• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #790659  by Ludu
 
Helt okej för att vara...!?! :o ;)

Jag vet att jag är rätt ensam om att tycka det men för mig gäller Link's Awakening alla dagar i veckan när det handlar om 2D-Zelda :) Likt speedmouse vill även jag ta ännu ett varv!
 #790670  by Ufouria
 
Jag har oxå kvar det, fast jag har påbörjat det flera gånger men sedan fastnat och sedan börjat om från början igen osv. Men jag gillade det och har lovat (efter att jag köpt det svensköversatta spelet) att spela igenom det. Skulle nog gärna vilja spela igenom Mystic Quest oxå en vacker dag. Det var oxå väldigt mysigt.
 #795066  by Ludu
 
Jag känner mig fortfarande skeptisk till att klumpa samman GB och GBA men då det inte är så mycket liv i den här tråden i övrigt får jag väl ta mig över den tröskeln ;)

För ett par veckor sedan klarade jag det sista uppdraget med den siste åkaren i Tony Hawk's Underground (GBA) Arcade Mode. Dvs det gamla hederliga spelsättet där man har 2 minuter på sig att fixa High, Pro & Sick Score, samla S-K-A-T-E och diverse andra grejer på varje bana. Utöver det maxade jag alla åkares stats så jag känner mig helt färdig med spelet. Visst, jag har inte hittat alla gaps så jag kan inte med gott samvete säga 100%. Alla banor gick att klara på en session när man lärt sig vad uppdragen gick ut på. Jag minns att man i THPS3 låste upp ett spelläge där man fick 5 minuter på sig att klara samtliga uppdrag på en bana i ett svep och att stor del av tiden behövdes (nu var det dock runt 14 år sedan jag spelade det så det kan ha gått snabbare). Visst var det skönt att bara kunna beta av banorna i ett raskt tempo men det fick oxå spelet att kännas lite halvdant.

Kontentan är att jag har finare minnen av de tidigare delarna, men Tony Hawk's Underground till GBA är verkligen värt den lilla slanten det kostar :good:

Jag har även spelat igenom Mario Golf: Advance Tour (GBA). Det är bara mer av samma, mer eller mindre en remake av GBC-spelet inklusive RPG-element och jag kunde inte vara mer nöjd :D Då det är Camelot som ligger bakom doftar grafiken väldigt mycket Golden Sun, samma studsande (ni som spelat GS vet exakt vad jag pratar om) och samma typ av långa dialoger. Jag har vunnit samtliga turneringar och matcher i både singel och dubbel och alla sidospel är avklarade! Denna iterations One On - One Putt var i vanlig ordning en riktig pina, men tack och lov var det inte någon 18-hålshistoria utan de nöjde sig med 9 den här gången :D Den här delen i serien var den svåraste att pricka av rätt på svingmätaren, det blev väldigt sällan perfekt träff på tillbakavägen. Erfarenhet från de andra delarna gjorde svårigheten betydligt lindrigare ändå.

Jag har inte tillgång till mitt Gamecube förrän i slutet på oktober så jag kan inte föra över de sista karaktärerna från Toadstool Tour än, men när det är gjort och jag mött dem i Match Play är jag helt färdig med ännu ett Mario Golf. Lagom långt innan Mario Sports Superstar släpps. Golf-spelen tog mig verkligen med storm :D Jag tror bestämt att World Tour på 3DS är det hittills bästa i serien så ska ni bara spela ett är det det som gäller :MM
 #796372  by Ludu
 
Äntligen har jag tillgång till mitt kära Gameboy Color :birdo:

