• Frakt!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #16650  by J. Lilja
 
Hur mycket blir frakten på en kassett utan manual eller box, alltså bara kassetten? Har sett en del varierande priser på tradden, men jag vill inte råna folk nu när jag ska skicka ut vinnarmail och sånt.. Har ingen bra koll på vad en kassett väger heller. Men här bör ju finnas folk som vet! :D
Last edited by J. Lilja on 23 Feb 2007, 20:03, edited 1 time in total.

 #16651  by Gixen
 
22:- , om du har eget emballage...

 #16653  by jalla
 
22kr stämmer bra. Själv tar jag 30kr som går till emballage + körning fram och tebax till posten samt avgifter som auktionsiten tar.

 #16654  by Bonomaul
 
jalla wrote:[...]samt avgifter som auktionsiten tar.
Bryter mot iaf Traderas regler ju din buse..

 #16655  by jalla
 
Bra jag inte säljer på Tradera då lol ;) Men jaja, ta bort det sista, blir det samma. Kostar endå mer än 8 spänn och köra fram och tebax till posten + bubbelplast/packetpapper/tejp så det blir faktisk inte en krona kvar till att betala avgift när jag tänker mig om. Så folk betalar inte för mina avgifter, bara vad jag har i utgifter med att skicka. Säljer jag stora saker tar jag inget för körning eller packing.

Dom 2 gångerna jag har såld på Tradera har jag iofs bara tatt vad posten skall ha i porto.

 #16659  by BelfegorC4
 
Jag fick hem zelda för 11 kr i frakt. Enbart spelet i en liten jiffybag som var gjord för CD skivor. Vet inte om posten var snäll och släppte igenom det. :) För en kasett ligger på 100-116 gram.

 #18726  by J. Lilja
 
Är 130:- acceptabel fraktkostnad för en NES-konsoll med RF-sladd? Inga andra grejor medföljer.. Tyckte det lät dyrt, men jag kanske är helt fel ute? :?

 #18731  by Bonomaul
 
J. Lilja wrote:Är 130:- acceptabel fraktkostnad för en NES-konsoll med RF-sladd? Inga andra grejor medföljer.. Tyckte det lät dyrt, men jag kanske är helt fel ute? :?
Beror på vad det väger. Väger det under 2kg så skulle det med lite god vilja kanske gå att skicka som brev för 77:-. men annars är 130:- den minsta avgiften för paket (upp till 3kg.).

 #19978  by Widar
 
Bonomaul wrote:
J. Lilja wrote:Är 130:- acceptabel fraktkostnad för en NES-konsoll med RF-sladd? Inga andra grejor medföljer.. Tyckte det lät dyrt, men jag kanske är helt fel ute? :?
Beror på vad det väger. Väger det under 2kg så skulle det med lite god vilja kanske gå att skicka som brev för 77:-. men annars är 130:- den minsta avgiften för paket (upp till 3kg.).
Det är det som gäller för en konsoll med kablage, handkontroll och ett spel mao?

Vad kostar en Zapper + ett spel att skicka? 44 inlusive skrymmande?

Mvh

 #19979  by nes_nerd_no_1
 
Widar wrote:
Vad kostar en Zapper + ett spel att skicka? 44 inlusive skrymmande?

Mvh
Jag skickade en zapper & ett boxat Duck Hunt för någon vecka sedan. Använde en liten kartong, och det gick på 44:- .

 #19981  by Widar
 
nes_nerd_no_1 wrote:
Widar wrote:
Vad kostar en Zapper + ett spel att skicka? 44 inlusive skrymmande?

Mvh
Jag skickade en zapper & ett boxat Duck Hunt för någon vecka sedan. Använde en liten kartong, och det gick på 44:- .
Tack för det!

Är det 130 som gäller för ett NES med alla kablar + hk och ett spel?

 #19982  by nes_nerd_no_1
 
Jag skickade den här häromdagen och det gick på 130:- ja :)

Image

 #19983  by Widar
 
nes_nerd_no_1: Lysande! Tack för grymt snabba svar! :)

 #20275  by Ikonik
 
Får det plats 2 st NES kassetter i Postens påse stl M ?
Har inget emballage hemma så då får det bli postens påsar.

 #20276  by Bonomaul
 
Ikonik wrote:Får det plats 2 st NES kassetter i Postens påse stl M ?
Har inget emballage hemma så då får det bli postens påsar.
Jadå. De får nästan plats på längden, det går om du lägger till lite bubbelplast längst ut. Annars kan du lägga dem på höjden då det såvitt jag vet inte är några löjliga skrymmandegränser på de förfrankerade påsarna (åtminstone står det inget om det på dem).
Frågan är om du tom inte får in två kassetter i en S-påse, men det beror ju vilka kassetter det är såklart. Tex Lion King och Jetsons kanske inte är så smart att frakta så, medan två stycken sletna Section Z inte spelar så stor roll kanske.

Har faktiskt funderat på om det tom kan bli billigare att använda förfrankerat ibland om det nu inte är en skrymmande skrymmandeavgift.
Man kan ju med eget emballage få in 4 kassetter i en M-påse.
Påsen kostar 39,90:-, och frakten för 4 kassetter skulle ju annars gå på så mycket som upp till 55:-

 #20279  by Ikonik
 
Small påsen är värre att få in 2 spel i, har försökt.

Enligt damen på postkontoret så fick man trycka in så mycket man kunde,
bara påsen gick att stänga och inte översteg viktgränsen.

Instagram #sndb.se