• G&W : Kartonger i samlarskick?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #867943  by Gixen
 
Har mer och mer börjat spana in G&W annonser och kommit fram till att kartongerna alltid ser för jävliga ut.
Har nog aldrig sett en kartong i nyskick/nära nyskick.

Har ni samma erfarenhet, och varför är det isåfall på detta viset?
 #867945  by Ufouria
 
Jag kan svara av egen erfarenhet. Jag hade flera G&W som barn. Är pedantisk nu och var även noggrann med mina saker som barn (& inte som syrrans söner som slet och drog i allt när de var yngre). Jag kommer iaf ihåg att jag förvarade spelet i kartongen och tog ut det ur kartongen varje gång jag skulle spela. (hur dum får man va)
NES och SNES kartonger ser också överlag för jävliga ut, bortsett från några få undantag där mamman har förvarat kartong/manual separat eller om spelet var så trist att barnet inte ville spela det (lättare att hitta dåliga spel i fint skick än t ex Turtles och SMB3 som barnen spelade sönder).
G&W spelen kanske även är mer slitna då de har ännu fler år på nacken och att utbudet är sämre än för t ex NES och SNES.
Last edited by Ufouria on 14 Nov 2020, 15:22, edited 1 time in total.
 #867946  by Speedmouse
 
En snabbgissning är för att de flesta hade spelen framme på sängbordet eller liknande för att kunna plocka åt sig snabbt och spela, kartongerna klämdes ner i nån byrålåda.

Det är tyvärr ganska ovanligt med boxar i bra skick.
 #867948  by Quarth
 
Man spelade spel för att spela, inte samla. Vem hade kunnat gissa att lite plast skulle bli så värdefullt fyrtio år senare, särskilt ett barn?
(hur dum får man va)
Du var ett barn. :lol:
 #867949  by Gixen
 
Ja iofs, spelen är ju inte lika stryktåliga som kassetter så det var kanske logiskt att förvara sin käraste ägodel väl skyddad.
Sen kan det nog vara så att man tog med sig det på semester, till skolan, och diverse andra tråkiga tillställningar så då åkte det väl ner i ryggan bland annat krafs.

Fan det är lite synd, det är ju sjukt snygg boxart på många av dom så jag har haft små funderingar på att köpa ett gäng. Men om det väl skulle komma ett i rätt skick så får man väl jobba extra en hel månad för att ha råd med det :lol:
Last edited by Gixen on 14 Nov 2020, 15:50, edited 1 time in total.
 #867950  by Ufouria
 
Jag försökte ju som tonåring sälja mitt Octopus och Turtle Bridge för 50 och 60 kr/styck (kompletta i kartong men inte svensk manual utan engelsk) utan success i Gula Tidningen. Däremot var det någon som köpte en av mina star wars gubbar (den bruna taniga gubben/roboten som har en spak i nacken) för typ 50 spänn :arg: Viste ju inte då att det var en sällsynt filur. Sålde då även mitt Luke Skywaker rymdskepp för en eller ett par hundralappar :(
Last edited by Ufouria on 14 Nov 2020, 15:52, edited 1 time in total.
 #867951  by Gixen
 
Alltid lätt att vara efterklok ;)

Gimme that time-machine!
 #867953  by Quarth
 
Men nu kan ni ju köpa den sprillans nya Super Mario Bros. G&W:en som ni kan lämna oöppnad i en byrålåda i fyrtio år och voila! :D
 #867956  by Gixen
 
Ja, om den absoluta majoriteten av köpare vore barn så skulle det kanske funkat :)

Instagram #sndb.se