• Plågsamma NES minnen

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #418524  by SGAK
 
Jag spelade Ducktales som barn. Underbart spel. Musiken på mån-banan är ren kärlek. Åååh, minnen...

MEN jag har ett plågsamt minne av det spelet.
Det är nämligen så att man i banorna kan resa tillbaks till menyn där man väljer bana.
Detta gör man genom att kontakta den trogne (men något trögtänkte) Sigge McKvack som bär Joakim tillbaks till Ankeborg i sin helikopter.

En gång när jag spelade så störtdök plötsligt helikoptern (!!!)
och Joakim hamnade på en bana bland molnen där Oppfinnar-Jocke satt i en flygmaskin och kastade diamanter som man skulle fånga.
Jag kände att jag upptäckt något FANTASTISKT!!! Mitt hjärta dunkade. Tänk om ingen i hela världen visste om detta utom jag! :O

Självklart, dagen därpå, så kunde jag knappt vänta på att få berätta om denna fantastiska upptäckt för mina klasskamrater.
Värt att nämna är att jag var något av en mini-mytoman som barn
(exempelvis så sa jag en gång att min blåa BMX-cykel hade en raketmotor som bara dök upp om man tryckte på en hemlig knapp på styret - och med hjälp av raket-farten så kunde jag cykla flera hundra kilometer i timmen...
japp, uppenbara lögner - inte som nu när man blivit vuxen och rutinerad lögnare / skådespelare - som kan både hosta och låta hes när man ringer och sjukanmäler sig från jobbet samt säga till svärföräldrarna att maten var god fastän den smakade sk*t).

Ja, självklart så var det ingen i klassen som trodde på mig,
och när jag tog med kompisarna hem för att visa hur det hade gått till så funkade tricket såklart inte.
Jag hade ingen aning om vad jag hade gjort som fick Sigge att störtdyka sådär.
Jag började nästan själv tro att jag hittat på alltihop. Fan va jobbigt det var.
Och det skulle dröja många år innan jag faktiskt upptäckte "knepet" för att få Oppfinnar-Jocke att dyka upp
(när du åker hem med Sigge så måste din poäng ligga på 70.000, 170.000, 270.000 osv. - testa själv så får du se att jag talar sanning).

För att summera;
det finns bara en sak värre än att bli kallad lögnare,
och det är att bli kallad lögnare när man för en gångs skull talat SANNING!!!
 #418535  by Ufouria
 
:lol:

Ja så är det, ett måste om man vill få hög poäng i DT.

Kan förstå om de trodde det var en lögn för om man inte vet om hur man ska göra så händer det ju sällan att man hamnar på den platsen.
 #418536  by smid
 
Men det står ju redan med i tips och tricks ;)
 #418733  by linux
 
:birdo:
 #418735  by segasonic
 
Som sagt; står redan här: viewtopic.php?f=9&t=3468
Kul med historien i alla fall ;)
 #418956  by SGAK
 
Ja detta var mer en anekdot än ett tips ;-)
Jag var bara rädd att ingen skulle tro mig nu heller :-P
1189124-gearloose_large.png
 #419063  by SGAK
 
Just ja, på tal om det... VARGEN KOMMER!!! :O
 #426626  by Chefren
 
Plågsamma nes-relaterade minnen finns det gott om, men ett jag kommer ihåg speciellt var nyårsafton nångång i mitten av 90-talet.
Jag hade bytlånat Flintstones av grannen och spelat arslet av mig hela jullovet. På nyårsafton hade jag och brorsan iallafall lyckats ta oss till
sista banan (Jetsonvärlden typ?) efter otroligt mycket slit. Vi var inte så grymma och spelet är ju inte aslätt. Vi hade iallafall klivit in till sista bossen då morsan kommer in, går fram till neset och trycker av det med kommentaren "Nu måste ni börja vända tillbaka dygnet, skolan börjar snart" eller nått liknande.

