• Betygsätt NES-låten!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #359479  by Hullofella
 
Contra - Snow Field får 7/10 från mig (för mig är det introtruddelutten och bana 1 som gäller).

Mitt bidrag: Lifeforce, bana 2
Solklar 10/10 i mitt tycke
 #359547  by Sonefors
 
Tråden är bara en sida gammal och ändå har sjukt många godbitar kommit till ytan, tänker främst på överlägset bästa Chip 'N Dale-låten, The Goonies II, Shadowgate(!) samt Ducktales - The Moon.

Lifeforce-låten väcker många minnen och jag har svårt att avgöra om det är melodin eller nostalgin som sätter betyget, antagligen en blandning av de båda:
7/10

Mitt bidrag:
Mitt betyg: 7/10. Valde länge mellan olika låtar och hade svårt att bestämma mig eftersom mina favoriter redan betygsatts.
 #359558  by Jedvard
 
ah! Batman riktigt schysst låt får 8/10 av mig :good: dock har jag aldrig lyckats klara spelet :evil:

Image
http://www.youtube.com/watch?v=zP_D_YKn ... detailpage
mitt betyg
10/10 :good:
 #359569  by Stonkish
 
Contra ger jag en 8/10 den är faktiskt riktigt bra.
Duck Tales en stark 9/10, har alltid gillat den låten och blir glad av att höra den.
Ninja Gaiden låten är en riktig klassiker. Har alltid gillat den, så pass att jag har den på telefonen som alarmsignal eller ringsignal. En solklar 10/10 :good:

Denna Contra låt gillar jag med, får en 7/10
 #359614  by Hullofella
 
Klassisk konami-musik! Tror jag med skulle ge den 7/10

Denna då? En av mina absoluta favoriter!
 #359621  by Pinge
 
den skulle inte jag ge mer än 3/10... enformig och allmänt skränig

denna då?
jag gillar inte spelet men denna låten!
den får av mig 7/10
 #359627  by Hullofella
 
Det var snålt ...

Astyanax har jag aldrig spelat, men musiken var medryckande. 7/10 är nog ett rättvist betyg.


En annan av favoriterna:
 #359628  by pyton
 
Oj du Rush n Attack ett av spelen jag hade som barn, spelade de vääldigt mycke men konstigt nog klarade jag de aldrig :/
en solklar 7/10 blir de iaf.

här kommer nästa:
 #359637  by Pinge
 
första megaman-banan jag spelade när mina föräldrar hyrde det när det var nytt var just Cut-Man!
trots det så känner jag inte riktigt så mkt nostalgi som jag "borde" till den, men en solklar 7/10 får den!
Denna versionen är minst 9,5/10 IMO , Scn versionen får nog 0,5 lägre!
 #359641  by Ufouria
 
Den Gimmick låten är bra, dock inte toppbetyg. En av de bättre låtarna i Gimmick är det iaf, och bra drag.
Den får 8/10.

Detta spel verkar jobbigt (irrande utan att veta vart man ska) men musiken är underbar! Solklar 10/10 av mig.
 #359644  by Pinge
 
ja den är riktigt bra, men mer än 8 får den inte!
Detta är en sjukt trevlig melodi, trots att den är väldigt upprepande så tröttnar man inte!
9/10 får den av mig
 #359649  by Ufouria
 
Älskar bubble-låten trots att den är väldigt enformig. Som du säger så ledsnar man ändå inte vilket är märkligt. :s
Får en 9/10 av mig med.

Denna är min favorit, topp 3 bästa! 10/10. Dock tror jag att jag är relativt ensam om att gilla den så mkt.
Edit: Här är Wii-låten.
 #359653  by Hullofella
 
Det är lite svårt att betygssätta spelmusik när den lyfts ur sitt sammanhang. Den riskerar att behandlas som "hits" på NRJ. Med det sagt så tycker jag att Blaster Master är ett musikaliskt mästerverk rakt igenom. Musiken i introt skapar en stämning som når bortom klatchiga popmelodier.
9/10 blir mitt betyg.

Här kommer den: Castlevania 3, Dracula's Curse, bana 1.
För mig är detta en 10/10, ett musikstycke som för mig definierar hela spelet, och som lever vidare i remixer i senare castlevania-spel. Ettan har "Vampire killer", Simon's Quest har "Bloody tears" och trean har denna.
 #359882  by Stonkish
 
Både Blaster Master och Bubble Booble är bra musik. Bubble Booble är lite enformig men ändå rätt charmig och som Pinge sa, man tröttnar ändå inte på den. Blaster Master är en riktig klassiker men personligen gillar jag första låten bäst.

