• Game & Watch och Kalle Anka & C:O igen!

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #843547  by Martin
 
När jag var ledig några dagar i Kristianstad tidigare i september besökte jag tre olika second hand för att se om jag kunde göra något fynd. Där fanns mest standarduppsättningen av slitna DVD-spelsboxar till PC. Hittade åtminstone ett billigt långt skohorn i plast, mitt förra gick itu för några veckor sedan.

När jag kollade igenom gamla nummer av Kalle Anka & C:O för att hitta exemplar i bättre skick (eller sälja vidare) av numret med Game & Watch-mästerskapet 1983 så hittade jag ett nummer från året innan som fångade mitt intresse. På framsidan står det "Vinn Elektronspel!".
G&W-Kalle-omslag-1982.jpg
G&W-Kalle-omslag-1982.jpg (906.68 KiB) Viewed 2937 times
Det lät onekligen spelrelaterat så jag bläddrade snabbt i tidningen och upptäckte till min stora glädje att det var Game & Watch! I potten fanns ett par olika spel inklusive de då nyligen introducerade dubbelskärmarna som beskrivs som "mikrodatorspel med 2 spelplaner". Det här med tv-spel, konsol eller ens torftiga spelenhet och kufiga videospel är inte riktigt etablerat. Kanske för att det rör sig om bärbara spel? Tur att varken elektronspel eller mikrodatorspel var uttryck som levde vidare.
G&W-Kalle-tävling-1982.jpg
G&W-Kalle-tävling-1982.jpg (846.33 KiB) Viewed 2937 times
 #843549  by Ufouria
 
Najs! :good:
Jag minns inte vad jag kallade mina "pocketspel/G&W" som barn. Hade ett par som inte var G&W och så flera riktiga G&W. Jag sa iaf inte mikrodataspel. Kanske bara sa spel eller t ex det gula spelet eller Zelda-spelet.

Var det bara jag som försökte lista ut vad ÄVAKS betyder? Tog iofs bara ett par sekunder att lista ut men ändå.

Kalle tidningar från 80-talet är de bästa. De riktiga gamla och de som kom senare var mindre bra, iaf de senare. Jag prenumererade på KA under 90-talet men hade även många äldre från brorsan och som vi hade fått (bl a från hans flickvän som jag även fick Climber, det genomskinliga G&W spelet av).

Instagram #sndb.se