• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #802890  by Ludu
 
Trots att jag tidigare sagt att jag inte hade några planer på att spela igenom Simpsons-spelen till GB ville jag testa Escape from Camp Deadly igen och vips så var det avklarat :lol:

Första försöket gick helt makalöst dåligt och jag fick Game Over redan på första banan. Under andra försöket började jag förstå mig på hur bumerangen fungerade och att fiender stundvis släppte hälsa efter sig . Då maxhälsa inte är inprogrammerat går det att fylla mätaren upp till 9 pluppar sen står det ett plus bakom som osynligt fortsätter hålla räkningen på hur många träffar du tål. Jag kom till slutet av Mt Deadly (näst sista banan) innan jag missbedömde ett hopp och således blev inlåst i briggen ännu en gång. Tredje gången gillt och det höll på att bli en No Death Run :o Jag tog mig över varje vattenpassage och varje bottenlöst hål felfritt och även om jag tog ett par träffar här och där hade jag snabbt samlat ihop 9+ livspluppar. De sjönk aldrig under det och i slutändan hade jag även 8 extraliv. Dessa började dock rassla iväg när jag på sista banan tog för lite sats inför ett hopp och tog ett dopp. I sån där taskig NES-Metroidanda påbörjas varje nytt försök med minimal hälsa. Två ynka snedsteg för att ett liv skulle försvinna istället för mina självförtroendegivande 9+. Slutsträckan blev därför rätt jobbig. Om det inte vore för mitt misstag och i ett svep förlorad hälsa hade det sista rummet inte gett mig lika mycket besvär.

Likt Return of the Joker är det här ett riktigt kort spel, det tar kanske 20-30 minuter att springa igenom. Jag underskattade det här rätt mycket, det har ju ett rykte av att vara riktigt kasst och det ger inte ett bra första intryck. Jag skulle inte kalla det bra men absolut inte dåligt heller. Det är ganska stela kontroller men det vänjer man sig vid så jag hade rätt trevligt ändå :) Men grafiken och musiken är faktiskt hemsk, där finns inga ursäkter 8-[

Det är inget ni behöver jaga efter men äger ni en kassett är det inte så dumt att spela igenom ändå :good:
 #802893  by Ufouria
 
Mycket trevlig recension! :good: Jag har bara spelat det som hastigast. Dog på första banan då jag inte kom förbi den där gubben. Dock verkade det vara ett helt okej plattformsspel.

Bart & the Beanstalk är nog bäst av Simpsons GB spelen. Det är t om roligt!

Juggernauts är nog oxå helt okej. Dock är det där SImpsons Mingolf spelet helt sjukt konstigt. Det var inte min cup of tea.
 #802907  by Ludu
 
Ja Beanstalk ska jag nog hålla utkik efter, det verkar mysigt :)

Det trevliga med GB-spel är att de oftast är så pass korta att även de mediokra upplevelserna har sin charm. Skulle flykten från lägret varat i 6 obligatoriska timmar hade jag flytt från spelet ögonaböj. När det inte är någon större tidsinvestering hinner man inte tröttna :good:
 #803394  by Ludu
 
Jag anser nu att mitt nyinköpta Tetris DX är avklarat men långt från färdigspelat :good: Har fått följa med raketen ut i rymden i Marathon som verkar vara det bästa slutet. Jag har även petat ner den förra ägarens high scores i både Ultra och 40 lines och det var inte någon lätt match. I VS Com har jag vunnit tre rundor mot HARD så jag har nog sett allt som går att se, men Tetris går det aldrig att få nog av :D

Jag måste medge att DX är en fantastisk version! Jag har tyckt att originalet till GB känns aningen stelt nuförtiden men Color-varianten är riktigt smooth :)
 #803397  by Ufouria
 
Ja eller hur :) Såg att det även fanns ett Tetris Attack, men det som verkar roligast av dem är ändå Tetris Plus. Har inte tänkt på att det finns 5 Tetris spel (om inte mer, kanske har missat något) till Game Boy plus minst ett (Tetris DX) till GBC.
 #803399  by Ludu
 
Tetris Attack har jag spelat igenom på både GB och SNES, det är ju en helt annan typ av spel men mycket bra om än riktigt svårt. För mig iaf :lol:

