  by poppe
 
Tycker också allt ser bra ut. Vissa gba-kartonger är glansigare och av lite tunnare kartong.
Vet inte om det var en förändring som skedde mot slutet eller och det är kopplat till en speciell utvecklare. Om du har en triwing-mejsel så kan du kolla kretskortet i kassetten.
 #772579  by Ufouria
 
Japp, ser helt klart äkta ut allihopa. Som sagt, en del GBA kartonger kan kännas tunnare, blankare och även ha vit insida men är original ändå. Har för mig att t ex MM Zero 3 och 4 och/eller några av MM Battle Network kartongerna är av den karaktären.
 #772601  by wonamik
 
Har öppnat dem nu och alla på bilden va tydligen äkta. så skönt. Dock ett som inte var med på bilden var fejk, men det va ett betydligt mindre viktigt spel så bara att rycka på axlarna åt :)
8 kvar att kolla :)
Tack alla som tog sig tid att titta och hjälpa mig.

Känns SÅÅÅ bra för jag var helt 100% på att alla var fejk där ett tag.

Om nån här har intresse av fejk spel så skriv till mig så kan jag skicka dem till er gratis om ni står för frakten, känns vettigare än att slänga dem lixom :)
 #773255  by Anree
 
Hej. Behöver eran experthjälp.
Jag håller på att sammanfatta lite kort information om de olika enheterna för att skriva ut på små lappar och ställa vid respektive enhet i vitrinskåpet.
Både för att åskådare ska kunna läsa på lite och slippa fråga mig. Men även för min egen del om jag skulle glömma något.
Det står när enheten släpptes, hur många ex den sålts av, hur många spel som släpptes etc.

Jag vill även ha lanseringspriset för det är kul att veta.
Jag hittar dock inget pris på GB Pocket. Någon som vet? Gärna US$ och SEK.
Stämmer $69.99/899kr på GB Color? tradera.com/item/300203/247409750/game- ... al-laddare
 #774075  by Anree
 
En annan sak jag har funderat över.
Game boy colors revär. Det finns ju både blänkande och ickeblänkande. Ibland har samma spel båda delarna. Alltså två olika versioner på kartongerna. Är det typ som Nintendo classics på GB att man släppte spelet på nytt fast nu med en blänkande revär?

Vad är historien bakom dessa blänkande revär? Kom man på typ i mitten av GBC's produktion att det skulle vara coolt och la till det? Eller signalerar den att det är något speciellt med det spelet? Vänligen räta ut dessa frågetecken.
 #782140  by PunkLurch
 
Jag kom över 2 st game & watch på loppis idag. På den ena, som är en dual screen, så är det väldigt dålig bild på den undre skärmen. Det är så att det som jag gissar ska vara "svart" är istället "vitt/ljust" eller hur jag kan förklara det. Det är också väldigt otydlig bild. Man ser (knappt) vad det är på skärmen om man tittar väldigt noga och i rätt ljus/vinkel. Min fråga är alltså vad detta kan bero på och om det finns något enkelt sätt att lösa det på? Eller är det bara att sälja som reservdelsmaskin/kasta? ;) Den övre skärmen på samma maskin är tydlig och fin ifall det spelar någon roll. Vore tacksam för hjälp med detta.
 #782145  by Lurx
 
Bra fynd [emoji108]

Här har du en länk till hur man kan göra för att fixa det!
I värsta fall kan du behöva köpa en ny polaroidfilm :)

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 59&alt=web

Vill det sig inte så hör av dig om du vill sälja reservdelsmaskin [emoji6]
 #792447  by Ludu
 
Röd och blå har identiska, gul är aningen annorlunda och har åtminstone ett parti som berättar om att du börjar med Pikachu.

Om något på omslaget skiljer är jag dock osäker på.
 #801926  by krille
 
Länkar här till en blogg och funderar om det är någon som vet mer om dessa fodral, vad dom igentligen användes till osv?
Själv äger jag ett men har ej sett flera av dom, är dom väldigt ovanliga?
http://mxs.blogg.se/2007/january/game-b ... -2007.html" onclick="window.open(this.href);return false;
 #801927  by Ufouria
 
Fodral som GameBoy spelen låg i vid uthyrning. Det där är ett slags universalfodral som kunde användas till alla GB spel. De verkar vanligare än specifika fodral så som Super Mario Land, Tetris, mfl. De dyker upp då och då till försäljning. Ovanligare än hyrfodral till NES spel.
 #802232  by Ufouria
 
Ingen koll på hur mycket de går för i dagsläget men det var en period för ett par år sedan som priserna på dem drevs upp till flera hundra-närmare tusen (pga av enstaka samlare) men det var inte universalfodralen utan för specifika GB-hyrspel (typ Castlevania, Tetris, mfl).
 #807908  by Ufouria
 
Någon som vet vilka GBC spel som går att spela på en Super GB på SNES konsolen? Är det bara spelen som har den "gnistrande" Game Boy Color texten eller har det att göra med releasedatum eller går det inte att spela några GBC spel på Super GB?

Med "gnistrande" menar jag spelen som ser ut så här vid Game Boy Color texten till vänster.

http://www.tradera.com/item/300202/1918 ... -boy-color
 #808074  by Ludu
 
Jag tror inte att vi har kommit fram till vad som är skillnaden mellan glansiga och matta GBC-loggor. Min gissning är att de började med sån fancy yta men att det blev billigare att göra en vanlig grå. Jag tror Link's Awakening DX finns både som glansig och matt.

Svaret på din fråga är att du får gå efter kassetter! Svarta kassetter funkar i Super GB (och även i vanliga GB + GB pocket) medan de genomskinliga är för avancerade. SMB Deluxe som du länkade är ett exempel på ett spel som inte funkar på Super GB.

Jag tänkte säga att du får leta efter "Only for Gameboy Color" i nedre högra hörnet men twitterbilden som just nu ligger längst ner på sidan (Zelda OoA/OoT) motsäger teorin att det alltid står på framsidan.
 #808838  by Langeon
 
Hej!

Jag är ganska ny i mitt samlande och när jag råkade köpa på mig dubbla objekt av Link's Awakening DX så upptäckte jag stora skillnader. Till att börja med var skruven en vanlig stjärna (vilket kanske redan där säger att det garanterat är en fake) och när jag öppnade de båda så var det stora skillnader på kretskorten. Det ser också ut som att etiketten på den blåa kassetten är en ren kopia av omslaget på lådan till spelet till skillnad från den andra. Tror ni som jag också att den blå kassetten är fake? Även den blå färgen verkar som att den efter lite eftersökning inte hör hemma på kassetten.

Image

Image

Image

Image

Image
 #808839  by Werrock
 
Den svarta är original och den blåa är en kopia.
 #808841  by xeorix
 
Hehe. Ja den blå färgen är väl det mest uppenbara :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

Instagram #sndb.se