När vi ändå talade om Chip n' Dale som Retroliv nämde så har jag en riktig fin klassiker jag alltid älskade och fick ta mig igenom hela spelet först för att få höra den låten, inte för att det var så speciellt svårt heller :DOG
En riktig klassiker enligt mig. Alltid gillat Capcom's spelmusik.
 #359888  by Jedvard
 
Chip n dale ger jag 8/10 tyckte den var så där först men den växer för varje gång sen är ju Capcoms ljud riktigt trevliga :)

Image
http://www.youtube.com/watch?v=Z4UWv7zg ... detailpage
Tecmo W ger jag 9/10 tycker melodislingan är riktigt sjysst dessutom finns det fler riktigt trevliga tecmo melodier
 #359996  by 3gengamern
 
8/10 får den av mig. En mycket välkomponerad melodislinga med bra tempo. :good:


9/10 Bästa låten i hela spelet, fart och fläkt rakt igenom.
Samt en liten bonus som får delta utom tävlan. Blue Shadow har nämligen en av de allra bästa slutboss-melodier jag hört till NES. Sätter stämningen perfekt, man diggar samtidigt som man blir stressad. \:D/
 #360002  by Ufouria
 
Stark 9/10. Älskar musiken i Blue Shadow och den där är nog den bästa. Slutmusiken är oxå grym! Det är typ som ett frustande oxå (eller mmmmmmmm låter det) precis när man kommer upp på toppen, plus att musiken försvinner en kort stund på sluttampen. :D
Väldigt bra men inte toppklass, 8/10 får den av mig.
 #360100  by Hullofella
 
Shatterhand har sjukt bra musik rakt igenom. 8/10 är nog ett vettigt betyg på just den (Soundtracket som helhet är dock bland de allra bästa till NES).


Klassiskt Konami-sound:

8/10 minst
 #360116  by Ufouria
 
Trots att det är Sunsoft så tycker jag inte musiken i Batman Return of the Joker är något vidare bra. Då gillar jag musiken i Fester's Quest mer även om inte den heller är toppklass.
6,5/10.
Mitt betyg:
7-8/10
 #360149  by Hullofella
 
Jag tycker om den den, känns sådär österländskt ninja-aktig.
7/10.

Gillar att det står "Hard to beat" på omslaget i youtube-klippet. Inget för veklingar ...



Det har redan postats ett exempel från Journey to Silius (!), från första banan, men för mig är titelmusiken, som kommer när man sätter på spelet, snäppet över:
10/10 eller bry dig inte om att svara ...
 #360151  by Mango
 
Högt tempo, skön melodi, kan inte komma på något som inte är bra med låten. 10/10 även från mig!

Nästa!
Mitt betyg:
Nostalgin finns där, men ändå räcker det inte längre än till 3/10.
Last edited by Mango on 31 Dec 2010, 12:51, edited 1 time in total.
 #360152  by Pinge
 
JtS skulle av mig få en 8:a, bra men inte fulländad!

Ice Climber får av mig en 4:a, mest pga nostalgin
denna skit får av mig 0,1/10...... poängen får den av den trevliga slingan när man precis börjar spela!
 #360156  by Hullofella
 
Haha, inte fulländad? :D

Ja, Xevious-musiken har vi fått för våra synder. 1/10 för att vara givmild.

En favorit, 8-9/10
 #360159  by Stonkish
 
illumi85 wrote:8/10 får den av mig. En mycket välkomponerad melodislinga med bra tempo. :good:
9/10 Bästa låten i hela spelet, fart och fläkt rakt igenom.
Samt en liten bonus som får delta utom tävlan. Blue Shadow har nämligen en av de allra bästa slutboss-melodier jag hört till NES. Sätter stämningen perfekt, man diggar samtidigt som man blir stressad. \:D/
Jag håller helt med om att Shadow of the Ninja-musiken (Blue Shadow som vi känner det) är grymt bra och visst fan är musiken till sista bossen är grymt bra. Faktiskt ett de bästa jag hört. Kan inte på rak arm komma på något just nu som klår den :good:

Gillar verkligen inte musiken i Duck Tales 2.. den känns inte riktigt genomtänkt på något sätt. Jag ger den 2/10
Last edited by Stonkish on 31 Dec 2010, 13:26, edited 1 time in total.
 #360162  by Skogur
 
Rambo 10 / 10 i princip den enda låten som spelas i spelet vilket jag gillar pga att jag aldrig tröttnar på den låten :)
 #360164  by Mango
 
Mango wrote:
Grejen är att du ska betygsätta den ovan, inte din egen :P
 #360214  by Chefren
 
Gillar Rambo-låten skarpt! 8/10
Vad säger man? Sjukt trallvänlig melodi och svängig walk-bas. 11/10

Instagram #sndb.se