Det finns någon Disney-variant till GBC oxå som även kom till N64 och PS1, men den har jag noll koll på. Tetris DS (DS, DX, svårt att hålla reda på!) däremot har jag spelat många många timmar :birdo:
 #803545  by Madpingu
 
Spelade ganska mycket tennis till gameboyen förr. Fick låna konsoll o spel o lirade en hel vecka. Så om jag nu minns rätt så kunde man spela någon slags kampanj. O den klarade jag i så fall ut. Sen kanske det inte betyder att jag har klarat spelet.
 #805865  by Ludu
 
Igårkväll tog jag mig igenom Fortified Zone och för första gången på länge kände jag att ett spel var för kort. Inte dealbreakerkort men de hade gärna fått peta in en extra bana bland de fyra relativt lättnavigerade labyrinterna.

För det var riktigt kul att spela :) Simpelt och lätt men väldigt trevligt. Mycket NES-Metal Gear av det hela även om det inte förekom något smygande. En gömd pärla som inte tar lång tid alls att spela igenom, rekommenderas verkligen!
 #806095  by Ludu
 
Ja synd bara att det, likt spelet som helhet, finns för lite av den :yes:

Nu har jag dessutom fixat S-class och låst upp alla karaktärer i det, vad jag har förstått, ofantligt underskattade Konami Krazy Racers (GBA) :D En Mario Kart-klon i allra högsta grad, i synnerhet av SNES-spelet och Super Circuit på GBA. Det är aningen snyggare än båda de spelen men har inte riktigt samma finess som varken dem eller de snarlika Mode 7-baserade F-zero spelen.

Jag spelade som Goemon rakt igenom allt, kanske för att jag samtidigt sitter med Mystical Ninja Starring Goemon på N64. Med det sagt är det inte ett superbra karaktärsgalleri. De hade gärna fått peta in Solid Snake, Simon Belmont och Bill Rizer (Contra) så det fanns lite fler kända fejjor. Nog för att Metal Gear och Castlevania är representerade av Cyber Ninja och en helt oigenkännlig Dracula men det hade inte skadat :yes: Banorna är sedvanliga platta go-kartbanor, varken mer eller mindre och gillar man den här typen av old school-racingspel tycker jag verkligen att det bör spanas in :good:
 #808950  by Ufouria
 
Så, nu har jag tillslut spelat igenom Link's Awakening (den svensk versionen). Rackarns vilket underbart spel :birdo:
Detta var tredje gången gillt då jag har gett det ett par chanser tidigare men aldrig spelat längre än ett par dungeons innan jag fastnade, gjorde annat, tiden gick och sedan var det bara att börja om igen. Jag tycker spelupplevelsen blev trevligare av att texten var på svenska.

Måste nog säga att det är det bästa spelet av de tre klassiska Zelda spelen (Zelda 1 till NES, Zelda 3 till SNES, och detta). Känns som en förfining och förbättring av de andra två. Dessutom så var det inte allt för mycket irra omkring. Knappt något alls bortsett från några enstaka ggr som jag körde fast lite. Kommer troligen att köra om detta igen vid något tillfälle (så bra var det).

Nu är jag lite nyfiken på Zelda Minish Cap men jag vet inte hur jag bäst spelar det. Kanske på min Retron 5 :-k Samma sak med de två GBC spelen. De funkar ju inte heller på Super GB så kanske ska prova dem på Retron. Eller så skaffar jag en GC konsol och spelar på min GB player. Vet dock inte hur grafiken/färgerna blir på en sådan. Tyckte inte riktigt om färgerna och klarheten man får från Retron.
 #808987  by Ufouria
 
Det tycker jag absolut att du ska göra! :) Du skulle gilla det.

