• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #821445  by Ufouria
 
Jag undrar om det är ett vanligt fenomen att de gamla Gameboy "tegelstenarna" har döda pixlar på sidorna så att man inte ser hela skärmen/bilden? Jag har ägt tre sådana konsoler på senare år. Sålde en för några år sedan som var i kanonskick. Dock klagade köparen på att det var pixelfel på sidorna vilket jag själv inte märkt när jag testat konsolen. (visste inte ens att döda pixlar kunde förekomma) Som tur var så hade Smart Cat en fungerande konsol att sälja till mig som jag kunde skicka till köparen som ersättning (och han fick behålla den halvtrasiga konsolen) så det löste sig.

Den senaste GB konsolen som jag fick hem hade oxå döda pixlar (ännu värre än den jag sålde för några år sedan) så mina frågor är:
1) har jag haft extrem otur med döda pixlar eller är det mer än regel än ett undantag att konsolerna har mer eller mindre döda pixlar?
2) Går det att laga/fixa till och få ordningen på skärmen eller är det bara att slänga konsolen eller leva med att man inte kan se det som händer på sidorna av skärmen?
 #821446  by Farbror Barbro
 
Game Boyarna är ju väldigt gamla och LCD-skärmarna som sitter i dem är inte av särskilt hög kvalité på något vis. Däremot är det sällan själva panelen som det är fel på utan snarare något kringliggande. Vanligast är att någon lödpunkt är dålig och informationen inte går fram.

Om det är EN pixel som är död så kan du princip glömma att laga den, om du inte känner för att byta ut panelen. Om däremot en hel linje är död så är felet mycket lättare att hitta felet. Mig veterligen använder Gameboyen en flatkabel från moderkortet till skärmen som överför bildinformationen, så genom att fästa om den torde också problemet försvinna. Detta fel är väldigt vanligt på Virtual Boy bland annat.
 #821593  by krille
 
Jag såg på youtube nån video då dom lagade döda pixlar, tror även jag länkade den kanske i denna tråd.
och det såg inte så jätte svårt ut att laga.
 #839219  by segasonic
 
Komplett är den inte eftersom förpackningen saknas, men använda den kan göra förutsatt att den fungerar.
Det finns färdiga koder till många spel i den, men du kan även knappa in egna (finns många på nätet).
Det var med en sådan jag fångade Celebi i Pokémon Silver eftersom det var svårt att få tag på den annars.
Tänk på att du kan bli av med diverse sparfiler om du inte är försiktig.
 #846533  by krille
 
du kan bland annat köpa den från sidan du länkar till.
tryck bara på besök sidan så kommer du dit. säljs i 25 pack och 100 pack.
 #847010  by AndiOne
 
Är det ågon som har en minsta aning om vart man kan få tag på reservdelar till Game&Watch? Skulle behöva ett par knappar o någon batterilucka. Finns de lr måste man hitta trasiga enheter o slakta tro??
 #859423  by Ludu
 
Gah! Köpte just Tony Hawk's American Sk8land till GBA. Jag kan radera det som spelats i Story Mode men precis som i mitt begagnade Tony Hawk's Underground 2 går det inte att börja om Classic Mode från början :( Det finns inga alternativ i options och manualen säger inget om det heller, typ att man ska starta konsolen med vissa knappar intryckta som i vissa spel ger alternativet att återgå till fabriksinställningar.

Är det någon här som vet något mer om detta? Är det så illa att jag måste skruva upp kassetterna och tillfälligt ta bort batteriet för att rensa all sparad data?
 #862272  by Mulla Sadra
 
Är lite småsugen på att ge mig på GB-GBC och GBA samlande nu när Analogue Pocket står runt hörnet. Tänker främst fokusera på SCN märkta, bra spel, som jag vill spela. Undrar dock hur prisbilden för dessa spel ser ut för tillfället. Hur har utvecklingen i pris sett ut dom närmsta åren? Har det funnits någon bubbla som har spruckit redan eller kan vi vara nära en? Har så gott som noll erfarenhet i retro-samlande så lite basic info kring prisutvecklingen för dessa spel vore oerhört uppskattat!

