• Rengöra kontroller?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #30068  by sputnikk
 
Jag har just köpt en konsol med tillbehör, bland annat tre stycken handkontroller. Dessvärre funkar bara en, de andra två är det inte mycket liv i... Nu undrar jag om det finns någon som har några bra tips på hur man bäst får liv i gamla döda kontroller. Jag har skruvat upp ena och kollat lite, men blev inte mycket klokare av det. Jag har hittat ett ställe som säljer kontaktgummin till NES, är det nåt jag kan satsa på att köpa?
En guide eller liknande hade varit kanon!

 #30069  by BelfegorC4
 
Jag kan ge dig några tips :)

Öppna upp kontrollen. Ta ur gummina och alla knappar.
Om gummina är sönder, alltså har en reva i sig så är nya gummin ett måste. Men om gummina är hela så tar du dom röda knapparna och styrkorset till kranen. Spola dom med varmt vatten. Den tar du en tandpetare och skrapar bort all beläggning. Gör även samma sak med själva kontrollboxen. När dom är skrapade så ska kontrollen fungera som ny.
Kolla även på kretskortet. Finns det smuts där så använder du en skrubbsvamp och elektronikspray.

Lycka till =)

 #30083  by Hundägaren
 
Sanna wrote:http://www.nesdb.se/phpBB2/viewtopic.php?t=430
Hehe vilken Deja Vu känsla jag fick nu när jag läste denna tråd och blev påmind om tiden man orkade skriva inlägg på forum 8)
Jesus vilka trådar det blev på LMG :D

Följ annars mina råd i den tråd Sanna länkade till nu, jag har gjort rent några hundra HK och de funkar oftast kanon efter denna behandling.


MVH H Ä

 #30097  by sputnikk
 
Sanna wrote:http://www.nesdb.se/phpBB2/viewtopic.php?t=430
Oops, jag kollade tydligen inte efter ett redan existerande ämne innan jag postade... Fy skäms på mig!

Tack för svaren iaf, nu ska här skuras och fejas!
 #30143  by sputnikk
 
Jag har märkt att de kontroller som inte fungerade hade en gemensam nämnare: De var alla av modellen 'NES-004', och den som funkade var märkt 'NES-004E'. Något märkligt, tyckte jag... Jag beslöt att plocka fram en konsol till för att testa med den, och se! På den andra konsolen funkade kontrollerna fint.
Skillnaden på konsolerna är att den ena är en svensk burk (SCN), medans den andra är en tysk (FRG). NES-004E kontrollerna funkar på den tyska konsolen (som är av modell 'NESE-001'), och NES-004 kontrollerna funkar fint på den svenska konsolen (märkt 'NES-PAL-001').

Nån som kan skriva något klokt i ämnet? Jag har hittat en del som detta fenomen på nätet, men det verkar som folk inte riktigt är överens om vad som gäller...

 #30167  by Ufouria
 
Jaså, jag trodde att tyska kontroller fungerade på SCN konsoll. Däremot tror jag mig veta att spanska kontroller endast fungerar på spanska NES.

Instagram #sndb.se