Edit: Där sa du något förresten. Jag skulle ju kunna köpa via e-shopen något av Zelda spelen till GBC och spela på min 3DS XL. Jag tror det skulle ge samma trevliga upplevelse som att spela på en Game Boy Player på en GC och via TVn. Undrar om även Minish Cap finns att köpa i shopen :-k
 #809000  by Ufouria
 
Som sagt, Minish Cap fanns inte men Oracle of Ages and Seasons finns i eshop till New 3DS. Tyckte inte heller Minish Cap såg så lovande ut när jag kollade in gameplay. Tror inte jag skulle gilla det. För likt de nya Zelda spelen som jag inte har gillat.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1PN8fofmDk
 #809002  by Ludu
 
Snyggt, Ufouria! Kul att du gillade det trots att det vanligtvis inte är din typ av spel :D Jag håller med om att det är det bästa bland de klassiska spelen :yes:

Båda Oracle-spelen är mer av samma och sjukt bra, men jag tror att de är aningen klurigare. Du löper en större risk för att fastna någonstans, men det kanske bara är min snedvridna syn på det eftersom jag har betydligt mer erfarenhet med föregångaren. Minish Cap har jag inte spelat sen det släpptes men jag gillade det enormt. Det känns inte lika bombastiskt, mer som ett litet äventyr (no pun intended) som förvisso enligt HowLongToBeat är ungefär lika långt som LA men ändå känns...ja, mindre :P

Lirod: Beroende hur dina spelsessioner brukar se ut går det nog att klara ut Link's Awakening innan nästa fredag, det tar väl runt 15h. Själv hade jag inte velat stressa igenom mitt första varv för att hinna innan ett visst datum men om det känns rimligt är det bara att hugga in :good:
 #809238  by Ufouria
 
Nu har jag spelat igenom Prehistorik Man. Helt okej plattformsspel med fenomenalt bra musik. Det var som att spela en förbättrad version av Joe & Mac Caveman Ninja. Kort och bra så man hinner inte ledsna.
Last edited by Ufouria on 26 Feb 2017, 08:17, edited 1 time in total.
 #809372  by Ufouria
 
Universal Soldier avklarat för första men absolut inte sista gången! :birdo:
Nu snackar vi Sanna-spel! Rackarns vad jag älskade detta. Tar även tillbaks att det var svårt. Klarade det direkt utan Game Over nu när jag spelade det på riktigt utan att bolla mig fram. Hade många extraliv kvar när bossen var död. Fanns extraliv att plocka lite varstans i spelet.

Trots att det inte var linjärt utan väldigt öppet med många vägar att gå för att plocka diamanter och extraliv men bara en väg som var rätt och som tog en till slutet av banan, så körde jag konstigt nog inte fast.

Musiken var lite pipig men bra för övrigt. Hade det inte varit för den något pipiga musiken så hade spelet fått fullpott av mig. Nu ger jag det bara 9/10 ;)

Ska bli intressant att se om jag även gillar Turrican. Men jag ska nog avvakta med det spelet ett bra tag.

EDIT: Ser nu att Universal Soldier till GB är samma spel som Turrican II till Amiga :) Det ser dock rejält mycket finare ut i Amigan :P
 #809532  by Ludu
 
Wow, musiken i Prehistorik Man var verkligen grym! Mycket Amiga över den :)

Universal Soldier ger mycket Batman (GB)-vibbar, det kanske är något jag får hålla utkik efter :yes:
 #812196  by Ufouria
 
Sprang igenom Double Dragon II. Vad kort och lätt det var! :) Grejen är den att jag kommer inte ihåg om jag spelat igenom det tidigare :P Jag vet att jag har testat antingen det första eller det andra men om jag spelat igenom dem minns jag inte. Nåväl nu har jag iaf sprungit igenom II till GB och III till NES - Samma omslag - helt olika banor.

Kanske skulle ta och testa 1:an nästa gång jag spelar. Nu när jag ändå har ångan uppe när det gäller denna typ av spel.
 #812267  by Ludu
 
Jag kan vara helt ute och cykla men jag tror att Double Dragon II till GB är baserat på Kunio Kun (Street Gangs/River City Ransom)-serien. Något annat än vanliga DD iaf, men det är ganska trevligt med obegränsade continues för en gångs skull :)

Jag har för mig att du gillade Fall of the Foot Clan mer förr, men du har ju spelat igenom en hel del GB-spel sen dess så det är ju inte konstigt om det förändrats :) Jag håller med dig, Turtles-licensen drar upp och just att det är så kort gör det inte lika jobbigt att spela igenom.

