• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #747936  by Ludu
 
Såja, nu har ja kört igenom både circuit och slalom i Wave Race. Lustigt nog körde jag igenom allt utom World Series 800cc circuit på en dag, men den sista cupen gav mig grova problem och tog minst lika lång tid som resten av spelet hade tagit :$ Visst, jag vann men för att klara World Series "på riktigt" krävdes 31 poäng och jag hamnade alltid på 29 eller 30 ](*,)

Men till slut gick det :) Det är inget Wave Race 64 men det hade sina stunder ändå. För en billig slant kan jag rekommendera det men lägg inga monstersummor för det. SÅ bra är det inte :yes:
 #750839  by Aynez
 
Links awakening ligger på delad förstaplats med Mega Man 5, om ni frågar mig.
 #754049  by Ludu
 
Pokémon Trading Card Game. Det har ofta väldigt mycket med tur att göra men det är ändå riktigt jäkla kul :) den enda erfarenhet jag har av kortspelet är demon man fick på nåt vänster till PC och ett fåtal timmar på en lånad GB-kassett för tolv år sedan.
 #754916  by Ufouria
 
Jag har spelat :D Det var på tiden. Det blev Avenging Spirit, som visade sig vara superskoj! :D Precis samma klass som bl a Mega Man V, Bionic Commando och Hammerin Harry. Det enda som inte var fullpott var musiken som inte var så märkvärdig (slutmusiken var rätt skön dock). Men spelet var så otroligt trevligt och mysigt att jag ändå ger det:

:angry: :angry: :angry: :angry: :angry: / 5
Image
 #755411  by Ludu
 
Öppnade ett paket från Lyret med ett finfint Double Dragon II i :) Kort därefter var det avklarat på Hard ;)

Betydligt lättare än föregångaren och bådas diton på NES men sista banan blev lite klurig om än bara pga sin längd. Dock funkade treslagstaktiken på merparten av bossarna (tre slag, gå upp, tre slag, gå ner osv osv) så det var mest kniv- och pikadollsnubbarna som gav mig bekymmer.

Men det var fortfarande kul :good: Lättsamt och lagom längd!
 #757902  by Ludu
 
Bionic Commando var magiskt rakt igenom :birdo: Mot slutet blev svingandet väldigt klurigt men tack och lov var det inga problem alls att fixa extra continues :yes: Det är mer eller mindre en obligatorisk titel till formatet. Jag blev väldigt sugen på att köra igenom ospelade NES-versionen oxå :good:

Mystical Ninja starring Goemon hade däremot inte samma helhetsvärde ](*,) Jag spelade första banorna och förstod inte riktigt varför det fått så dåligt rykte, jag hade faktiskt ganska trevligt när jag utforskade de lättnavigerade labyrinterna :) Efter första bossen utmanades jag på ett hundrameterslopp Track & Field-style men hade kvar tekniken från T&FII-dagarna. Trots detta märkte jag att det inte var många millimeter från förlust :$ Jag fortsatte i samma stuk på bana 2 och 3 och hade inga större problem. Sen kom fjärde kapitlet :evil: Vem i hela friden tyckte att det var en bra idé att ge insta-Game Over när ett av de fyra minispelen misslyckas!? I synnerhet när man på det andra har minimalt med tid på sig på ett pussel som till och med utan tidspress är rätt klurigt!! Jisses vilket stolpskott kapitel 4 visade sig vara, orättvist och jobbigt! Tur att man får lösenord efter varje kapitel.

Förvisso har jag inte klarat slutbossen än men kom till tredje formen på första försöket så det bockas nog av nästa session. Dock kan jag redan nu säga att kapitel fyra drog ner betyget rejält! Jag tänkte faktiskt rekommendera det men ICKET!
 #757918  by Ufouria
 
Bra jobbat! :good: Jag tycker svingandet i slutet ab BC är riktigt svårt men roligt så man vill inte ge upp.

Intressant läsning ang. Mystical Ninja. Jag har inte spelat det men har tyckt att det ser roligt ut. Kapitel 4 verkar helt klart drygt. Man kan kanske skippa det om om man hittar password till kapitel 5 :)
 #757953  by Ludu
 
Alltså det är liksom halvstelt men har nånting som gör det intressant att leta sig fram på banorna :)

Jo det går absolut att göra! Dock har jag förstått att man även blir kickad till startskärmen om man misslyckas på minispelen som avslutar kapitlen. Sjukt störande att efter en kvarts spelande snubbla på en skitgrej X(
 #758275  by Ludu
 
Igårkväll fortsatte jag på ett spel jag tagit ungefär nio års paus ifrån :$ I morse såg jag eftertexterna till Metal Gear Solid GBC (aka Ghost Babel)!

