• Senaste avklarade N64-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör N64.
Diskussioner om allt som rör N64.

Moderator: Moderatorer

 #748833  by Ludu
 
Jag har tappat räkningen på antal varv men det är nog närmre 20 8-[ Tre grannar hade det där vid millenieskiftet och jag brukade både spela hos dem eller låna både konsol och spel. Jag tror till och med att två av dem aldrig klarade det själv utan nöjde sig med att titta på när jag spelade :lol:

Jag var garanterat över ett dussin varv innan jag skaffade ett eget exemplar i form av Master Quest på releasedagen av Wind Waker. Sedan dess har ett original köpts och även samlingen på GC samt 3DS-versionen.
 #748834  by Proxan
 
Alla borde klara Ocarina of Time... BGOAT!
 #749034  by Erik S
 
Jag klarade det på 3DS för några månader sedan, har även klarat det på N64 men det är många år sedan nu. Bra jobbat Kahn att plocka alla skulltulas, det har jag inte orkat göra.
 #749646  by Proxan
 
Super Mario 64 blev det en sväng till här om dagen! 70 stjärnor nöjde jag mig med och klockade in strax över timmen.
 #749656  by Proxan
 
Mja har en viss route jag kör men det är en förenklad version av den "riktiga" som proffsen (som kör på under 50 minuter) kör på. Jag kör i princip samma taktiker med några undantag som jag helt enkelt är för dålig/lat för att lära mig :) Har som mål att ta det under en timme så har man ändå ett vettigt tempo!

Har försökt några 120-stjärnor också men det tar mer än 3 timmar för mig, det är mycket svårare eftersom man på 70-stjärnors helt enkelt hoppar över de svåra/mest tidskrävande momenten

Så bara ta första bästa youtube-video på någon av proffsen som kör på 48 minuter så vet ni vilka stjärnor/banor man ska ta och i vilken ordning, så är det bara att köra lite förenklade taktiker på de stjärnorna man tycker är svåra. När man bara vet vilka stjärnor man ska ta i vilken ordning går det rätt snabbt att komma ner i tid. Skulle säga att ni tar det på 1½ timme ganska så snabbt efter att ha lärt sig rutten och övat lite basic movements :good:

Edit: hittade en gammal video när jag och en polare kör race mot varandra och fortfarande är rätt så dåliga \:D/ här finns gott om misstag och det räcker ändå till att hålla ett tempo på 1h30m, så håll till godo :)
 #751753  by SuperGamer
 
Senaste jag klarade första gången var Mario Golf, för någon vecka sedan. Jag blev förvånad när jag fick se slutet efter att ha vunnit över Bowser i Get Character, för jag trodde att det fanns ytteligare fem karaktärer att få fram. Men nej, de fyra nedersta rutorna var tydligen för karaktärer från Game Boy-spelet. Sedan fortsatte jag med att ta alla birdie badges och en pokal av varje (guld, silver, brons) på några av turneringarna.
 #752281  by Ludu
 
:good: Mario Golf är ju fantastiskt! Vem körde du med? För mig blev det alla Birdie Badges med Baby Mario.

För egen del: CRUSiiiiiiin yeaeah...cruis'n usa YYYEAH! Jag spelade det ofta hos grannen som barn så det var mycket nostalgikickar. Cruise the USA kördes igenom på svårighetsgrad 1, 3 och 5 så den snabbaste varianten av bilen låstes upp. På papperet ett kasst spel men det finns ändå en charm :D

Om jag ska uppgradera alla bilar, dvs 54 kust-till-kust-svängar, sprider jag ut det. Det blir nog rätt enahanda om jag ska mata på. Dock uppskattar jag möjligheten att fortsätta där man är med obegränsade försök :good: Banorna är rätt korta men 12 banor in skulle det vara tungt att börja om från början för att en buss kommit från ingenstans och pajat alla chanser till förstaplats.