Vad har du på G framöver? :)

Själv har jag klarat Who Framed Roger Rabbit. Det är nästan som om de tagit Link's Awakening och skalat bort precis allt förutom byteshärvan för att få bumerangen vilket i mina ögon kändes helt okej. Det är lite tråkigt att de flesta man pratar med inte byter repliker mellan kapitel så det blir inte lika kul att hitta precis rätt person att prata med. Just därför blir det dessutom lätt att missa saker där man måste prata med vissa två gånger på raken ](*,) Annars kan jag rekommendera det :) Ibland är det lite för lätt att dö men annars är det kul att gå runt och leta ledtrådar och lösa mysteriet :good:
 #812269  by Ufouria
 
Jag ska Roger Rabbit en andra chans så småningom. Har bara spelat det ~10 min så jag vet inte om jag kommer att gilla det.

Jag har laddat min Super GB med Turtles III, efter ditt tips ;) Kommer troligen inte få tid att spela det de närmaste veckorna, men planen är att det ska bli nästa spel jag spelar. Borde egentligen spela Turtles II innan men det ligger i kartongen som jag inte vill öppna i onödan.
 #812729  by Ludu
 
I helgen spelade jag igenom två Color-spel av den genomskinliga sorten.

Först ut var Lucky Luke som jag av någon outgrundlig anledning valde att spela på Hard redan från start :-k Om det inte vore för lösenord var tredje bana hade jag tveklöst petat ner svårighetsgraden men nu fortsatte jag kämpa trots en hel del omstarter. Bara en sån sak att man hoppar med B och skjuter med A gör att starten blir lite knackig men efter många försök kom jag in i det och jag fick till slut se eftertexterna. Efteråt kollade jag snabbt vad Normal hade att erbjuda och det extra hjärtat man startar med cementerade att framtida varv kommer att spelas på standardnivån. För fler varv kommer det bli, jag gillade bandesignen med sitt minimala men ändå befintliga krav på utforskande och både grafik och musik var utöver det vanliga. Inte det bästa jag spelat men absolut värt att spela igenom. Color-versionen är väldigt välgjord, i synnerhet om man jämför med WarioLand II vars färglagda återutgivning ser riktigt kass ut med skrikiga färger. Där föredrar jag grafiken i originalet alla dagar i veckan.

Spel nummer 2 var Moomin's Tale. Det är inget snack om att det är supercharmigt men initialt känns det på tok för lätt och musiken är inget att hurra för. Jag tänkte att det skulle bli en småtrevlig promenad genom Mumindalen men när utmaningen ökade blev spelet också mer intressant. Det hela kulminerade på bana 5 som dels var utformad som en (i efterhand lättnavigerad) labyrint och dessutom hade två riktigt knepiga bossar. Den sista i synnerhet gav mig riktigt stora problem. Det går inte riktigt att avgöra i vilken höjd han kommer spotta ut sina eldklot och öppningen att hoppa på huvudet är verkligen minimal. Att man dessutom rör sig mycket långsammare efter att ha tagit skada en gång gör det inte lättare. Inte nog med det, batteriet höll på att dö och risken att behöva börja om från början var rätt oroväckande. Förvisso får man lösenord efter varje bana men utan att ha testat är jag rädd att de inte sparar hälsouppgraderingarna. När problemet var en sjukt svår boss där jag tog mycket skada var alternativet att börja på bana 5 med ett hjärta inte aktuellt. Jag slapp iaf köra om banans första boss när jag skickades tillbaka till början av labyrinten och efter kanske 10 försök hade jag bara sista banan framför mig: en sjukt kort och lätt sprint mot slutet :lol: Presentationen är grym men ju längre man kommer märks det att bilderna under mellansekvenserna inte alltid stämmer med vad texten berättar. Lite som att de hade ett par riktigt fina pixelkonstverk som de behövde peta in nånstans i spelet vare sig det passade eller inte. Trots detta tycker jag att spelet absolut var värt slanten :) Jag var osäker i början men tillfredsställelsen efter femte banan och den grymma charmen vägde upp rejält. Inte ett spel för alla men jag hade iaf kul :good:
 #812800  by Ufouria
 
Bra jobbat! :good:

Oj, Lucky Luke på hard. Jag har bara spelet den vanliga versionen (men jag antar att den är identisk med color förutom färgerna) och tyckte den var svår på normal. Tror, men är inte säker på, om jag klarade det eller gav upp på den sista/näst sista banan.

& trevligt att läsa din recension av Mumin.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Instagram #sndb.se