• Hyrspel

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #6450  by Bonomaul
 
Vilka spel släpptes som hyrspel? Gjorde alla det eller undantogs vissa?

Finns det någon anledning till att tex Duck Tales har den Amerikanska modellen av omslagsbild på hyrkartongen? Har för mig det finns några andra som också har det.. nån som vet vilka?

Edit av Kreese:
Jag startade en FAQ och hänvisade diskussioner till denna tråd. Så har ni några tillägg eller synpunkter angående hyrspel så kan ni ta dem här i tråden.

Här hittar ni FAQ:en!
 #6451  by Kreese
 
Vi kanske få försöka starta en lista på hyrspel. Dessutom skulle det ju vara skoj att scanna hyrspels omslagen och ha med på nått sätt. Hmm, jag har något här hemma, Wizards & Warriors. Plockar fram det + scanner och leker lite...

Image

 #6457  by its123baby
 
Vad jag har sett så verkar det som att samtliga Capcom lir som hyrdes ut hade den Amerikanska boxarten istället..

 #16299  by Bonomaul
 
Dags att börja lista nu! Såg någon som hade ute en hel massa på Tradera idag så jag fick lite inspiration. Detta blir FAQ-ämne sedan när vi anser oss klara..

* Turtles
* Tiger Heli
* Xevious
* Top Gun
* Fighting Golf
* Dragon´s Lair
* Robowarrior
* Quantum Fighter
* Dr Mario
* Silent Service
* Gum Shoe
* Stealth A.T.F
* Pro Wrestling
* Journey To Silius
* Solomon´s Key
* Tetris
* Spy vs. Spy
* To The Earth
* Dubble Dribble
* T2
* Wizards Warriors
* The Flinstones
* Gremlins 2
* Adventures of Lolo
* Snake Rattle 'n Roll
* Tennis

Vi kan väl begränsa oss till de spel som Yapon släppte med officiell box till, och inte dividera om enstaka titlar som OK i Munkförs hade till uthyrning.
 #16301  by its123baby
 
Simons Quest, Kung fu och Lolo kommer jag på så här på rak arm.. Annars kan man ju bläddra i några Nintedo magasinet, Yapon gjorde ju reklam där med bilder på spel som fanns att hyra :)

edit:

Image

Image

Image

edit2: kom på att jag sett Metroid, DuckTales och TaleSpin också har sett massa fler men minns fan inte vilka nu :S

 #16303  by skaanlj
 
Punch Out!! Tyson har jag i hyrutförande!

 #16314  by brb2009
 
folkow wrote:Vad jag har sett så verkar det som att samtliga Capcom lir som hyrdes ut hade den Amerikanska boxarten istället..
Är iaf 200% säker på att Megaman II har funnits som hyrspel med den europeiska boxarten,

 #16324  by Medalist
 
Jag har ett hyrfodral från Yapon, Metal Gear. Men jag har bara fodralet, ingen kassett.

 #16362  by Kreese
 
Här är lite bilder jag samlat på mig en gång:

http://www.kreese.com/slask/hyrspel.rar

Edit: De som inte är med i listan är:

Duck Hunt
Gradius
Ice Hockey
Ikari Warriors
Life Force
Mega Man 3
Section Z
Soccer
Super Mario Bros
To The Earth
Top Gun
Turtles 2 The Arcade Game
Volleyball

Gör gärna listan i bokstavsordning! :)

 #16366  by Bonomaul
 
Men nu har vi två listor på gång samtidigt här.. nu gäller det att begränsa oss snabbare än ögat så det inte går överstyr. :)
Någon som har lust att pula ihop en enhetlig lista från båda trådarnas observationer? (Se mitt tidigare inlägg för adress)

 #16442  by Pinge
 
fanns inte double dragon endast som hyrspel i Sverige? (precis som Lolo)

 #16450  by Tawny
 
jag har skate or die hyrkartong, ska jag kolla nåt på den?

 #16456  by BelfegorC4
 
pinge80 wrote:fanns inte double dragon endast som hyrspel i Sverige? (precis som Lolo)
Japp. Enligt nintendo magasinet så kom Double Dragon II till hyrbox för att det var väldigt våldsamt xD

edit: Bono jag har kollat båda listorna och kollat igenom mina nintendo tidningar. Tog alla spel som var med i hyr toppen.
Dessa titlar nämns inte i någon av trådarna.

Rygar
Track & Field II
Ice Hockey
Tetris
Tiger Heli
Castlevania II: Simon´s Quest
Metal Gear
Fighting Golf
Knight Rider

 #16458  by Tawny
 
rygar?? vem fan vill hyra rygar!

 #16462  by BelfegorC4
 
Tawny wrote:rygar?? vem fan vill hyra rygar!
Det hör ju inte hit :P Eftersom vi ska lista hyrspelen här i denna tråd

 #16474  by Bonomaul
 
BelfegorC4 wrote:Eftersom vi ska lista hyrspelen här i denna tråd
Ja ska vi det, eller ska vi ta det i den andra tråden? Fick aldrig någon respons på det..