Fler spel borde ha vinstfirandet på Vita Husets tak tillsammans med kor!
 #753872  by SuperGamer
 
Mest Maple eftersom hon slår rakt, sedan ganska mycket Bowser när jag hade fått fram honom. Jag antar att man får ut mycket mer av spelet om man för över karaktärer från Game Boy, som kan tränas upp till level 99. Det känns t.ex. rätt omöjligt att klara tre under par (albatross) utan en egentränad karaktär.
 #756597  by SuperGamer
 
Jag spelar med mina Game Boy-karaktärer nu och de är enormt överlägsna. De andra karaktärerna har en drive på mellan 208 och 285 yards (Metal Mario). Min bästa från Game Boy har 380! Jag har slagit albatross nu också.
 #763068  by Ludu
 
Jag läste det när det skrevs men kommenterade inte då, men en drive på 380y är verkligen helt sinnessjukt :o

Nu har jag fixat guldmedalj på samtliga banor i Star Wars Rogue Squadron :D Jag började med att köra igenom hela spelet blint för att sedan leta fram lite tips för att fixa 100%. Att det inte bara behövs en jäkla fingerfärdighet utan oxå en fullständig kunskap om var, när och hur varenda fiendevåg attackerar gjorde att jag inte kände för att spela om uppdragen mer än nödvändigt. Det var roligare att försöka följa en strategi än att testa sig fram i flera timmar :)

Många varierade uppdrag där vissa är sämre än andra (eskortuppdragen i synnerhet) men överlag gällde det bara att lasra sönder så mycket som möjligt. Det är svårt att tacka nej till då känslan och ljudet gör det hela väldigt tillfredsställande, mycket imponerande för att vara på N64 :D

Det är inget Lylat Wars, men det finns väldigt mycket att tycka om :) Typ att Chewbaccas läte i undertexten stavas Romf.
 #763111  by SuperGamer
 
Level 99 ju. Man får välja vilken förmåga man vill förbättra när man får level up. Man kan välja större träffyta, lägre höjd, minskad fade/draw bland annat. Jag satsade mycket på ökad kraft.

Det är tydligt att Transfer Pak-kompatibiliteten tillkom sent, för det finns en del brister. Till exempel sparas inte prestationer med Game Boy-karaktärer i best shots, vilket förtar en del av nöjet med att slå albatross.
 #763125  by Ludu
 
Det är just därför jag inte har testat transferfunktionen spelen emellan. Jag fixade alla stjärnor i GBC-spelet och nöjde mig där :) Vet inte vilken level jag hamnade på i slutändan men jag jag gjorde inte så mycket mer än det obligatoriska :yes: Sjukt roliga spel som jag från början inte hade några större förväntningar på. Nu har jag bara Advance Tour kvar att spela men med fyra Mario Golf genomspelade på mindre än ett år får det vänta ett tag!
 #768510  by 0LD5K00L
 
Nu har jag spelat genom Mischief Makers för första gången och det var riktigt roligt och ffa annorlunda. :good: Väldans synd att det inte gjordes så många fler bra 2D-plattformare till formatet. Det är väl detta, Yoshi's Story och Kirby 64 som jag tyckt mycket om.
 #768528  by Ludu
 
:good: Mystical Ninja Starring Goemon 2 är väl oxå 2D-plattform till skillnad från ettan? Jag har inte hunnit spelat det än så jag vet inte om det är något att rekommendera men genremässigt kan jag inte komma på några fler än det och de du nämnde på rak arm.

Jag hade span på Mischief Makers för ett par år sedan men ju mer jag tittade desto mer svalnade intresset :/ Det blev ett sånt spel där jag kände att jag förmodligen aldrig kommer orka spela det :$

Men kudos :)
 #771035  by Ludu
 
Nu har jag klarat Yoshi's Story :) Väldigt konstigt upplägg att behöva "spela om" det fyra gånger för att få köra alla 24 banor, men skulle man vara ute efter high score är det ett ganska schysst system.

Det enda klagomålet jag egentligen har på spelet (förutom den äckliga låten i djungeln :-& ) är att Yoshi är sjukt svår att kontrollera. Precisionshopp är en mardröm med 64-styrspaken men jag vet inte om det bara är på min kontroll. Jag har inga problem med andra spel men Yoshi kanske är extra känslig för liiiite slitna joysticks. Banorna med bottenlösa hål var rätt jobbiga men i övrigt var kontrollen ingen dealbreaker.