Jag vet att jag köpte det runt 2006 och började spela ganska omgående. Jag tyckte det var bra men vad som visade sig vara halvvägs in var ett sjukt drygt rullbandspussel. Jag klarade det efter mycket om och men fast jag blev nog lite utbränd. Spelet lades åt sidan för att återupptas när energin att långsamt smyga runt kommit åter. Sen dess har det bara skjutits upp :$

Jag var rädd att jag skulle behöva börja om från början (eller läsa någon synopsis) för att förstå vad som försiggick men några få codecsamtal in var jag tillbaka i storyn :) Jag irrade runt en del pga bortglömd väggknackning och hur ventilationsöppningarna såg ut (skulle jag krypa in DÄR!? Jag har gått förbi det hundra gånger!).

Förutom ett par smådetaljer såsom ovan nämnda pussel och lite väl utdragen, om än intressant, dialog (som man förvisso kan vänta sig av MGS) får det en stark rekommendation från mig :D Det påminner mycket om NES-versionen utan att ha dess barnsjukdomar. Banindelningen gör det oxå mer portabelt och lättillgängligt. Är man vilse är ytan att utforska inte alltför överväldigande :good: Trots en hel del planlöst letande avslöjade slutskärmen att det tagit runt fyra timmar att sig igenom, betydligt kortare än jag trodde och inte alls ansträngande. Jag har grämt mig i nio år helt i onödan :lol:
 #758277  by snotcrow
 
Älskar dina smårecensioner Ludu. Läser dem inte alltid om spelet inte tilltalar mig(mest pga förmodar :)) . Men när jag gör det så gillas det.

On topic: MGS har jag varit pepp på sen jag såg SeeJayAre(youtube) visade upp första 20 minuter av det. Kul att du gillart :)
 #758314  by Stefan_L
 
Ludu: Jag brukar också sluta spela vissa spel när man kommit till ett jobbigt ställe för att sedan 10 år senare försöka fortsätta och då blir det precis som du beskriver... man irrar runt hur mycket som helst :)
 #761639  by Ludu
 
De 151 är återigen fångande, denna gång i flipperform :) Pokémon Pinball är verkligen helt fantastiskt, men herregud vilken ilska det kan framkalla när det går dåligt! Däremot är känslan när skuggan av en ofångad Pokémon dyker upp helt fenomenal. Det krävs en hel del för att lära sig finesserna och trots att det begås misstag finns det till slut en känsla för att placera pokébollen precis där man vill ha den. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om jag sammanlagt flipprat 40+ timmar men då är jag (återigen) ingen Kristoffer heller. Jag kan verkligen rekommendera det varmt till alla som fortfarande sitter med sin GB color under en välplacerad lampa :D Ge det lite tid så sjunker svårighetsgraden avsevärt.

Å tack segasonic för uppmuntran i andra tråden :good:

Nu ska det nog spelas lite mindre intensiva spel ett tag 8-[ (se senast avklarade i övrigt).
 #761711  by Ludu
 
Det stämmer :yes: Jag har spelat det till och från men tog mig i kragen och besegrade King Dedede förra året :) Jag, liksom du, gillar det verkligen och det har precis samma kvalitéer av frustrerande men roligt på samma gång?

Pokémon är det betydligt matigare av de två trots färre spelbräden. Endast röd och blå finns och uppdelade i två skärmar varav endast den undre har några flipprar. Jämför detta med Kirby vars tre bräden har tre skärmar men flipprar på varenda en. Skillnaden blir att du i Kirby försöker undvika de lägre nivåerna bara för att hålla dig längst upp och försöka möta bossen så i slutändan känns det som att du spelar på tre ytterst små bräden varav resterande sex bara är en transportsträcka att försöka ta sig förbi så snabbt som möjligt. I Pokémon blir det mer sammanhängande men den minimala pausen som blir i skärmbytet kan ibland desorientera och det blir ödesdigert när kulan kommer riktigt snabbt.

Målet med Pokémon är med andra ord inte att ta sig upp till nästa nivå utan det handlar om att pricka av en ramp tre gånger följt av en specifik öppning för att starta Catch Mode (och samma procedur på motsatt sida för Evolution Mode) och sen fånga den Pokémon som dyker upp. Samma bräde används helatiden men målet förändras ständigt så det blir ändå variation. Urvalet av Pokémon beror på vart på kartan du är (vilket inte påverkar planen på något annat sätt) och en kartförflyttning startas genom att pricka av rätt ställe tre gånger på kort tid. Som du märker finns det rätt mycket att göra men allt utförs med samma flipprar istället för att ha "uppdragen" indelade på tre nivåer.

Om du inte bryr dig om vilka Pokémon du fångar utan bara är ute efter High Score blir det betydligt lättare. Du slipper tänka på kartförflyttningar och för var tredje monster du fångar får du en chans att möta en boss. Det finns fem bossar totalt men endast tre per bräde. De liknar bossarna i Kirby rätt mycket men det går som inte att göra så mycket mer i ett flipperspel :) Det är rätt svårt att förklara precis hur det går till men jag kan med rätt stor säkerhet säga att Kirby är det simplare av de två. Uppdragsmässigt ialla fall, "ta dig uppåt", men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt.