Först fick det bli ett varv Battletoads in Ragnarok's World. Jag trodde att det bara skulle vara att springa igenom då merparten av de svåraste banorna från NES-versionen kapats. Tji fick jag, isbanan var helt vansinnigt slipprig så precisionshopp på rörliga plattformar käkade upp många av mina, via fågeljonglering, insamlade liv. Inte nog med det, jag fick Game Over två gånger på ormbanan som kom efteråt. Den översattes verkligen inte bra till Gameboy. Minns jag fel att man aldrig behövde göra leap of faiths på varken NES eller Megadrive? Det är minst tre ställen (kanske fler) där ormen dyker rakt nedåt och själv får man bara gissa på vilken sida man bör hoppa ner. Helt fel typ av trial & error med tanke på de begränsade continues man har. När banan på tredje försöket faktiskt klarades av var Clinger Winger en lätt match och plötsligt stod jag vid botten av The Dark Queens roterande torn. Är det bara jag som tycker att The Revolution är ett sjukt coolt namn på en slutbana? Den tunga låten bidrar mycket till stämningen, även i den svartvita bärbara versionen. Trots rätt många tappade liv kunde jag ta mig till självaste drottningen med ett liv kvar på min första continue. Det livet sumpades rätt snabbt men sen var det bara att skalla henne om och om igen tills en tredje version av detta fantastiska spel var avklarat.

På egna ben står Ragnarok's World stadigt trots avsaknade banor (som på sätt och vis känns rätt skönt) men ska jag vara ärlig tror jag nästan att jag har roligast med Megadrive-versionen. Visst känns NES mer badass och 8-bitarspresentationen är mycket charmigare men det är inget snack om att det är ett toksvårt spel. Med Sega-kontroll i hand finns en utmaning men det går åtminstone att slappna av litegrann.

När jag och paddorna gått skiljda vägar följdes det av en genomspelning av alla banor på alla svårighetsgrader i Motocross Maniacs. Att spela C-varianterna kräver i princip helt felfria körningar och en del loopar får offras för att tiden inte ska ta slut, men när det väl sitter är det sjukt kul att manövrera sin pyttelilla förare med superprecision genom banorna :D Tro mig, allt blev mycket lättare när jag insåg att uppåt på styrkorset ibland var tillräckligt (och den bättre lösningen) på en del hinder.

Jag rekommenderar verkligen att spela detta billiga och lättfunna spel och börja som jag från början för att sen öka svårighetsgraden eftersom. Den enda skillnaden är att man får mindre tid på sig att klara alla banor och i början är det skönare att bara kunna spela vidare trots ett par mindre misstag. Jag hade nog inte varit lika nöjd om jag startat på de tidsmässigt brutala C-banorna...

Två kanonspel som bör testas av alla :good:
 #796379  by Ludu
 
Fast nu är det där original GB-spel, bara att Gameboy Color med sin knivskarpa skärm och perfekta bilduppdatering är det bästa sättet att spela dem på :good:

...Enligt mig! 8)
 #796381  by Ufouria
 
Motorcross Maniacs har jag aldrig ens testat fast jag ägt det länge.

Grym recension av Battletoads in Ragnarok's World :good: Har du spelat Battletoads (GB) och Battletoads DD (GB) ännu eller har du de godbitarna kvar att varva?

Edit:
Väldigt synd för övrigt att det nästan bara finns dåliga barnspel och annat skräp till GBC. 95% av GBC biblioteket tillhör väl den kategorin. Hade annars varit ett trevligt, roligt och billigt format att samla på. Men att köpa hundratals skräptitlar bara för att "äga dem" tar emot rejält för mig. Undrar om det är samma för GBA? Det finns fler bra (t om riktigt bra) GBA spel men samtidigt vet jag inte hur många fillers det finns. Proportionen bra/skräp kanske är densamma för GBA då det väl finns många fler spel. Dessutom kan man nu inte samla "Svensksålt" då det inte går att veta med säkerhet vilka titlar som kom hit (bortsett från de få med svensk folder).
 #796412  by Ludu
 
Det tycker jag verkligen att du ska göra! Varje bana finns tillgänglig från start så det är bara att nöta. Simpelt men riktigt kul :)

Jag har spelat igenom det förstnämnda för två år sedan och då jag såg din senaste samlingsbild blev jag väldigt sugen på Battletoads & Double Dragon, både till GB och NES :) Hur är det med regioner på dem? Vet att det är lönlöst att leta SCN så vad är det näst bästa? UKV för GB och NOE om jag vill ha PAL-B på NES eller är det andra som gäller om jag vill ha engelskspråkigt europeiskt?
 #796414  by Ufouria
 
MM låter som ett spel för mig. Jag gillar att nöta simpla spel :)

Battletoads & DD till GB tror jag bara finns som UKV om du ska ha "PAL" versionen. Den har även svensk text på kartongen. Det är ganska dyrt (ca 1000-2000 kr beroende på skick). Vet inte om USA versionen är billigare.

