• Få bra bild på 64:an?

  • Diskussioner om allt som rör N64.
Diskussioner om allt som rör N64.

Moderator: Moderatorer

 #865559  by Link
 
Hur får man egentligen bra bild på moderna stora TV-aparater?
Utan att modda då..

Vill inte ha en gammal tjock-tv stående men saknar att spela N64!

Retroplay säljer till exempel AV till HDMI converters. Funkar det bra? :DUCK
 #865560  by Farbror Barbro
 
Vill du slippa modda är S-Video det bästa valet på Nintendo 64. Generiska analog->digital-omvandlare är i princip aldrig av bra kvalité, på sin höjd likvärdig med den som eventuellt finns inbyggd i TV:n. Praktiskt taget alla tolkar signalen felaktigt och skapar rätt miserabelt resultat. Under dessa omständigheter så skulle jag nog säga att Retrotink antagligen är ditt bästa alternativ (OSSC saknar ingång för S-Video och XRGB-Mini är väldigt dyr idag). Dessutom kan du ju använda andra konsoler med komposit eller komponentvideo utan problem med Retrotink.

Ha i åtanke att vissa spel till Nintendo 64 växlar upplösning under spelens gång vilket kan lira illa med moderna TV-apparater. Resident Evil 2 är det främsta exemplet på det, om man använder expansion pak.
 #865561  by Link
 
Har du någon länk till det du menar?

Hur pass bra blir det? Stor skillnad jämfört med på en gammal tjock-tv?
 #865567  by Link
 
Men den var bara för NTSC?
 #865568  by Farbror Barbro
 
Ja det är en sådan. Brukar gå att hitta inom EU på eBay.

Just Nintendo 64 är lite av en udda fågel när det kommer till bilden... De flesta spelen har ett forcerat kantutjämningsfilter som inte håller sig särskilt bra idag. Man får ha rimliga förväntningar med hänsyn till det. Odiskutabelt dock att S-Video med en Retrotink är klart bättre än kompositvideo direkt in i en plattis.

Här är en bra video om man vill få lite mer klarhet i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=gw-un4_jb_Q

Retrotink 2X klarar både 288p/576i samt 240p/480i. Gäller både NTSC och PAL (3.58 likt 4.43MHz).
 #865570  by Link
 
Tack för hjälpen!
 #865571  by Lirod
 
@Link Kul att se dig på forumet förresten, du registrerade dig hela fyra år före mig (för 14 år sedan!) och är medlem 86 på forumet om jag såg rätt!
 #865575  by Link
 
Tack! Har inte varit så aktiv dom senast 10 åren:) Men ibland kommer spel och samlarsuget tillbaka!

Hände på forumet redan när det hette TUNG så det var ett tag sedan!

Instagram #sndb.se