• Diskussionstråd till FAQ: Paketering av spel.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #438322  by Grenoli21
 
jag brukar köra med småsten istället för chips eftersom de är lättare att hitta.

ibland får varorna lite småskador men life is life :D

Dom flesta brukar vara nöjda, eftersom att småstenen är perfekt att ha i trädgården
 #438356  by Snutteliten
 
Stötar
 #444013  by Ufouria
 
Är inte packningschips i de flesta fallen väldigt dåliga?

De är bra för att de är lätta och funkar om man ska fylla ut en kartong med "lätt emballage". Däremot så känns det inget vidare att enbart ha det. T ex om man skickar ett komplett spel i nyskick. Låt säga att man har spelet i en skyddsbox, stoppar det i mitten av en kartong och fyller upp med frigolit. Får ytterkartongen en smäll/intryckning så pressas ju frigolitbitarna (utan någon dämpning) mot spelkartongen och trycker in den. Hade man istället fyllt ut med tidningspapper så hade det dämpat trycket och inte fört det vidare mot spelkartongen. Förstår ni vad jag menar? Vet inte om detta stämmer men det kändes som det sist jag skulle packa ett spel. Valde istället att fylla upp med tidningspapper runt om vilket kändes som ett betydligt säkrare alternativ. Dock så funkar det fortfarande att använda lite frigolit men det måste då även finnas några lager bubbelplast runt spelet.
 #444023  by Japanspel
 
Nä bubbelplast kring spelet bör man nog ha iaf tycker jag.

Har dock svårt att tänka mig att en tålig kartong kan tryckas in särskilt mycket? 3 mm wellpapp kan man nästan spela fotboll med.
Du menar att du har en yttre kartong, plastchips eller liknande, en inre kartong, och så spelkartongen själv som förhoppningsvis tål att man rör vid den, så är du rädd att den ändå ska bli skadad? Ja det är väl inte omöjligt men men...
 #444028  by Ufouria
 
Tänkte mest att tidningspapper är bättre än frigolitchips som stötdämpare.

Som du säger så är A och O en kraftig kartong. I en mjuk kartong kan allt hända oavsett hur paketeringen ser ut på insidan.
 #444073  by Japanspel
 
Hmmm... jag tror frigolitchips bör dämpa rätt bra iom att de rör sig. :-k Prova? :)
 #444075  by Mango
 
Väldigt ofta är ytterkartongen totalmosad när man fått något fraktat från utlandet. Dubbelboxning är enda sättet att *nästan* försäkra sig om att innehållet kommer fram helt.

Jag tror också att tidningspapper dämpar betydligt bättre än frigolitchips.
 #463384  by Ufouria
 
Ni skulle ha sett postvagnen på mitt närmaste postombud! :o Synd att jag inte kunde ta kort. Den bilden på postvagnen som vi har sett många gånger var inget i jmf med vad jag fick se idag. Det var en vagn med två höga "stängsel" ca 2 m höga och öppet på de andra två sidorna (ni har säkert sett en sådan). Hursomhelst så låg där ca 8 st stora fyllda säckar (klumpen) staplade på varandra. Säcken som låg underst hade väl en 4-5 säckar över sig. Låt säga att varje säck vägde 10 kg så då hade paket underst där 40-50 kg över sig. Man blir faktiskt förvånad att kartongen inte är helt ihoptryckta när man får dem.

Undrar om Rek breven har det lite bättre (det har jag fått för mig iaf)? Rek breven (kommer på morgonen) kommer ju inte tillsammans med klumpen (kommer på eftermiddagen) iaf så det borde vara färre postsäckar och mindre tryck i Rek påsarna. Undrar om Rek breven någonsin sorteras i samma hög som övrig post. Någon som vet?
 #463402  by Ufouria
 
Just ja! Ja då sorteras de nog på ett annat sätt! Fick hem ett Rek paket nyligen där inget av frimärkena var stämplade. 8)

Kanske man inte tar Rek frakt i onödan då. :) Vill ju inte ha sitt paket i klumpen. Oavsett hur bra paketeringen är så finns det risk att det hamnar under 50 kg.
 #463498  by Japanspel
 
Har för mig att det som går som paket går i tyngre säckar än det som går som brev. Men jag vet inte vad du såg. Brev är ju dock mestadels lättare grejer, såsom kuvert. Maxvikten är 2 kg men de flesta brev är mycket lättare.
 #463564  by Ufouria
 
Det var nog "breven" mindre än 2 kg som jag såg med tanke på att det var så sjukt mycket. Men eftersom de var på utlämningsstället och inte i folkets brevlådor så måste det ha varit skrymmande post iaf. :-k Kan ju ha varit breven som lämnats in och som skulle vidare till Posten oxå iofs. :-k
 #474392  by Banani
 
Hur skickar man manualer, reklamblad å dylikt på bästa sätt.
 #474417  by Kveldulver
 
Eller i ett DVD fodral om det är väldigt dyrbara manualer. Mellan två plywood skivor är också mycket bra.
 #496242  by Vikeskar
 
Tjenis era luringar.

Tips på emballage som duger till att skicka grejer utan att det blir en ace ventura leverans av t.ex en låda.

Vad använder ni er av?
Samt tips på en vettig brevvåg som inte kostar för jäkla mycket?

Med vänlig hälsning,
Peter
 #496243  by Tronin
 
Du kan nog hitta lite matnyttigt i den här tråden: viewtopic.php?f=10&t=11614&hilit=packa+r%C3%A4tt
 #496286  by Ufouria
 
Brevvåg kanske finns på typ Clas Ohlson. Jag skulle själv behöva köpa mig en ny då knapparna är helt förstörda.
 #550874  by vicious
 
om man ska skicka 50spel, 19 med box, mm hur packar jag då bäst. ? :)
 #550895  by vicious
 
okej tack, kollade bubbelplast finns på jula som ligger nära och bra. \:D/
 #561222  by Sonefors
 
Tänkte tipsa om hur man gör ett gott intryck när man säljer och skickar iväg spel. Gör ofta så här när jag säljer via blocket och andra ställen där man inte har goda omdömen att luta sig mot. Får köparen att känna sig lite lugnare i dessa lurendrejeritider.
Förutom huvudbilderna i annonsen samt eventuella extrabilder via mail/mms så gör jag så här, den feta stilen är texten i det sms jag skickar tillsammans med bilderna:

Här är spelen innan packning/rengöring:
Image

Den vänstra sidan är rengjord, du ser skillnaden mot den smutsiga sidan till höger:
Image

Spelen måste skyddas med bubbelplast under frakten:
Image

Och så var det frankerat och packat med slitstark golvpapp!
Image

Image

Klart!
 #561232  by JBH
 
Snyggt Sonefors, exemplarisk paketering!
Själv har jag lärt mig att paketera korrekt genom att få hem spel från bla. Sanna, tjibynn och Yellowbird.
Har aldrig fått hem ett spel dåligt paketerat av någon på forumet :good:
 #564986  by MilleN
 
Finns i alla större matbutiker :)
 #564995  by Ufouria
 
Ja de har nog garanterat. Skulle inte klara mig utan brevvåg. Så mycket brev och paket som jag väger på den så gott som dagligen.

Instagram #sndb.se