• Veckans Game&Watch-spel - Mario's Bombs Away

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #691292  by Phredreeke
 
Direktlänk till Mario's Bombs Away

Tänkte det här skulle kunna bli en intressant tråd. Varje vecka diskutera ett visst G&W-spel. Totalt finns det 59 G&W-spel, specialutgåvan av Super Mario Bros ej inräknad. Eftersom flera spel släpptes i flera utföranden (3 spel släpptes i både Tabletop och Panorama-format, de 3 crystal screen-spelen hade även vanliga versioner, Fire och Manhole släpptes ursprungligen i Silver/Guld-serien och senare i widescreen-serien, Mickey Mouse och Egg är i stort sett samma spel) så tror jag det är möjligt att gå igenom samtliga spel under ett år.

Själv skulle jag föredra att börja med spelen som finns i Game&Watch Gallery-samlingarna, för att så många som möjligt ska kunna spela och diskutera spelet ifråga. Skriv om du vill nominera ett spel till nästa veckas G&W-spel.

Tycker att Donkey Kong, det första spelet i dual screen-serien, och designmässigt förfadern till DS-enheterna, vore ett lämpligt spel att påbörja tråden med. Min bror hade den, som jag spelade på som ung, den ligger nog fortfarande kvar här någonstans. Spelet är en intressant variant, där "Mario" måste klättra upp flera gånger för att greppa tag i en krok, och kapa vajrarna som håller uppe plattformen Donkey Kong står på. Edit: Gjorde en tabbe där, Donkey Kong var inte det första dual screen spelet utan det var Oil Panic. Däremot var det första spelet med styrkors.

Spelet finns i både Game & Watch Gallery 2 till GB/GBC, och Game & Watch Gallery 4 till GBA.
Last edited by Phredreeke on 06 Jul 2014, 22:02, edited 8 times in total.
 #691314  by MilleN
 
Kanske bättre att lotta ett randomspel i veckan istället? Annars blir ju diskussionen själva nomineringarna och det riskerar att bli rörigt :)
 #691405  by Phredreeke
 
Jag hade tänkt att man skulle nominera spel, sedan lottar man ett utav de. Alltså själva nomineringen är bara spelet, ingen argumentation eller röstning.

Här är ett screenshot på hur Donkey Kong ser ut på G&W Gallery 4 till GBA. Jag tog mig friheten att klippa ihop båda "stora skärmarna", normalt sett visar spelet en skärm större och en skärm i mindre format.

Image
 #691406  by Storeriknr1
 
Har spelat DK otroligt mycket när jag var yngre. "Lånade" det av min kusin när jag var runt 7 år och det finns fortfarande kvar. Kul spel som blir otroligt svårt runt 1300-1500 poäng. Har aldrig fått över 2000 men min kusin hade enligt egen utsago fått 3000.. Kan vara lite överdrift där. Om man klarar till 300 utan att dö fördubblas poängen man skrapar ihop efter det och klarar man sig till 1300 utan att dö är den 4 ggr högre än om man dött innan. Visst fick man väl en extra gubbe vid dessa poängställningar med? Ska nog plocka fram det och testa lite då det var några år sedan.
 #693305  by Phredreeke
 
Ok, eftersom ingen nominerade något spel, så slumpade jag ut ett. Spelet blev Manhole.

Image
Manhole till Guld-serien
Image
Manhole i Game & Watch Gallery 4 till GBA. Spelet finns även på första Game & Watch Gallery till Game Boy, och "föregångaren" till Game & Watch Gallery-serien, Game Boy Gallery.

Spelet är egentligen ett ganska typiskt G&W-spel. Det släpptes först i guld-serien år 1981, och senare i New Wide Screen-serien år 1983. Du flyttar en gubbe med ett gatubrunnslock, för att förhindra att promenerande människor ramlar ned i kloaken. Tycker själv att det tillsammans med Fire är det bästa i Silver- och Guldserien. Jag köpte spelet på en loppmarknad en gång i tiden.

(Ja, jag vet att jag är en dag sen)
 #695444  by Phredreeke
 
Verkar inte vara någon här som spelat Manhole.

Som önskat av Quvipp så är veckans G&W-spel Snoopy Tennis. Det finns inte på någon G&W Gallery-kassett, men jag har hittat en simulator.

