• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #771255  by Ufouria
 
Jaha, där ser man. Det är ett spel man skulle ta förgivet att det är dåligt. Jag spelade iofs något Turtles till GBA (spelet hade en snygg framsida) som var ganska bra. Det var dock inget beat-em-up utan mer som Turtles 1 till NES.

Edit: Det var TMNT 2. Det borde du nog oxå spela om du inte redan gjort det. Inget superbra spel men inte heller skräp.
 #771271  by Ludu
 
Ja till alla andra format var det tydligen ett skruttspel men till GBA satsade de stenhårt :good:

Jag körde Konamis Turtles 2 förra året och trean (DS) i år :yes: Som du säger, inga höjdare men tillräckligt trevliga för att springas igenom. Av den trilogin tror jag att ettan var bäst. Minst repetition då varje padda hade sina egna fyra banor. Svårt att komma ihåg dock då det var runt 11 år sen sist.
 #771619  by Ludu
 
Igårkväll klarade jag The Really Final Chapter i Wario Land II :D

Stage clear 100%
Treasure 100%
Picture panel 100%
Final stage 18.55 8-[ (orkade inte förbättra tiden efter första försöket)

Det är inget snack om att det är ett av de matigare spelen till original-GB. Följer man uppdragen som ges i början av varje bana har man spelat igenom halva spelet när slutbossen är besegrad. När man sedan startar om spelet välkomnas man av en level select där man ser vilka banor som har alternativa slut och leder till nya kapitel. Det blev inget fasligt letande då jag snubblat över minst två av dem i sökandet efter skatter :good: Alternativet på första banan är så jäkla dum :lol: Vissa av de gömda banorna var lite jobbiga, särskilt spökhusen, men annars var alla lagom långa och bara roliga att utforska :) Minispelen för att hitta skatter och bildpaneler blev uttjatade rätt snabbt men det gjorde inte så mycket. I övrigt var spelet riktigt kul och väldigt portabelt, dvs spara var du vill och fortsätt senare. Lagom tempo och lagom klurigt, det är mer pussel och utforskande än precisionshoppande.

Jag äger även Color-versionen och har den ospelad men ska jag vara ärlig ser den inte lika bra ut som dess svartvita storebror. Skrikiga färger som inte riktigt klaffar hela vägen. Wario Land 3 har däremot riktigt snygg grafik för formatet :good:
 #772903  by Ludu
 
Innan jag lägger mig ikväll har jag återigen fångat Mewtwo :$ Den här gången i det av mig ospelade Pokémon Yellow.

Förra året samlades de första 150 i GBA-spelen FireRed och Leafgreen och året dessförinnan hade jag gjort detsamma i originalen till GB, fast då inklusive Mew. Att spela igenom allt utan att fokusera på vilka som saknades och vilka som skulle fångas var fruktansvärt skönt och en 40-50-timmarshistoria kunde bantas ner till cirka 13 :good: Det var fortfarande en del grindande men att möta Elite Four med ett lag vars nivåer inte gick att hänga i granen var så sjukt spännande. Mew började slutsträckan strax över lv 50 medan mina sedvaniliga homies låg mellan 30-36 (och en Butterfree på lv17) så det krävdes mycket strategi och ännu mer tur för att klara det. Inte nog med det så hade powerlampan börjat flimra så jag visste inte hur länge batteriet skulle räcka :lol:

Med det gjort har jag klarat av alla mina GB-spel :D Jag har förvisso inte köpt Kid Dracula eller Turtlarnas tredje äventyr än men som det ser ut nu i backlogen är allt till originalet grönmarkerat :good: Med allt genomspelat måste jag ändå säga att Link's Awakening fortfarande behåller topplaceringen :birdo:

Senare blir det att avrunda Color-biblioteket oxå, men det innebär bara Mickey's Speedway USA, Pokémon Gold/Silver/Crytal och DX-versionen av nyss spelade Warioland II så det blir nog inte än på ett tag :MM
 #773026  by Ufouria
 
Jag har heller inte spelat igenom Kid Dracula eller T3 ännu till GB. Tror inte ens jag provat KD. Två grymma spel dock som kommer att varvas i framtiden.

Har även Links A. kvar. Ska ta mig i kragen när jag kommer hem och spela igenom den svenska repron.

Ett annat bra spel till colorn som jag kan rekommendera är Blaster Master :birdo: Det och Xtreme 1 och 2 känns som de enda bra spelen till GB-färg.
 #773168  by Ludu
 
Jaså Blaster Master är något att ha alltså? :) Skulle du säga att det håller samma standard som NES-spelet? Xtreme håller jag med om!

Själv kan jag rekommendera Metal Gear Solid, mycket bättre än väntat till formatet.
 #773293  by Ufouria
 
MGS till GBC ska jag ge en chans så småningom.

Ang. Blaster Master till GBC så tycker jag det håller samma standard som NES versionen. Det var några roliga moment i GBC versionen som inte fanns i NES versionen. Annars är de nästan identiska förutom att GBC versionen är enklare.
 #775695  by Ludu
 
Mickey's Speedway USA! Ni som gillar R.C. Pro-am borde verkligen testa det :)

Jag har gjort allt som går att göra:
- Guld i samtliga cuper på alla fyra svårighetsgrader. Time Attack, som är den sista graden, är väldigt märklig då det är en helt vanlig cup fast med tillagd tidspress. Det konstiga är att man ändå behöver hålla sig under den tiden om man vill komma etta på expert så det blir en onödig repris :?
- Stjärna på alla banor i Time Trial.
- Guldstjärna på alla Driving Tests, inklusive de där man har en husvagn som låses upp efter första svängen.