I nuläget skulle jag säga att jag föredrar Pokémon just tack vare samlingsaspekten, men jag har inte spelat någon av dem i menlös jakt på High Score så jag vet inte vilket som har den roligare bandesignen. Jag har hört att det ska vara samma spelmotor i båda spelen men har inga riktigt pålitliga källor. HAL Laboratory står med på copyright-skärmen så det låter ändå inte helt orimligt :) Du borde verkligen testa det!
 #761725  by Ufouria
 
Tack för en mycket utförligt beskrivning! :good: Det låter kul. Härlig/spännande känsla när ny pokemon dyker upp man ännu inte har ännu.

Så det är alltså 151 olika pokemons man kan samla? Otroligt många isf. Hoppas det kommer som nedladdningsbart spel till 3DS.
 #763486  by Ludu
 
Batman. Just plain old Sunsoft-Batman.

Här snackar vi verkligen fattigmansversionen av Mega Man, men jag håller inte det emot spelet :) Tvärtom, jag tyckte det var kul att bara hoppa in och direkt veta vad som ska göras: gå till höger och skjut allt i din väg! Grafiken påminner väldigt mycket om Super Mario Lands fjuttiga figurer men den funkar. Det är rätt gulligt att se Läderlappen pinna på och skjuta pilatesbollar framför sig.

Det är otroligt simpelt och VÄLDIGT kort, det kan ha tagit någon halvtimme att springa igenom. Jag kan inte riktigt rekommendera det men jag själv hade ändå riktigt kul :) Det blir garanterat fler varv, men ska ni bara ha ett spel med den mörke riddaren till Gameboy är det The Animated Series alla dagar i veckan :good:
 #763518  by Ludu
 
Ja scrollande banan var garanterat svårast, men när jag hade det Sunsoftpatenterade vågvapnet som åker genom väggar blev det genast lättare :) Det hjälpte också att jag läst instruktionsboken och således visste vilka uppgraderingar jag skulle undvika :yes:

Jokern var inte heller någon barnlek men det var mest för att hade så jäkla mycket hälsa. Det var lätt att undvika attackerna men så småningom hade tajmingen blivit fel fyra-fem gånger och bosstriden började om. Dock upptäckte jag att det gick mycket snabbare om man..
..träffade honom i huvudet så han tog ett steg tillbaka. Han måste ta mycket mer skada av det då skillnaden i träffar skiljde markant från då jag stog så långt bort som möjligt och bara matade. Med rätt avstånd svajar vågvapnet rakt in i kraniet varje gång :good:
 #763521  by Ufouria
 
Jaha, det där Sunsoftpatenterade vågvapnet har jag inget minne av. Det kunde man väl inte få på sista banan eller? Jag spelade om den flera gånger. Minns inte så mycket av sista bossen, men det var nog så att den inte var så svår men hade mycket hälsa.

När det gäller uppgraderingarna tog jag nog alla (kanske inte på sista banan dock) då jag inte visste vilka som var bra :P

Hittade musiken. Så bra den är :)
EDIT: Har du spelat Batman Return of the Joker?
 #763529  by Ludu
 
Hmmm, kan det vara så att jag hade det vapnet men inte tänkte på att utnyttja det till fullo (skjuta genom väggar) första försöket? :-k Jag fick aldrig game over så jag kanske fick med det från någon tidigare bana :) Du skrev något om en miljard träffar på Jokern efter att du klarat det :lol:

Pistolerna med svart ram var rena nedgraderingar medan resten nog handlar om preferens. Ja musiken är fet, i sann Sunsoftanda :D

Nej inte till GB. Jag har haft span på det men det är nog inget jag lägger multum på. Har jag förstått rätt att det inte är någon höjdare?
 #763538  by Ufouria
 
Return of the Joker är okej (bättre än många andra GB spel), men personligen gillade jag ettan bättre delvis pga att musiken var bättre i den.

Jag minns det som att Jokern tålde minst en miljard träffar i huvudet för att dö, iaf med det vanliga vapnet.

Ja, Sunsoft-musik när den är som bäst! :)
 #771207  by Ludu
 
TMNT till GBA, alltså det som är baserat på filmen från 2007.

7 banor långt beat-em-up som jag inte kan förstå att jag tyckte var svårt förut :s Jag tog mig aldrig förbi andra banan och tog en paus på rätt många år. Kanske att jag hade missat butiken där man kan köpa extraliv och uppgraderingar? :-k

Väldigt Street Gangs-inspirerat och gediget överlag. Detta måste klassas som en dold pärla till formatet :good:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Instagram #sndb.se