• Smurfarna och Asterix - Bergsala?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #173869  by sundrik
 
Nä fy faaaan! Det kan man inte... Hur skall man kunna slå sig för bröstet när man faktiskt har 210. Hela världen raseras ju. Helt plötsligt inte en komplett samling!!!

gud bevars.... :roll:
 #173880  by instinqt
 
Mjo det känns ju lite som att det är det som är "hindret" här i världen... :)
 #173919  by Sol
 
Kan någon visa den "svenska" baksidan, den verkar ju inte alla ha.

Sitter med en fransk version här som heter NES-SF-FRA-2 men den "svenska" är NES-SF-FRA-1. Inte är det så vanligt att det kom i en andra upplaga väl? Tyska versionen verkar betydligt vanligare.

Nintendoage verkar yra lite i mössan, det finns väl ingen ITA-version eller?
http://nintendoage.com/index.cfm?FuseAc ... 9&sID=1846
 #173987  by Sol
 
"De Smurfen" om jag får be. FRA-versionen är fransk/holländsk.

Ni som äger svenska Smurfarna, får vi höra ett pris ni värderar det till? Vad skulle ni släppa det för idag?
 #174016  by Ufouria
 
Sol wrote:Kan någon visa den "svenska" baksidan, den verkar ju inte alla ha.
Finns det verkligen någon box med svensk klisterlapp på baksidan? Tror inte raz exemplar (numera Luckys) hade det.
http://picasaweb.google.com/rmam.nes/Smurfarna#

Såldes för 3500:- men det var å andra sidan i kanonskick.
 #174074  by instinqt
 
Jag har läst snett i hanteringen, så räkna det som yrande :lol: :lol:

Svensk klisterlapp på framsidan är det, inte fram+baksida. Svensk klisterlapp är det ivf någonstans :)



Kan f.ö. nämna att de SNES-spel jag har som är "svenska infogrames-släpp med extramanualer" har alla olika typer av extramanualer på svenska. Ingen av dem bär någon form av importörmärkning någonstans heller...

• Smurfarna har typ en liknande manual som den till NES-versionen, men den är "högre" (ser mer ut som en vanlig SNES-manual eller modell Stadium Events-manual).
• Asterix har en liten pappfolder.
• Smurfarna 2 har en svart/vit "kopia" av den vanliga manualen i "glansig tjock lyx papp"
• Asterix & Obelix (f.ö. NOE-kodat) har som Smurfarna 2 fast den är i vanlig "skrivarpapper".

Asterix & Obelix har även synts till i NOE-version med Yaponmärkning.

Sen har Bergsala märkt upp en liten del av alla importer de gjort till SNES som inte bär SCN-märkning...

Och igen, är "officiella" ESP-släppen till NES uppmärkta? Och hur har de konstaterats "vara Bergsala"? Har folk läst Nintendomagasinet och höftat utifrån det? :)
 #174100  by Pinge
 
Det står ingenstans på dom 10 esp spelen att det är bergsala! (tror jag inte iaf) kan kolla dom senare ikväll!

Men samtliga dessa finns det information om i club nintendo (eller dylikt)... kanske kan ta ngn bild om du vill... vet inte hur det är med dom andra fulimporterade som kralleman besitter.. bl.a NOE tetris, esp zelda, pro-am m.fl .. känns inte som det står b-sala på dom heller.
 #174108  by instinqt
 
NOE-tetris och ESP-zelda skulle förklaras av felleveranser (sådana som Antikhandlaren rapporterat om rörande SNES-spel från Bergsala där exempelvis Super Star Wars ska ha levererats i tysk variant, vilket inte var tänkt från början) och/eller att de fått köpa billigare än att göra nya, stora, dyra beställningar av SCN-varianter. Så det är säkerligen Bergsala-importer i viss utsträckning bland "fulimporterna" (varför folk nu kallar dem det, det är varianter...). SCN-leveransen tar slut, det är inte säkert att spelet kommer sälja i särskilt stora mänger => man tar in en ESP-variant och skapar en A4-manual och sparar 15-20% på inköpspriset.

Kollar vi (återigen) på SNES finns det många olika utgåvor av vissa större spelsläpp (typ DKC2, Yoshis Island). Dessa har importerats i omgångar, troligen även där för att minimera risken att bli sittandes med ett lager med spel som inte går att sälja (som måste..."truckas"). Alltså blir det flera omgångar, varierade regionskoder vilket resulterat i multipla releaser (här är det inte "variationer av kartonger" utan olika regionskoder). Lägg på det faktumet att Bergsala var dåliga på att märka upp sina releaser => ett träsk av utgåvor osv. Men det är med all säkerhet Bergsala som stått för 95% av alla "konstiga" utgåvor av spel som även finns i SCN-variant. Tyvärr kan man inte använda bristen på Bergsala-märkning som ett entydigt argument för att Bergsala inte stått för importen...för det är inte så enkelt.
 #174121  by Pinge
 
på samma sätt som man inte heller kan ta för givet att det var bergsala som tog in dom!

