• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #21341  by WERY
 
Jag rengör när spelet får svårt att starta vilket är någorlunda ovanligt i dagsläget. Om ett spel krånglar tar jag t-röd och tops och sen funkar det

 #22338  by rocc
 
Suddgummimetoden som många nämner, räcker det med att
bara sudda bort smutsen eller krävs det vätska eller nåt?
Hur hårt vågar man ta i? Finns det risk att man pajar elektroniken då?

 #22342  by Ufouria
 
rocc wrote:Suddgummimetoden som många nämner, räcker det med att
bara sudda bort smutsen eller krävs det vätska eller nåt?
Hur hårt vågar man ta i? Finns det risk att man pajar elektroniken då?
Det är bara att sudda bort smutsen. Suddigumsresterna tar jag bort med en torr kökshanduk.
Jag har tagit i ganska hårt ibland. Man bör väll kanske vara lite försiktig så att man inte bryter sönder kretskortet (eller vad det heter) när man suddar.

 #22345  by Bonomaul
 
Sudda på bara. Spelar ingen roll hur hårt man suddar förutom, som Sanna säger, att man riskerar bryta av kretskortet.
Tänk också på underlaget då det lätt blir märken på tex skrivbordet om man inte har något under.

 #22846  by likeguitars
 
Medicinsk bensin gör underverk om man ska ta bort prislappar och sånt från spelkartongerna eller typ vinylskivor. Man kan även ta bort repor på en cd-skiva med den


OBS! _ Tawny: Använd den inte som groggvirke.

 #25920  by Link
 
Har en punch out kassett som är så jäkla smutsig. Hjälper inte med sudd och det funkar inte att dränka den i elektronikspray heller.

Så har ni något förstag? Kanske sandpappper...?

 #25922  by BelfegorC4
 
Link wrote:Har en punch out kassett som är så jäkla smutsig. Hjälper inte med sudd och det funkar inte att dränka den i elektronikspray heller.

Så har ni något förstag? Kanske sandpappper...?
öööh öppna, spraya elektronikspray, gnugga med en vitskrubbis, torka med papper, vänta i 5 minuter. Sätt ihop kassett och spela :D
Funkar inte.... Dränk connectorn i elektronikspray, vänta 20 minuter, sätt ihop nintendo. Funkar fortfarande inte? Då köper jag punchout av dig får 20 spänn ;)

 #25925  by Lakanman
 
Funkar det fortfarande inte så ta gröna sidan på en svamp och skrapa :).. Funkar inte det så kasta kassetten eller behåll plasten ifall du hittar ett i sämre skick

 #25932  by Link
 
Ska testa med gröna sidan på en svampen. Har aldrig sett en så här smutsig kassett för och då har jag ändå rengjort 500+ kassetter...

 #31478  by Hundägaren
 
Nu har det äntligen hänt !!
Jag har hittat en Nintendokassett som inte går att få igång :lol:
Det är en SMB och jag har nu öppnat och putsat det så kretskortet glimmar som 24 karat guld men nej då, funkar gör det inte.

Jag och gumman har väl gjort rent minst 1500 kassetter, NES, SNES och N64, de senaste åren och alla har funkat efter behandling men inte detta.

Så en kassett kan visst gå ihjäl sig helt, det trodde inte jag.

Tur i oturen att det inte var en värre titel 8)

@ Link:
Jag använder alltid den grova sidan på svampen. En äkta Scotch Brite kan dock vara lite väl tuff om det bara är normalsmutsigt så då använder jag en annan modell av svamp som inte är riktigt så vass.


MVH H Ä

 #31506  by Bonomaul
 
Hur många dokumenterade fall finns det utav icke-fungerande kassetter egentligen? Jag har väl typ hört talas om 5 eller så (inkl. denna).

 #31510  by Kreese
 
Enligt en del så sägs ju spelen vara på gränsen till för gamla, och ska snart sluta fungera. Men som du säger det är inte många spel som man hört slutat funka... Det är inte vanligt ännu, jag fattar inte vad som kan få ett spel att sluta funka.

Kan nån ge något bra tips om man nu skulle vilja förstöra en kassett. :nespad:

 #31513  by AndiOne
 
Köra kassetten ett tag i micron kan den ju inte må så bra av?

 #31516  by Ufouria
 
eller klippa bort den där lilla svarta "lådan" (kommer inte på vad den heter) som sitter på vissa kretskort. (tror inte jag har sett den på alla spel)

 #31518  by AndiOne
 
Fast kreese måste väl endå mena förstöra utan att "förstöra" den fysiskt.
Altså annars är de ju bara elda upp den, trampa på den, bryta av den på mitten :)

Dvs antar han menar förstöra utan att göra synlig fysisk åverkan på eller i den. =)

 #31519  by Kreese
 
Hehe ja klart det går att ta en slägga eller så...

Tänkte mer på naturliga orsaker till att de slutar funka, ungefär som att lägga en diskett på en högtalare (avmagniteras).

Jag menar, jag har tvättat spel med diskmedel och vatten. Med t-röd, gnuggat och varit oförsiktig som tusan ibland. Men som sagt, trasiga spel är riktigt ovanliga!

 #34006  by Bonomaul
 
Elektronikrengöring finns på närmaste Mekonomen.

Hittade den här i en annan tråd:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78092
Ska tydligen vara bra för att ta bort klistermärken och prislappar.

 #34014  by Pålle1
 
Man hittar Elektronikrengjöring på Clas Ohlsson också

 #34019  by Ufouria
 
Är den lika dyr hos Classe?

 #34031  by Pålle1
 
Det var visst kjell och company jag köpt min på, tror att den var en tia dyrare, dvs 79 kr fast dom har en mindre flaska också som är billigare

 #34036  by Widar
 
Pålle1 wrote:Det var visst kjell och company jag köpt min på, tror att den var en tia dyrare, dvs 79 kr fast dom har en mindre flaska också som är billigare
Kjell & Co's är grym! Jag har redan använt upp en hel stor burk... Får köpa en till. :)

 #34040  by Azox
 
funkar det bättre än T-röd?

 #34047  by Ufouria
 
T-röd fungerar inte alls tycker jag när det gäller att få bort klisterrester.

 #34056  by Sörbom
 
Funkar T-röd bra till connectorerna då?

 #34081  by Pålle1
 
Fördelen med Kjell och Companys är at den luktar så där lagom starkt och sitter man i ett rum utan någon ventilation och rengör en 40-50 spel så blir man lite lagom dåsig :lol:

 #34105  by Azox
 
Jo men jag menade vilket fungerar bäst på kontatkerna på kasetterna är det T-röd lr elektronik rengöring?

 #34128  by Pålle1
 
Jag har aldrig använt T-röd... suddgummi och sen elektronikspray funkar utmärkt

 #34145  by Ufouria
 
Azox wrote:Jo men jag menade vilket fungerar bäst på kontatkerna på kasetterna är det T-röd lr elektronik rengöring?
Suddigummi är iaf helt överlägset T-röd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Instagram #sndb.se