• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #816021  by Ludu
 
För två veckor sen klarade jag GBA-versionen av Mario Power Tennis. Dvs rollspelsdelen av både singel- och dubbelturneringar med alla minispel och utmaningar avklarade. Det var... förvånansvärt lätt :? Min karaktär hamnade på en sån nivå att jag till och med under de sista turneringarna kunde med 100% säkerhet slå äss på varje serve. Det var inte riktigt lika charmigt som Mario Tennis till GBC som jag spelade igenom strax efter millenieskiftet (som detta egentligen bara är en grafikuppdatering av) men det var ändå kul att känna igen ett par ansikten som nu istället var tränare. Tro mig, de är inte minnesvärda men jag spelade verkligen GBC-spelet sjukt mycket och har ett par karaktärer inpräntade.

Det stora problemet jag har är att Camelot ofta snärjer in sig i extremt långa konversationer som sällan leder någon vart. Det är något som återkommer i både golf-spelen och Golden Sun men skillnaden är att en tennismatch går ofantligt mycket snabbare att klara av än en golfrunda eller en RPG-grotta. Det känns som att en tredjedel av tiden går åt till att läsa eller trycka bort textrutor. Annars är det vanlig stabil tennis med ett par intressanta minispel inramad med en klättra dig till toppen-story, varken mer eller mindre.

Jag skulle säga att det är ett väldigt bra spel men om ni bara vill spela igenom en bärbar tenniskarriär rekommenderar jag nog 8-bitarsversionen ändå :yes:
 #816023  by Ufouria
 
Så Tennis kan vara kul alltså. Vet iofs att jag inte trodde att golf kunde vara skoj men jag fastnade för Mario Golf (eller vad det heter) till NES. Riktigt kul på något sätt.

Har du spelat Tennis eller Top Rank Tennis till Game boy (svart-vita)? Top Rank har jag hört ska vara bra och har för mig att den fick typ 9/10 eller 10/10 i betyg i Nintendomagasinet.
 #816081  by Ludu
 
NES Open Tournament Golf kanske? :) Jag kommer inte överens med att svingmätaren byter tempo på tillvakavägen i det spelet.. Jag fick det gratis på 3DS med ambassadörsprogrammet så jag har inte spelat det mer än några minuter.

Jag har spelat och klarat det förstnämnda, men inte Top Rank. Det kanske kan vara något att hålla utkik efter. Vilken fantastisk rumpdans :D
 #820834  by Quarth
 
Spöade precis skiten ur Tangatrosan & Co i Super Mario Land! Har aldrig tidigare gett det ett ärligt försök, men nu satte jag mig i solskenet på balkongen och gav mig tusan på att klara det. Spelet är ju hyfsat kort och även om det är utmanande på sina håll, är det ändå ganska lätt, särskilt bossarna. Det är precisionshoppen som är det svåraste i spelet.

\:D/
 #820836  by Ufouria
 
Härligt! :good:
Precisionshopp som i Mariospelen är svåra (jag är usel på precision). Allt är ju så jäkla smått oxå i SML.

Musiken i SML är grym! Älskar musiken (Kalinka?) som spelas när man fått en stjärna :D Måste lyssna på den nu bara för det.
 #820837  by Quarth
 
Jag är hyfsad på sånt, men överlag ganska dålig på TV-spel. Framför allt saknar jag tålamod. Men skam den som ger sig. Jag blev riktigt glad! :D

Är det inte Kalinka som spelas i Tetris? I SML är det "Jag kan nåt som inte du kan..." som jag kallar den. :P

https://m.youtube.com/watch?v=3sKzx1hthZY" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Can-Can är det nog.
 #820843  by Quarth
 
Sjukt bra musik överlag i SML, musiken på första banan dryper av barndomsnostalgi för min del.

Gillar också shooter-inslagen, även om de gör spelet väldigt mycket enklare.

Grafiken är väl inte mycket att hurra för, men det var ett av launch-spelen till GB, så det är inte så konstigt. Grafiken är funktionell om inte annat. Jag tror de gjorde helt rätt i att göra Mario liten. Tittar vi på GB-spel där karaktären är stor, t.ex. Wizards and Warriors X: The Fortress of Fear, så kan det skapa problem med spelbarheten, eftersom allt blir så inzoomat.
 #820851  by Ufouria
 
Samma för mig när det gäller barndomsnostalgin. Spelade däremot aldrig tvåan som barn och gillar inte den alls lika mycket som ettan.

Ja vilken skillnad det kan vara hur stora de har gjort gubbarna. Fick mig att tänka på Batman (liten gubbe som i SML) och Batman RotJ (stor gubbe). Tycker iofs de båda spelen är riktigt bra och kan inte säga att jag föredrar varken stor eller liten gubbe.
 #820852  by Quarth
 
Både ettan och tvåan har sin charm, även om jag kan hålla med dig rent nostalgiskt sett. Sen får vi inte glömma SML3, också ett fantastiskt spel! :)

Problemet i vissa GB-spel där gubben är stor är att det krymper utrymmet att röra sig på, vilket stundtals kan göra det svårt att undvika fiender och fallgropar.
 #821532  by Ufouria
 
Rackarns vad bra det var! Aria of Sorrow alltså! Först gången som jag spelat ett CV spel (och liknande spel där man kan levla upp och skaffa bättre vapen etc) där jag levlat up, plockat bästa vapnen och utrustning och hamstrat max på portions etc, samt spelat med bästa slutet. Brukar annars få slita och kämpa med bossarna då jag oftast har minsta möjliga utrustning och urlåg level. Kommer ihåg att bl a CV Symphony of the Night var skitsvårt mot slutet och sista bossen var säkert en 30 min fight när man har dåligt vapen och låg level.