Som jag grät.
 #426631  by Ufouria
 
Nä fyyy så taskigt!!! Kan riktigt känna hur arg och besviken man skulle ha känt sig. :evil:
 #426741  by Pinge
 
antar att ni såg ut såhär :o innan ni började lipa
 #427881  by SGAK
 
Sånt ska man komma ihåg när ens föräldrar spelar bingolotto och bara behöver ett nummer för att få bingo ;-)
 #427927  by Ufouria
 
Ska vi döpa om denna till "Plågsamma NES minnen" för en liknande tråd har vi väl inte?
 #427933  by smid
 
Tänkte också på att döpa om tråden innan, jag har ett hemskt minne att dela med mig av. Tar det imorn, sovdags nu :(
 #427936  by Ufouria
 
Så, detta kan nog bli en skojig tråd. Jag har ett plågsamt minne men det tar jag en annan gång.

Ett litet plågsamt minne var när jag fick Bart vs Spacemutants som barn. Jag valde det själv i butiken. Förövrigt det enda NES spel jag minns att jag var med och köpte nytt. Det spelet är ju rätt skoj kan jag tycka idag. Men som barn förstod jag inte riktigt vad man skulle göra (förstod iofs inte sist heller men då fick jag hjälp av belfegor) plus att det var svårt. Det var ångest att få det spelet nytt, alla mina pengar var förbrukade på det spelet.
 #428244  by Ufouria
 
Ett "plågsamt" minne var väl när jag klarade Zelda II som barn. Det spelet hade jag suttit och spelat så länge så när det äntligen var slut så var det som att sticka hål på en ballong. :cry:

Ett annat ganska plågsamt minne då (idagsläget kvittar det) var när jag sålde mitt NES som barn. Trodde gräset var grönare på andra siden (dvs att PC spel var bättre än NES). Jag kände mig inte helt klar med NES när jag sålde det. Inte fick jag mycket pengar för det heller skulle jag tro. Men jag tror de pengarna användes till att köpa en cykel, den som jag fortfarande har (hänger på väggen i hallen).
 #428477  by smid
 
*Badum tss* ;)

Ett plågsamt minne jag har är när jag precis klarat SMB3 och har fullt med p-vingar. Låter mitt NES stå på för att lira lite när jag känner för det och för att alltid ha fullt med p-vingar. En dag så kommer en kompis över: "oj du har glömt stänga av ditt nintendo, sådärja"... :(
 #428781  by nintendoman
 
Inget som går och ändra på i dagens läge men det här kan plåga mej lite ibland när det dyker upp i tankarna.
När man för ett x antal år sedan var sugen på att rota fram sitt gammla NES och SEGA MS hemma hos morsan.
Åker över till hemma och frågar om hon vet var dem är nånstans, får svaret "njaa dom borde väl ligga här nånstans om inte din syster tagigt hem dom till sej".
Letar igenom hela huset och källarförrådet, självklart så finns dom inte där.
Inte mycket att göra förutom att ringa syrran och kräva tillbaka dom, frågar henne lite snällt "du, har du vårat NES och SEGA hos dej?" hon svarar mej då "eeh eeh, jag hade dom här, jag fick även en kompis gammla NES som det var säkert 60-70 spel till oxå men jag tyckte att allt tog sån plats så jag kasstade allt".
"VAAAAAAA IIIII HEEELVETE DIN IDIOT, HUR KAN DU VA SÅ PUCKAD VARFÖR GAV DU INTE TILLBAKA DOM TILL OSS SOM ÄGDE GREJERNA???? (mitt o lillbrorsans).
Fick svaret tillbaka att hon inte TÄNKTE PÅ DET. ](*,)
 #428792  by Pinge
 
OUCH! den var jobbig!