Tack på förhand
 #862274  by Grover
 
Särskilt GBC och GBA är förhållandevis billigt idag, men marknaden i stort för GB, GBC och GBA är ändå lite svårtolkad då det lite oförklarligt kan bli budstrid om en vanlig titel ena dagen och rea den andra.

Överlag är det dock precis som Lirod skriver ovan. Jag räknar åtminstone inte med några stora kast uppåt eller nedåt i prisbilden den närmsta tiden.
 #862276  by Mulla Sadra
 
Ok, tack. Så att lägga ut 800kr för ett komplett Links Awakening DX får ses som standard (just nu vad fasta priserna står i på Tradera)? Eller ska man sikta in sig på auktionsannonser istället? Hur ser det ut om man siktar in sig på mintskick vs ett godtagbart skick. Är det ett stort hopp från, låt oss säga, dom 800kr som en ok komplett utgåva säljs för om man hittar en i väldigt fint skick?
 #862605  by Anree
 
Gameboy är ju en tämligen ekonomisk konsol att samla för, iaf jämfört med de stora, SNES NES etc.
Det som blir dyrt är om du ska samla på CiB SCN i mint skick. Som med andra system så kan det blir dyrare ifall det är något sällsynt översatt svenskt blad eller annat inkluderat.
Men SCN spel i kartong, hyfsatt skick är väl 200-400kr oftast (auktion). Vill du spara pengar och plats så är ju att köpa lösa kassetter att föredra ^^ @Mulla Sadra
 #862866  by Mulla Sadra
 
Tack för din feedback Anree!

Tanken har slagit mig att man kanske ska gå lösa kassetter routen trots allt av precis de skäl du nämner. Anledningen till att jag inte riktigt kan övertyga mig själv till det är att jag vet hur jag fungerar: generellt sett prioriterar jag kvalitet i mindre skala. Mitt mål är aldrig en komplett samling av något, utan mer handplockade godbitar i bästa möjliga utgåva/skick vare sig det gäller vinyl, film, spel så länge priserna inte känns fullkomligt obefogade såklart. Tror helt enkelt att lösa kassetter i bokhyllan eller byrålådan sakta men säkert skulle gnaga hål i huvudet på mig. Shit, jag köpte en Elite controller till min Xbox One X som fortfarande står orörd för att jag först måste slita sönder orginal-controllern som medföljde konsolen. Å andra sidan är jag medveten om att är något av en anal pedanthethet över min perfektionism som det vore väldigt sunt att komma över. Dessutom vet jag ju att om jag kommer köra på mint in box spåret så kommer jag med all säkerhet ändå inte använda dom då analogue förmodligen kommer släppa en officiell-inofficiell patch via "kevtris" (hjärnan bakom deras fpga:s) så att man kan spela ROMs.
 #862956  by Anree
 
Hehe gnaga hål i huvudet låter ju inge skönt ^^ Är det ändå ganska få spel du är intresserad av så köp dem kompletta då. Frågan är hur du gör om du är intresserad av någon väldigt dyr titel? Tex Mega man V.
Men du kan ju förvara kassetterna utanför kartongerna om du är rädd för att pilla på dom. Då ökar ju chanserna också att man faktiskt spelar dem. Dock kan jag tycka att ifall man har manualen så borde man bläddra igenom den före man spelar spelet. Ofta är det något funktion eller knapp-kombo man missar annars. Jag kommer aldrig ha någon lust att köpa super mint exemplar som man inte "kan" röra. Sånt överlåter jag till museum och dylikt. Betala extra mycket pengar för spel man inte kan använda känns helt bakvänt i mina ögon. Okej om man har något favorit serie av spel och vill ha en "helig graal" av dessa. Men det är så långt jag skulle sträcka mig.
Everdrives och liknande är ju alltid en lockande tanke. Men mycket av glädjen försvinner med dem tycker jag. Spelen blir plötsligt inte lika spännande och exklusiva att starta upp.
 #863190  by Ludu
 