Annars är det ett charmigt och väldigt lätt spel :) Inget toppspel alls men det kan vara värt att springa igenom, väldigt harmlöst.
 #776202  by Ludu
 
Efter GBC-versionen tog jag även tag i dess N64-dito så nu är Mickey's Speedway USA avklarat på båda fronter :)

Jag har tidigare sagt att det är något visst med racingspel på N64 och trots att Musse å gänget till viss del innehåller den charm dess genresyskon innehar är det något som saknas. Banorna känns rätt själlösa och hamnar du på efterkälken är gummibandseffekten inte mycket att hurra för. Att vinna guld är nästan aldrig ett problem då du sällan får någon riktig rival. 9 poäng gånger 4 för förstaplats så ligger du på 36 medan tvåan kan vara och krafsa kring 15-20 även på professional. Däremot krävs dessa förstaplatser för platinumtroféer och det är där utmaningen ligger. Där och i den på svårighetskurvan 90°-lutande Frantic Finale. Fyra banor där du verkligen måste kunna varenda sväng och dess angreppssätt till punkt och pricka. Det finns en helt vansinnig variant på Banshee Boardwalks dödskurva (något ni alla bör känna till) och ramlar du ner kan du lika gärna kyssa förstaplatsen farväl. Med endast två omförsök per turnering så har ni en riktigt svår sista cup framför er.

Att den gröna knatten visade sig vara den allra bästa föraren var en trevlig liten bonus då han, enbart baserat på färgen, alltid varit min favorit. Favorit till den grad att jag fortfarande inte vet vilket av de tre namnen som tillhör just honom. Å andra sidan är den sista föraren man låser upp, som dessvärre råkar vara min namne, det värsta som någonsin hänt hela Ankeborg. Kanske till och med hela USA vid närmare eftertanke. Rares andra go-kartspel till formatet, Diddy Kong Racing, hade två upplåsbara karaktärer; Drumstick och T.T. Den ena snabb men svårhanterad om man inte kan slirknepet och den andra så brutalt dominerande på alla plan att alla andra förare blir obetydliga. Ludwig van Drake är inget av dessa och har en sån rutten acceleration och styrning att han inte ens kan hålla sig på första banan. "Grattis, du har kämpat till dig alla 20 platinumtroféer. Din belöning är en bestraffning."

Stundvis frustrerande men ack så belönande kan jag ändå inte riktigt rekommendera Mickey's Speedway USA. Det har sina stunder men är överlag rätt oansenligt. Det kan ha att göra med att de förenta staterna inte är jätteintressanta att köra igenom i 64 bitar. Det kanske hade lämnat ett större intryck om vinstfirandet gjordes uppe på Vita Husets tak tillsammans med kor som i Cruis'n USA :-k
 #776523  by Ludu
 
Mera 64-bitarsracing! Nu har jag som Anakin Skywalker kommit etta på alla banor i Episode I Racer och således låst upp alla förare. Det är en hel del att ta sig igenom och det är inte lätt alla gånger men två aspekter gör det genomförbart:
1: Du måste inte börja om från början om din farkost sprängs som i F-zero utan det blir en Lakitu-liknande situation.
2: Du kan när som helst trycka restart race och inte oroa dig för liv eller att spela om en hel cup. Varje bana spelas för sig vilket är skönt då vissa varv tar uppåt tre minuter att köra.

Det är en del upprepningar bland banorna vilket känns lite trist men det finns iaf bara en svårighetsgrad så det blir inte alltför enformigt. Körkänslan och boosten (som kräver en titt i instruktionsboken för att listas ut) är väldigt unik på ett bra sätt :good:

Det här Star Wars-spelet är mer eller mindre obligatoriskt att testa :MM
 #781958  by Lirod
 
Grymt, härligt med en massa grejer i bakgrunden också. Har du lirat igenom Super Mario 64?

:good:

Instagram #sndb.se