Jag la beslag på mina och syrrornas spel och allt runtomkring, ibland har ngn av dom nämnt det, men dom vet att det inte är lönt att diskutera! :)

Det är ju egentligen mina päron som ägde allt, och efter att jag köpt både semesterresor och tv till dom senaste åren, ngt som inte mina syrror gjort så kan jag alltid slänga fram det om det skulle bli ngn diskussion! :DOG

men även dom vet ju att nes är halva mitt liv för tillfället... så det e nog lungt
 #428796  by Ufouria
 
Ja det låter som det är lugnt!

Mina G&W var ju på vift.. mamma hade gett bort dem till syrrans son som då var typ 5 år. :o Han tyckte inte de var särskilt roliga så de var hela när jag fick tillbaks dem. Dock var kartongerna slitna med kärlek (men det kanske de var innan oxå). Men det värsta av allt, mitt lilla gula pocketspel är borta! :cry: Det var 1000 ggr roligare än de övriga G&W spelen. Man var en apa som satt på en enhjuling och åkt på en backig väg. Det ramlade ner saker från himlan, dels sånt man skulle akta sig för och dels paraplyer som jag tror var bra, typ man blev odödlig för ett tag. Om det är någon som vet vilket spel jag menar så får ni gärna hojta till. Spelet var köpt på Kanarieöarna.
 #429207  by SGAK
 
Jag sålde mitt NES med ett gäng spel, för att få råd med Street Fighter 2... det var väl kanske inte det bästa jag gjort :-( lite plågsamt när jag väl insåg att jag inte ens gillar fightingspel spec. mycket.
 #429279  by segasonic
 
Råkade en gång i mörker trampa sönder skalet på ett NES som "någon" ställt där :-w
Hade riktig ångest tills jag kom på en lösning. Bild finns i den kreativa tråden några sidor bakåt, orkar inte leta ;)
 #429285  by Mango
 
När jag som liten unge inte visste hur man skulle göra i Simon's Quest.. Trodde det var typ ett vanligt plattformsspel och att spelet tog slut när man kommit längst till höger. Försökte förgäves hoppa över till den lilla avsatsen..

Som tur är fattar man ju lite bättre idag och har klarat spelet X antal gånger :D Ett av mina favoritspel :good:

Edit: Kan ju tillägga att jag faktiskt var bättre på Fester's Quest då än vad jag är nu. Har verkligen inget tålamod med det spelet längre!
 #429290  by smid
 
Jag va bättre på alla spel när jag va runt 10 år :$
 #541864  by Sonefors
 
Vet inte om jag har så värst plågsamma minnen (mest bra minnen faktiskt) om NES men ett litet har jag nog.

Efter att ha spelat NES i många år med i stort sett samma bibliotek på ca 10-12 spel så kommer mamma äntligen hem med två "NYA" spel som hon köpt på rea någonstans. Spelen var Little Samson och Gauntlet II. Testade spelet som såg coolast ut först, givetvis var det häftigare med krigare på framsidan så det blev Gauntlet II. Oj vilken besvikelse! Här kommer morsan hem med ett NYTT spel och så är det typ världens sämsta spel med glitchar och skitmusik! Besvikelsen var total. Usch!

Little Samson är en annan historia och innehåller inga plågsamma minnen.
 #542035  by Ashaman
 
Det här med föräldrar som stänger av nintendot har ju hänt ett gäng gånger...
Sålt mitt nes har jag också gjort... Tyvärr :/

jag har nog inga risiga Nintendo-minnen annars, bortsett min bästa vän som ibland blev gnällig och "inte orkade spela". Sjukt frustrerande vid 8-10 års ålder ;)

Annars mest mycket glada minnen! :)
 #542111  by QRS
 
Det enda plågsamma minnet jag har av nes spel är nog att jag spelade igenom Rygar fram till sista bossen säkert 10ggr och kunde ¤)%)#(% aldrig få kål på honom... Jag hyrde det ett antal ggr men lyckades aldrig. Måste nog testa något dag igen. Det var "ett par" år sedan nu. Annars har jag nog 99% bra minnen av spel. När det gäller arkadhallar och arkadspel är det en annan sak dock haha. Men det blir en annan tråd :)

Instagram #sndb.se