Image
Ovanstående bild är från simulatorn

Spelet kom ut 1982 i Widescreen-serien, och går ut på att lille Karl slår bollar till Snobben, som ska slå bort de, ibland dyker Gullan upp, och slår tillbaka bollar till Snobben.
 #699475  by Phredreeke
 
Okej, då har det gått två veckor för Snoopy Tennis. Lottade fram ett nytt spel, det blev Chef.

Image
Image

Spelet släpptes 1981 i widescreenserien. Spelaren kontrollerar en kock, som vänder olika maträtter i luften. På vänstra sidan finns en katt, som ibland tillfälligt håller fast korven i luften.

Jag har själv enbart spelat spelet på Game and Watch Gallery 2 till Game Boy Color, och Game and Watch Gallery 4 till GBA. Någon som har spelet "på riktigt"?
Last edited by Phredreeke on 27 May 2014, 00:27, edited 1 time in total.
 #699560  by i<3zelda
 
Härligt med g&w, har endast ett spel, sålde dom jag hittat tidigare till sonefors förr. Tänkte jag skulle försöka hitta dom som kom i samma utförande som Zelda å samla på mig, därför vill jag nominera safe Buster :)
 #701431  by Phredreeke
 
Återigen blev uppdateringen kring veckans G&W-spel försenad, sorry.

Iaf, veckans G&W-spel är Mario Bros. Man styr Mario och Luigi på någon slags fabrik, och ska flytta bröderna så de kan lyfta upp paketen som kommer på rullbanden till nästa rullband. Spelet är att av tre dual screen-spel som öppnas i sidled.

Image
Ovanstående bild är från Madrigals simulator

Värt att nämna är C64-spelet Mario Bros 2, som mer eller mindre är en remake av G&W-spelet Mario Bros, med bättre grafik.
Har du inte spelet men är sugen på att pröva det finns det på Game & Watch Gallery 3 och 4 till GBC resp. GBA. Madrigal har också gjort en simulator som finns att ladda ner här
 #703560  by Ufouria
 
Spelade Mario bros häromdagen på GAME A (lättaste antar jag). Kändes väldigt lätt och segt i början (blir game B nästa gång) men ganska skoj. Dock ledsnade jag snabbt så på de två sista liven tog jag i princip livet av mig. Poängen slutade på 502. Skulle gå att få mycket mer om man orkade härda ut. Rain Shower är roligare.
 #704191  by Phredreeke
 
Veckans G&W-spel är Safebuster.

Image

Det här är ett spel jag vet väldigt lite om, så någon som är mer insatt får gärna komma med mer information.

Spelet är ett dual screen-spel, och du spelar en väktare på en bank, som ska fånga bomber som slängs ner av en tjuv på taket av ett bankvalv. Du kan max bära tre bomber innan du måste göra dig av med de genom att kasta de vid sidan om skärmen. Påminner lite om Oil Panic, fast lite enklare då du kan dumpa bomberna när som helst.

Missar du en bomb så sprängs bankvalvet, och tjuven kommer ner och stjäl guldtackor från det.

För den som inte har originalet men känner för att pröva finns det som upplåsbart bonusspel i Game & Watch Gallery 4 till Game Boy Advance.
 #704194  by Ufouria
 
Det verkar ju rätt skoj. Har varken G&W spelet eller GBA spelet dessvärre.

Spelade Mario Bros på Game B igår och det blev rejält mycket svårare :good:
 #708884  by Phredreeke
 
Skäms på mig, jag är jätteförsenad med att posta ett nytt spel.

Veckans spel är Mario-s Bombs Away, ett av fem eller sex spel i panoramaserien. Spelet går ut på att Mario, som soldat (något som vi aldrig senare sett?) ska bära bomber genom djungeln. På vägen dit måste Mario undvika att bomben antänds, antingen av fienden som gömmer sig i träden, eller av en eldslåga i ett oljespill i undersidan av skärmen som antänds av en lat rökande soldat (rökning i ett Nintendospel, som dessutom har Mario i huvudrollen?) Mario kan antingen hålla bomben uppåt eller nedåt, för att skydda den från fiendens facklor respektive eldslågan i oljespillet. På andra sidan av djungeln finns en soldat som tar emot bomben och kastar upp de i träden, men spelaren måste vänta tills han sträcker ut händerna för att ta emot, lite som mannen som tar emot paketen i Turtle Bridge. När man har fört över fem bomber så exploderar de och spränger fiendestyrkan i luften.

Image
Mario's Bombs Away i Game & Watch Gallery Advance

Panorama och Table Top-serierna är unika bland Game&Watch-serien då de är helt i färg.

Instagram #sndb.se