har nu kollat a4 manualerna som följde med till dom 10 (alla utom goal iaf)... det enda som står förutom instruktioner är på lappen till Shadow Warriors 2 dör följande står " Problem?! Ring Nintendoklubben Tel: 0300-72100 Fax: 030073280

alla dessa 10 har ju A4manualer... vilket asterix och smurfarna inte har...
 #174122  by Gixen
 
Bergsala släppte ju även en "Golden Classic"-serie där bl.a följande spel ingick (finns det fler?):

Track & Field II
Blades of Steel
Kid Icarus
Pro Am
Little Nemo
Zelda
Link
Top Gun 2 (!!!)

Källa: Super Power 6-7-8 "94

Utgår ifrån att man tog dessa ifrån Spanien då flera av dessa finns som ESP med svenskt A4...
Såg dessutom Zelda ESP nytt i butik runt 94...
 #174127  by instinqt
 
pinge80 wrote:alla dessa 10 har ju A4manualer... vilket asterix och smurfarna inte har...
Det första som visas i tråden är som sagt en faxning av en A4-manual till just Smurfarna med just Bergsalas uppgifter på. Ignorerar alla detta faktum eller? :)
 #174130  by Pinge
 
men det är ju uppenbarligen inte den typen av manual som medföljt spelet när det sålts! ignorer du detta faktum? :)
 #174132  by Gixen
 
Men alltså.....isåfall vilken version av Smurfarna köpte Bergsala in?
Vi har ju både NOE och FRA med svensk klisterlapp.... :s
 #174135  by Pinge
 
det har väl aldrig skådats en a4 manual till smurfarna eller?!
 #174154  by Snutteliten
 
Men varför skulle Bergsala göra sig besväret att ens skapa ett fax på svenska med instruktioner på ett spel de int släppt??
När de gjorde/gör allt för att tjäna pengar.
Då skulle de väl int skrivit i NM att man int ska köpa spel någon annanstans än Sverige på frågan om tyska(?) spel funka i dennes svenska enhet.
Då kunde de ju likagärna svarat att de gör det o att man kan få manualen faxad på svenska. Yeah, right! :roll:
 #174155  by instinqt
 
pinge80 wrote:men det är ju uppenbarligen inte den typen av manual som medföljt spelet när det sålts! ignorer du detta faktum? :)
Nej jag ignorerar det inte, jag har bra mycket erfarenhet av Bergsalas jävla hattande med extramanualer (majoriteten av dem finns till SNES-spel ;)) så jag har insett att de i princip inte följer några som helst mönster i de flesta fallen SAMT är EXTREMT dåliga på att märka upp dem SAMT gillar att ändra sig efter halva vägen. Så jag finner det konstigt att det är så lätt att ignorera en Bergsalamärkt manual bara för att den är faxad och säga att "näe det är inte Bergsalaimport" baserat på att ett spel inte är uppmärkt och inte finns med i en tidning (som är behäftad med div. fel?)...

Men iaf, jag har som sagt sett MÅNGA fall av multipla releaser från Bergsalas håll, dvs de har brutit "mönstret" efter ett tag, förmodligen i jakt på att spara pengar. Tittar man på NES följer "fulimporterna" (återigen, värdelös benämning) exakt samma "mönster" (kaos?). Så en SCN-version kommer ut, i värsta fall med ett par med variationer på boxarna och till sist ett par med annan regionskod, förslagsvis ESP eller NOE (UKV/EUR/NOE/GPS i fallet SNES). Till SNES finns det till ex Zelda en vanlig utgåva (den första). Sen finns det en med en vit inforektangel på långsidan, sen en med "only for" på framsidan av kartongen, samt en UKV-version med en liten pappfolder (i vilken det står RING NINTENDOKLUBBEN OM DU HAR PROBLEM MED SPELET...). Så, de kan inte ändra sina importer längs vägen? Typ...gå från tjock manual till A4-manual? Kanske skippa klistermärken?

Så rörande multipla manualer kanske första "batchen" av manualer tar slut, så de börjar göra alternativa varianter för att göra det smidigare att skicka ut till kunder, ombud, folk som ringer in till Nintendoklubben osv (vad skickar du helst, ett fax eller en tjock manual med posten...faxet kommer direkt och manualen tar ett tag att framställa + skicka + kostar mer pengar).

Isf skulle det inte vara enda gången det har hänt för Donald Duck in Maui Mallard till SNES är ett lysande exempel på precis det. Det finns en Bergsala-märkt extramanual och ett mindre häfte som inte är märkt med Bergsala. Det senare kom förmodligen till när de förstnämnda manualerna tog slut och de insåg att...de lika gärna bara kunde slänga med ett litet papper istället för lägga pengar på att framställa en tjock svartvit manual.