Det måste ha varit 11 år sedan jag spelade AoS sist för jag spelade Dawn of Sorrow i början av 2007 (och det spelade jag efter AoS) och när jag spelat klart det köpte jag Portrait of Ruin på Games i Helsingfors. Det var i slutet av maj 2007. Så nästa CV race får väl börja maj-aug 2028 :lol:

Harmony of Dissonance blir nästa spel.
 #821537  by Ufouria
 
Oj, vad annorlunda det var. Det verkar dock riktigt lovande (bra det lilla jag spelat). Känns som ett mellanting mellan CV 1 till NES och AoS. Antingen har jag extremt dåligt minne eller så har jag inte spelat HoD. Det sista verkar konstigt med tanke på att jag ägde double-pack versionen.
 #821539  by Speedmouse
 
Jo, det har sina skillnader. Framförallt har man ju en klassisk piska i spelet istället för morakniv. :P

Om du har feeling på de där spelen så finns ju även Circle of the Moon (det som bara heter Castlevania i Europa). Det är kanske inte lika vasst som de andra två och helt klart svårare, men fortfarande värt att spela om man gillar de andra två. :)
 #821541  by Ufouria
 
Kollade precis in CoM på youtube. Fick för mig att det såg ut som AoS men det var ju mer likt HoD. Testade det som hastigast för flera år sedan men fastnade aldrig. Spelade dock max en kvart. Gillar jag HoD hela vägen så ska jag ge Circle en andra chans.
 #828285  by Ufouria
 
Plockade fram GB-kassettlådan. Blev så glad när jag såg att King of the Zoo kassetten låg där i så jag har spelet det ett bra tag. Enkelt att komma in i och enkelt upplägg, dock blev det rätt svårt när motståndarna började slänga turbobollar. Verkar inte som att man själv kunde slänga samma snabba bollar tillbaks?

Sedan provade jag Jungle Book. Det lider av samma skrollande skärm som NES versionen dessvärre vilket gör mig åksjuk. Riktigt synd för det hade bra musik och var charmigt. Får köpa åksjukeplåster och ge spelet ett ny chans en vacker plåsterdag :lol:

Nu spelar jag Lion King. Så himla sött samt mysig musik. Verkar dock vara en direkt portning av NES versionen men ändå kul att spela även detta format. Kontrollen var lite svår i början men nu funkar det fint men jag känner att jag blir något yr så jag får spela lite i taget. Åksjukan kanske hänger kvar efter Jungle Book.
 #829896  by Ludu
 
För två veckor sen studsade jag färdigt på Jafars ormskalle i GBA-versionen av Aladdin. Det är en port av SNES-spelet som tydligen saknar licens för filmmusiken men substituten är så pass snarlika att det inte gör någon större skillnad.

Lagom trevligt och utmanande även bärbart! Jag upptäckte att det fanns en springknapp, det är inget jag minns från SNES-versionen! Dock gjorde det allting slirigare och svårare så i slutändan fick Aladdin röra sig i sakta mak ändå.

Det går att spara vid varje ny sektion så jag tog ett par banor lite nu och då. Samma funktion är nog en anledning till varför jag någon gång framöver kommer återvända till den här versionen och försöka hitta samtliga rubiner på banorna :yes:
 #829902  by Ludu
 
Nej, visst är det Megadrive-spelet som portats till GB? Jag funderat litegrann på Color-varianten som kom senare men jag kanske bör hålla utkik efter det svartvita också :)
 #832345  by snotcrow
 
Metroid Fusion!

+ Tight kontroll
+ Roliga bossfighter
+ Ganska roligt story ändå (känslan av att känna sig jagad som i Resident evil 3 infinner sig litegrann)
- Musiken var lite tråkig. Kan vara GBAs ljudchip jag inte diggar

Tid och %:
20180325_224807.jpg
20180325_224807.jpg (2.41 MiB) Viewed 25262 times
 #832356  by snotcrow
 
Lirod wrote: 26 Mar 2018, 12:32 Ja, det är ett riktigt fint spel! Du sprang igenom det snabbt som tusan, eller hur?
Jag tycker jag tog min tid och letade hemligheter. Kändes som jag hittade väldigt många. Men det är tydligt att jag inte gjorde :)

Tror att de flesta klarar det på runt 4 timmar om man inte ska 100%a det
 #832358  by Lirod
 
Det tog tydligen riktigt lång tid för mig och min kompis i så fall!
Lirod wrote: 04 Nov 2015, 11:38 Das Vater och jag klarade Metroid Fusion till Wii U igår, det tog 6 timmar och vi hittade endast 54% av allt!

:s
 #832805  by mtylak
 
Ufouria wrote: 06 Jan 2018, 13:07 Snyggt! Det spelet är riktigt bra, men det blev svårt mot slutet. Jag antar att du fick spela om många av banorna ett antal gånger? Jag har själv ännu inte spelat igenom hela spelet men ska göra det en dag.
Sent svar ;) Ja, Q*Bert er et fantastisk fint spil. Level 16 (det sidste) klart det hårdeste og jeg var ved at sadle om flere gange i håb om at tage flere liv med mig op til de sidste fire baner (L 16). Altså at starte forfra hver gang mine liv var sluppet op. Og så samle liv på ny og flere end de fire liv, man ellers ville starte med fra en continue, men jeg gav det lige en time mere og vupti! Men av det var tuff, synes jeg.

Just nu kæmper jeg med SolarStriker. Min højeste score er 659.100 - jeg forsøger at nå over 690.000, men det kræver nok en del flere timers spil :roll: . Jeg skal også finde en metode til at optage det fra min 101'er. Findes der en god guide til at optage?

Image (Hvorfor virker billeder ikke?) Her er link: http://miketylak.dk/wp-content/uploads/ ... 801643.jpg
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se