Battletoads & DD till NES finns bara som PAL-A utgåva (England och Italien) i Europa samt USA utgåvan.
 #796442  by Ludu
 
Perfekt! Tänkte om det var UKV eller EUR som gällde. Får invänta ett exemplar i lagom skick :yes:

Bra att veta, då får det nog bli USA-version på NES. Har ju trots allt ett par NTSC-titlar så det blir bra med fler så jag kan rättfärdiga ett köp av en kompatibel konsol!
 #796967  by Ufouria
 
Där satt den! Äntligen är Jokern död.

Batman ROTJ var riktigt bra och musiken är ett mästerverk. Dock tyckte jag det var väldigt svårt :$ Nästan så svårt att jag var på väg att ge upp i början, men när jag väl lärt mig att svinga mig fram genom banorna blev det lättare. Hade bara ett liv kvar på sista banan och sabbade liftarna som skulle ta mig över hålet. Kände mig besegrad och föll längre ner i djupet men då föll jag in i en hemlig gång :o som dessutom gav mig ett extra hjärta/plupp :D Så med det sista livet och den extra pluppen gick det vägen.

Image
 #797402  by Ludu
 
Igårkväll tog jag mig igenom Batman: Return of the Joker.

Jag är beredd att hålla med om att det är ett väldigt bra spel :D Dock känns det som att det på papperet egentligen inte gör många rätt. Sjukt sladdrig kontroll som man måste bemästra om man vill ta sig nånstans. Jag vet inte hur många gånger jag dog för att Batman plötsligt ville vägghoppa eller skjuta iväg sin änterhake utan förvarning :$ När den sitter har han däremot en rätt skön tyngd i sina hopp :good:

Bossarna växlar mellan sjukt simpla och brutalt svåra. Två av dem är det ingen idé att ha nån strategi på utan det är bara att kötta in i ett hörn och hoppas att Batman tål mer än motståndaren . Det finns en guldloop Jokern kan hamna i men missar man den är han sjukt jobbig. Jag fick slut på continues minst tre gånger när jag mötte honom men när man till slut kan de fyra banorna utan och innan är man tillbaka hos Jokern och hans bautastora magnet på... ja typ runt 10 min?

Kort men intensivt spel som fått oförtjänt dåligt rykte, första sessionen har bara en riktigt brant uppförsbacke :good:
 #797406  by Ufouria
 
:good:
Ja det var inte lätt att styra Batman i början då han gled så mycket. Och som du säger var det även sjukt störande när han började vägghoppa utan förvarning. Många gånger jag råkade hoppa ner i ett hål pga det.
Musiken var väl bra?
Har du spelat det första Batman spelet till GB?
 #797414  by Ludu
 
Ja absolut :) Mycket Mega Man över soundtracket (utöver stage select som ÄR Mega Man :lol: ) Andra banan tror jag är en vattendelare, mycket underlig grund som den är uppbyggd på, men jag gillar det!

Ja och vad jag minns tyckte jag det var trevligt :) Inte något toppspel men kul att springa igenom och helt klart värt att äga. Batman the Animated Series däremot, där snackar vi toppspel av rang! :D Har du kört det sistnämnda?
 #797415  by Ufouria
 
Ja, jag har kört Animated Series. Det måste nog vara det svåraste. Spelade iofs inte så många försök innan jag gav upp. Men jag ska göra ett nytt försök så småningom.
Har även spelat Batman Forever (fick för mig att det hette Returns). Helt klart det sämsta av de fyra men omslaget är stiligt :)
 #797433  by Ludu
 
Ja jag tyckte att det var svårast. RotJ hade kunnat knipa den platsen om det inte vore så pass kort.