Det tycker jag att du gör helt rätt i :D Spel ska spelas och jag håller med Anree om att mycket av charmen går förlorad när allt är samlat i en lista med spelbyte knapptryck bort. Har jag betalat för en kassett ger jag spelet en ärlig chans och ser verkligen till att spela på den. GB/GBC/GBA är likt andra kassettbaserade plattformar riktigt tacksamt att plocka ut själva spelen och förvara dem mer lättillgängligt medan kartonger och manualer får stå och mysa i någon fin hylla :)

Jag har en rejäl lista på spel du borde spana in men ska försöka kapa så mycket som möjligt och hålla det till de relativt obskyra titlarna som du annars hade kunnat missa. Spana in Longplays på Youtube och läs vad folket här skriver i Senast avklarade GB-tråden å kolla om de kan vara nåt för dig :)

GB
Bionic Commando – Mer slipad variant av NES-spelet i mitt tycke.
Castlevania II: Belmont’s Revenge – I GB-trilogin är detta det enda riktigt obligatoriska.
Donkey Kong (1994) – Tveklöst ett av konsolens bästa spel men få verkar ha spelat det.
Fortified Zone – Tänk dig oldschool Metal Gear fast utan smygandet. Kort men välgjort.
Ghostbusters II – Unik design där du styr båda spökjägarna samtidigt.
Teenage Mutant Hero Turtles III: Radical Rescue – Metroidvania där labyrinten aldrig blir för svårnavigerad.

GBC
Mario Golf – Trevligt RPG-läge som är lite djupare än Tennis-varianten som annars oxå är grymt.
Metal Gear Solid – Ambitiöst, minst sagt.
Pokémon Pinball – Vanlig flipper men samlaraspekten ger pricken över i:et.
Pokémon: Trading Card Game – Jag har aldrig samlat eller spelat originalkorten, men den digitala varianten räcker gott och väl!

GBA
Banjo Kazooie: Grunty’s Revenge – Lightversion av N64-spelen.
Crash Bandicoot XS – Lightversion av PS1-spelen :P
Game & Watch Gallery Advance – Stabil samling med alla spel som dykt upp i Gallery 1-3 med upphottad grafik.
Kuru Kuru Kururin – Roligare än vad det bör vara, jamena guida en snurrande pinne :lol:
Metroid: Zero Mission – Måhända inte obskyrt alls, men ett av mina absoluta favoritspel!
TMNT – Lite som River City Ransom men med Turtlarna.
Tony Hawk's Pro Skater 3 – Grym isometrisk variant av originalet.

Annars är ju spel som Mario, Zelda, Mega Man, Wario och Pokémon relativt säkra kort :birdo:
 #863198  by Speedmouse
 
Finns lustigt nog ganska många hidden gems bland licensspel på GBA. Lilo & Stitch är ett schysst run n' gun, Shrek 2 är ett bra metroidvania, Star Wars Episode III ett bra äventyrsspel med levelsystem, Pirates of the Caribbean-spelen är grymma och ett av alla typ sju Svamp Bob-spel ska vara ett metroidvania, minns inte vilket dock. Vill du ha schysst plattform rekommenderar jag de tre Spiderman-spelen baserade på filmerna och även Spiderman: Mysterio's Menace är helt ok!

Bland spel som inte är baserade på filmer så är ovan nämnda Kuru Kuru Kururin sjukt bra och beroendeframkallande, det var också en av releasetitlarna till GBA här i Norden. Båda Advance Wars är riktigt bra med!
 #876022  by Ludu
 
Hur är det egentligen med Game Boy Advance SP Surf Blue? Alltså den enda unika europeiska AGS-101 då både Pink och Tribal även släpptes som AGS-001.

Jag kan bekräfta att de två sistnämnda finns i SCN-versioner med engelska, svenska, danska, finska och norska på både kartongens baksida och i manualerna. En sökning av Surf Blue här på forumet bekräftar att jag tydligen sett den i svenska butiker men frågan är om det var EUR-utgåva :-k

Finns det någon här som kan bekräfta om Surf Blue ens finns som SCN? Om den inte finns kan jag sluta hålla utkik efter en sån :lol:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Instagram #sndb.se