Det som ändå saknas är Secret Stage men efter en del grottande (tro mig, det finns inte mycket korrekt information om GBC-versionen på internet) och med en vag bekräftelse från manualen visar det sig att föregångaren Mickey's Racing Adventure behövs. Man ska koppla samman de två spelen men MRA ser ut att ha för mycket skröfs runtikring racingen för att vara intressant för mig.

Men Speedway USA borde ni absolut spela :) Det fick trots allt 9/10 av både Gamespot och IGN då det begav sig men få verkar ha gett det en chans. Jag minns inte vad de skrev i Club Nintendo men har för mig att det inte bara var N64-spelet som fick en recension.
 #779906  by Ludu
 
Häromdagen fixade jag 140% i DK: King of Swing (GBA). Det innebär att alla* medaljer och kristallkokosnötter är funna samt guldmedalj i alla Jungle Jam-event.

Hela spelet är baserat på en Clu Clu Land-liknande gimmick där L-R-knapparna styr varsin hand att greppa med. Allt beror på om du gillar den kontrollmetoden eller inte för i det stora hela har spelet inte mycket annat att erbjuda. Jag tycker att det var rätt unikt på ett bra sätt och spelets korta och relativt få banor gjorde det alldeles ypperligt för bärbart spel lite nu och då utan att göra konceptet uttjatat. Allt snurrande fick mig att tänka på Kuru Kuru Kururin :)
*Man låser upp Diddy Mode när man hittat alla medaljer med Donkey. Skillnaden är att det varken finns kristallkokosnötter eller bananer utspridda på banorna och det ska göra det hela svårare. Tvärtom visade det sig att jag mest tog skada när jag försökte samla alla dessa bananer under det första varvet. Med dem ur vägen var det nästan bara att spurta mot mål och plocka upp den uppenbart gömda medaljen på vägen.
Ni bör inte betala någon enorm summa pengar för DK, men snubblar ni över det för en billig slant är det verkligen värt att testa :good:
 #781406  by Ludu
 
Efter att ha samlat alla 35 stjärnor, klarat alla Yoshi-bonusar och till slut kickat ut Bowser från hans torn måste jag ge flipperspelet Super Mario Ball ett stort Njaaa :/

Det är ett kul koncept men med en helvrickad bollfysik är det i princip omöjligt att göra precisionsskott. Det drar ner helheten en hel del med tanke på att allt handlar om att pricka dörrar, knappar och fiender, ofta i rörelse och under tidspress. Uppenbarligen gick det till slut ändå men jag är tveksam om tillfredsställelsen övervägde frustrationen att nå målet.

Jag hade en påbörjad sparfil med de fyra nycklarna och runt 17/35 stjärnor så det här hamnar i kategorin "Avrundade spel". Det hamnar även i kategorin "Ni klarar er nog utan, men har ni det kan ni ge det en chans".
 #782152  by snotcrow
 
Haha borde ha skrivit "vilka" istället för "vilket".
Det jag menar är det bättre än något annat zeldaspel och är det sämre än något annat zelda?
Typ: "Yo snot! Det var bättre än links awakening men sämre än a link to the past. Bra fråga!".
 #782317  by Ludu
 
Jag tycker iaf att Awakening är bättre. Förmodligen är DX-versionen det på papperet bästa sättet att spela det men jag tycker att det svartvita originalet är charmigare :)

Nu har jag klarat Rayman 3 på GBA till 100% :good: Vissa banor kunde bli lite väl utdragna och långa men de var få och resten var riktigt trevligt. Dessvärre led det av samma brister som DKC2 där merparten av världarna målas i dassiga och tråkiga färger. Däremot är det fortfarande väldigt snyggt och välanimerat :) Dock blir jag mest sugen på att återvända till Band Land och Eraser Plains i det första spelet på PS1 :birdo:

Det är inget snack om att Origins och Legends gav serien ett rejält uppsving, men utan att jämföra med dem finns det mycket att hämta i Rayman 3!
 #783736  by Longson
 
Cave Noire till gb. Riktig kul GB spel som fick mig att fastna. Random med grottor var inte min grej men de här spelet är ganska simpelt men kräver en del taktik för kunna ta sig vidare. klarat de och slut texten rullar men inte klarat den till 100%. ganska beroende framkallande och kräver inte länge innan man dör och försöker igen. 9/10
 #783741  by Aynez
 
Instämmer i det Longson säger. Cave noire är riktigt kul bite sized rouge lite :)

Skickat från min telefon via Tapapatalk
 #785982  by Longson
 
Speltips från Sanna. Avenging spirit till gb. verka som ett japansk trist spel i början men efter en stund gav de en lite av megaman känsla. Riktig bra spel när man väll har kommit in i de och blev väldigt nöjd med slutet.
Gb har sin charm med korta spel som verkligen går att klara av.

8,5 av 10 spöken
 #786013  by Ludu
 
Om man bortser från Pokémon som lätt blir 40+ timmar om man satsar på 151st kan jag på rak arm inte komma på något som kräver någon större dedikation. Det skulle vara Link's Awakening men även det handlar "bara" om 15 timmar.

Nä, korta spel som kan spelas flera varv är min melodi just nu och i det avseendet är Gameboy fantastiskt :good:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Instagram #sndb.se