 #16490  by BelfegorC4
 
Eller så låser vi båda trådarna och startar en ny som ska ligga grunden för FAQ:en? Där vi bara skriver ihop alla spel i båda trådarna?

 #16492  by Kreese
 
Bra idé, ska se om jag hinner fixa nått senare under dagen... :)

 #16504  by Kreese
 
Jag startade en FAQ och hänvisade diskussioner till denna tråd. Så har ni några tillägg eller synpunkter angående hyrspel så kan ni ta dem här i tråden.

Här hittar ni FAQ:en!

 #16506  by Bonomaul
 
Gött Kreese!! Fint jobbat.

 #16511  by Lakanman
 
Kan lägga till några som jag sett / köpt som hyr.

Mega Man
Robocop
Rush n Attack
Barker Bill´s Trick Shooting.
Little Nemo Dreammaster

 #16518  by Kreese
 
Hmmm fixat! Nu är det exakt 100 spel på listan. Undra hur många som släpptes / inte släpptes. Det verkar som om det kommer bli säkert 130 spel som släppts som hyrspel åtminstone.

Vi måste verkligen fixa så att man kan lägga in scans på dessa sedan med! Samt nån slags markering i databasen att det fanns som hyrspel, så att man kan lista "Hyrspelen" direkt i databasen sen!

 #16561  by Medalist
 
Jag såg idag att jag har en Super Off Road hyrkassett frå yapon. Den finns inte på listan.

 #16563  by brb2009
 
Enklast är väl att man rabblar ur minnet antar jag

Zelda
Link
Faxanadu
Wrath Of The Black Manta
Shadow Warriors
Werewolf
Powerblade
Rollergames
Megaman II
Mike Tysons Punch Out
Punch Out
Bayou Billy
Bionic Commando
Total Recall
Super Mario Bros
Wrecking Crew
Excite Bike
Hogans Alley
Duck Hunt
Little Nemo The Dream Master
Flintstones (I)
Megaman
Castlevania
Castlevania II Simons Quest
Kung Fu
Metroid
Kid Icarus
Snake Rattle'n'Roll
Ducktales
Days of Thunder
Batman
Turtles
Turtles II

Det där e sådant jag e 200% har funnits som hyrspel då jag hyrde _väldigt_ mycket under mina barndoms år, och en av min fars vänner ägde en videobutik (spenderade mycket tid där)

Är grymt många fler jag inte kommer på just nu heller, är nästan enklare kanske att lista sådant man är säker på aldrig släpptes istället


EDIT:

Super Mario Bros II

 #16564  by Kreese
 
Hmmm, nu när jag börjar tänka tillbaka lite mer... Så visst var det så att spelen hyrdes ut i vanliga kartonger först? Så var det (nog) i alla fall i Mjölby på OK, som jag minns det.

Det verkar som om de flesta spelen förutom de senaste spelen har funnits som hyrspel. Det som blir intressant sedan är när det inkluderas scans från alla dessa. Scans eller foto känns som det krävs för att man ska vara 100% säker. Minnet kan ju faktiskt ibland fela en aning och man kan t.ex. blandat ihop om man hyrt eller lånat ett spel av en kompis...

Kom just på ett spel till nu. Ett som jag köpte på Tradera för nått/några år sedan. Donkey Kong Classics, dock så bad jag att han skulle strunta i att skicka med fodralet eftersom jag ändå inte ville ha det.

 #16565  by brb2009
 
Kreese wrote:Hmmm, nu när jag börjar tänka tillbaka lite mer... Så visst var det så att spelen hyrdes ut i vanliga kartonger först? Så var det (nog) i alla fall i Mjölby på OK, som jag minns det.

Det verkar som om de flesta spelen förutom de senaste spelen har funnits som hyrspel. Det som blir intressant sedan är när det inkluderas scans från alla dessa. Scans eller foto känns som det krävs för att man ska vara 100% säker. Minnet kan ju faktiskt ibland fela en aning och man kan t.ex. blandat ihop om man hyrt eller lånat ett spel av en kompis...

Kom just på ett spel till nu. Ett som jag köpte på Tradera för nått/några år sedan. Donkey Kong Classics, dock så bad jag att han skulle strunta i att skicka med fodralet eftersom jag ändå inte ville ha det.
Allt jag rabblat är sådant jag hyrt i hyrspels kartonger, vet att en del mackar körde med pappfodralen dock, och att dom såg ut därefter efter typ 4-5 pers hade hyrt spelen. , jepp Donkey Kong Classics har också funnits i hyrlåda

 #16566  by BelfegorC4
 
Ser inte Fighting Golf på listan :)

 #16567  by Kreese
 
Lee Trevino's Fighting Golf är det fullständiga namnet...

 #16570  by BelfegorC4
 
Kreese wrote:Lee Trevino's Fighting Golf är det fullständiga namnet...
*SMACK* Det var en fin smäll du fick in Kreese 8)
Bra jobbat :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Instagram #sndb.se