Eller ska vi anta, enligt den logik som verkar allmänt vedertagen här, att Bergsala inte importerat båda versionerna utan att den vanligaste varianten av manualen (det lilla häftet) importerats "fult" av något helt annat företag? Då har Bergsala importerat en mindre laddning spel än vad denna butik/vadsomhelst gjort, vilket är helt logiskt eftersom de bara råkar vara Nintendos generalagent...? De vill nog kapitalisera på en Disneytitel så långt det bara går...därav tjock manual blir liten pappfolder. Mindre slöseri på manualer, mer pengar i fickan i slutändan. Och det är såklart HELT omöjligt att samma sak hänt i fallet smurfarna?
 #174156  by nes_nerd_no_1
 
Annonserade Bergsala någonsin om att Smurfarna skulle släppas?
De hann ju annonsera om både Asterix & Blues Brothers utan att något av dessa spel kom, så det verkar ju märkligt om de släppte Smurfarna utan att ha nämnt ett ord om detta...
 #174157  by instinqt
 
Märkligt - ja, obestridbara fakta som pekar entydigt på att Bergsala inte stått för importen av spelet - nej.
 #174173  by sundrik
 
Har alla spel som är släppta annonserats i nm?? - ?

Har alla annonserade spel släppts? - no
 #174222  by Pinge
 
det tål att kollas upp, kollad nyss genom en del club nintendo och hittar ingenting om smurfarna.. jag tror mycket väl att det kan vara bergsala.. jag poängterar bara att det inte finns några konkreta bevis sånär som på ett fax som ingen egentligen vet ngt om varför det existerar (visst låter instinqts teorier som väldigt troligt)!

Jag ställer mig ytters undrande till att det inte skrivits ett enda ord om smurfarna vad jag har läst iaf.. ska banne mig kolla genom allt i pappersväg jag har under semestern... (hittade en annan "fakta" som ger Gamern01 rätt i en annan diskussion, men strunt i det nu ;) ), det är ju inte så att club nintendo upphörde att ges ut nr nes-eran dog ut vilket känns som att dom kunde klämt in ia en liten notis om att spelet skulle släppas... hammerin harry ik ju en liten flik t.ex oh Asterix en hel sida

Absolut hör spelet hemma i en komplett Svensksåld samling... och sen får man väl helt enkelt inse att det aldrig kommer att kunna redas ut vilka spel som egentligen kom som "fulimporter" / paralellimporter & whatnots
 #174235  by GNo1
 
Det jag skrev hamnade nog i fel tråd :lol: viewtopic.php?f=11&t=6565

Edit: På mitt Asterix står det Nes-Ax-Fra-3, stämmer det även på ditt Per-Inge?
 #174261  by Pinge
 
mitt Asterix:

Kartong: NES-AX-FRA-2
Cart: NES-AX-FRA / FAH-1
Manual: NES-X-FRA
Epilepsilapp: NES-EPI-FAH
Poster: INF-AX-FRA
Samt ett omärkt häfte på svenska

Svensk prislapp okså: "Extrapris 299:-" :DOG


Allt är en jävla soppa, men et´det är roligt att spekulera i ämnet!

Instinqt: det kanske verkar som jag är anti vad du tror och tänker i fallet med "fulimporter", men så är det absolut inte... :birdo:
 #174273  by instinqt
 
pinge80 wrote:Instinqt: det kanske verkar som jag är anti vad du tror och tänker i fallet med "fulimporter", men så är det absolut inte... :birdo:
Du får gärna vara anti, jag tar inte illa upp :)
 #174382  by Sol
 
har nu kollat a4 manualerna som följde med till dom 10 (alla utom goal iaf)... det enda som står förutom instruktioner är på lappen till Shadow Warriors 2 dör följande står " Problem?! Ring Nintendoklubben Tel: 0300-72100 Fax: 030073280
Sorry Pinge, GOAL! står det inget på heller, det bör dimpa ner i din låda idag om det inte kom igår (slöa Posten)...

Infogrames är ju Atari idag så det lär ju vara svårt att fråga dem, de lär ju inte ha nån koll alls. Men de hade väl aldrig nån bas i Sverige, eller hade de det? Jo, det hade de väl!?

Att de distribuerade det i ITA, FRA och NOE behöver dock inte betyda att de gjorde det i Sverige.

(Tetris NOE --> med svenska A4-manualen står det Bergsala och Nintendoklubben på).
 #174384  by Sol
 
Bergsala släppte ju även en "Golden Classic"-serie där bl.a följande spel ingick (finns det fler?):

Track & Field II
Blades of Steel
Kid Icarus
Pro Am
Little Nemo
Zelda
Link
Top Gun 2 (!!!)
Det där med "Golden Classics" får man nog ta med en nypa salt som du säkert också menar. Det satte loggan ovanför Shadow Warriors II också i SP... :P De normala GC är väl de tyska med guld-Mario på eller hur och något av dem kom väl aldrig här!?

Instagram #sndb.se