Kan vara för att Returns är andra filmen medan Forever är den tredje :yes: Finns inget Returns på GB men SNES-spelet är riktigt coolt :good: Forever har jag bara ägnat en enda tanke: nope! :|
 #802742  by Ludu
 
I veckan spelade jag igenom ett efterlängtat spel: Kid Dracula :D Dundercharmigt rakt igenom men jisses vad svårt det var :o Jag dog titt som tätt men på grund av detta passade jag på att samla extra mycket mynt till bonusspelen mellan banorna. Mot slutet hade jag 70 liv så jag var aldrig orolig över någon eventuell Game Over :-w Riktigt kul och banorna kändes väldigt varierade. Trots att det det är ett sjukt bra spel som jag rekommenderar till alla som fortfarande spelar på sin Gameboy var det något svårdefinierad med spelet som gjorde att jag inte riktigt kan hålla det bland min favoriter. Det gjorde däremot nästa Konami-alster...

Jag fick äntligen tag på ett TMHTIII: Radical Rescue :D :D Oh my damn, det kan vara något av det bästa jag spelat till formatet! Snyggt är det oxå! Jag har sen jag var barn alltid imponerats av screenshots från det här, i synnerhet i jämförelse med de första två bärbara spelen. Ett Metroidvania där kartan satt ut punkter på intressanta platser men ordningen och hur man tar sig dit får man lista ut själv. Det var svårt att gå vilse och även om man kommer till en dörr utan att ha nyckeln är det aldrig alltför långt till rätt destination. Jag förstår inte riktigt varför det finns liv då lösenorden fyller samma funktion. Heck, får man helt Game Over visas inte ens lösenordet så det finns ingen anledning att trycka YES på continueskärmen, det är bättre att avrunda och skriva in den sex tecken långa kombinationen. Lustigt nog visade det sig att rummet innan slutbossen med alla hälsouppgraderingar insamlade genererade ett sjukt lättihågkomligt lösenord: 1HHHH2 :lol: Jag var inte jättenöjd över att det slutade med en Boss Rush där svårighetsgraden verkligen sköt i höjden. Bossarna i sig hade även vid första mötet riktigt svårlästa attackmönster men till slut satt alla i ryggmärgen och Shredder fick bita i gräset efter ofantligt många försök. Väl värt väntan och jag är så sjukt nöjd med mitt köp :birdo:
 #802746  by Ufouria
 
:good: & :good: att du även fick tag på Turtles III tillslut.

Jag har bara testad de båda spelen i typ 10 min. Gillade det lilla jag spelade. Tycker du Kid D var svårt kommer jag tycka det är apsvårt. Man kan ju tro att det ska vara ett lätt spel då Famicom versionen var lätt vill jag minnas (fast jag minns inte om jag spelade igenom hela det).

Så kul att jag har Turtles III kvar att spela. Har iofs ännu fler bra GB spel kvar som ska spelas en vacker dag.

Har du förresten spelat Hammerin Harry till GB? Det skulle du verkligen gilla. Du kan ju skaffa en kassett (trots att jag antar att du är emot lösa kassetter men HH skulle kunna vara ett undantag).
 #802768  by Ludu
 
Nja apsvårt är nog att ta i :) Det kan ha berott på att jag vid nya försök ofta stressade mig igenom istället för att ta det sakta men säkert. Banorna är relativt korta, det är som sagt väldigt lätt att skaffa extraliv och jag vet faktiskt inte om Game Over innebär omstart. Det finns lösenord men jag misstänker att det är Little Samson-style där hälsouppgraderingar försvinner.

Nej jag har bara spelat NES-spelet som jag gillade :) Jag är ytterst tveksam till att göra nåt kassettundantag så jag får väl hålla lite halvspan när alla Mega Man-spelen är kompletterade!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Instagram #sndb.se