• Byte av batteri

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #471286  by Tronin
 
Hmm ingen? Finns det redan en diskussionstråd får någon gärna ge mig länken.
 #471297  by Japanspel
 
Kan du inte söka med sökfunktionen? :)

viewtopic.php?f=2&t=5497
viewtopic.php?f=2&t=9152&p=435206&hilit=byta+batteri#p435206
 #471317  by Tronin
 
Iom att det här är FAQ-avsnittet fixar jag ihop ett inlägg som förhoppningsvis kan underlätta för andra som vill byta sina batterier.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Ibfg#t=57s
I klippet syns det tydligt hur man ska göra, men vill man byta batteri måste man göra om samma procedur. Då är det enklare att från första början sätta in den här hållaren från ex. Kjell & Company. Slutresultatet ska se ut såhär: http://i38.tinypic.com/mtwl92.jpg.
Last edited by Tronin on 20 Dec 2011, 17:42, edited 1 time in total.
 #471321  by Ufouria
 
Är det du som gjorde det där (sista bilden)?
 #471324  by Tronin
 
Nä, men jag hoppas det ser ut så när jag är klar. Bilden hittade jag när jag letade efter batterihållare.
 #476568  by Tronin
 
Jag försökte mig på ett batteribyte idag och kan rapportera att batterihållaren är något för stor. Avståndet mellan piggarna som man ska trycka igenom hålen efter man plockat bort det gamla batteriet är lite för stort, men det ska förhoppningsvis gå att ordna. Antingen om man lyckas böja de inte alltför flexibla benen eller man sätter dit en förlängning. Jag återupptar arbetet på fredag och kommer antagligen med lite bilder på hur det gick.

E: Förutom avståndet på piggarna är batterihållaren lite för stor om man ska använda den till Shadowgate. Det sitter nämligen en svart kondensator i vägen för hållaren. Lyckligtvis är den bara fastsatt i ena änden (brukar kanske vara så), så det är bara till att böja upp den så får hållaren plats.
 #476720  by Tronin
 
Försöksobjektet.
1.jpg
Innan batteribyte och vinkling av kondensator.
2.jpg
Batteriet borttaget och kondensatorn vinklad bort från kretskortet.
3.jpg
Som framgår av nästa bild är batterihållaren från Kjell & Company lite för lång.
4.jpg
Problemet löses genom att böja den ena piggen. Jag valde pluspiggen för det var lättare att börja trä hållaren med minuspiggen.
5.jpg
På grund av modifieringen når pluspiggen inte riktigt över kanten. Men det spelar ingen större roll då den är tillräckligt lång för att fungera, det blir bara lite mer mek med att fästa den.
6.jpg
Det framgår klart och tydligt att batterihållaren är lite för tjock.
7.jpg
Stänger man igen kassetten går den inte ihop ordentligt.
8.jpg
Men med alla skruvar på plats ser kassetten ut precis som innan jag inledde arbetet.
9.jpg
Kassetten går igång utan några problem och självklart går det att spara. Jag har inte lött fast batterihållaren ännu, mest för att jag funderar på hur nyttigt det är för spelet att bli nerpressat i kassetten. Hur skadligt kan det vara? Jag är inte direkt sugen på att göra samma ingrepp på Kirby eller Zelda om det visar sig att kassetten far illa. Ett alternativ är att göra på följande vis, om man fortfarande vill använda samma batterihållare:
10.jpg
Ett andra alternativ är att modifiera batterihållaren och göra den smalare, men jag är inte helt hundra på om det kommer fungera.

Ett tredje alternativ är att beställa en ny hållare som gör att man måste göra om hela proceduren varje gång man byter batteri.


Vad har ni andra för tankar kring det hela? Det vore bra med lite tips på vilken lösning jag borde testa.
 #476723  by Japanspel
 
Lite dyrt och krångligt sätt tycker jag.

Föredrar detta.
http://www.youtube.com/watch?v=RsROHA7RUCQ

Själv så lödar jag faktiskt in batterier med hållare från fungerande GBC spel. De bör väl hålla några år tänker jag mig, och jag får dem "på köpet" i mina spelpaket så de är i princip gratis...

Vet inte om det är skillnad på NES och game boy batterier? Men så länge det är 3V och hållarna inte är för stora så bör det fungera.
 #476726  by Tronin
 
Bra tips! För nu upptäckte jag att de batterihållare jag har INTE får plats i Zelda-kassetterna. Så på dem ska jag testa den metoden du länkade till. Gör nog även det till Kirby.
 #476727  by QRS
 
Tackar för tipset med att tejpa batteriet! Har några spel som är "döda" sparmässigt och jag har ingen erfarenhet av att löda (eller utrustning heller!) så det här blir perfekt!

En fråga bara från en som har noll koll på kretskort, ström etc. Elektrotejp leder strömmen? Är det därför han kan lägga tejpen mellan batteriet och där den ska gå mot? Eller är jag helt ute och cycklar nu?
 #476750  by Japanspel
 
nä eltejpen läggs under den undre hållaren
 #476765  by QRS
 
Dohh! Du har så rätt så! :)
 #482194  by QRS
 
Har även jag testat nu och fixat till en pokemon silver där betteriet var dött tidigare. Tejp varianten fungerad perfekt. Tackar och bugar för tipset!

Någon som har ett bra tips där man kan köpa ett helt gäng med billiga 2025 batterier? 25kr styck på Claes ohlson var lite dyrt tyckte jag.
 #482198  by Tronin
 
Köper du minst 5 st på Kjell & Company får du dem för 11,8 kr/st.
 #482210  by QRS
 
Tackar för tipset!

Tittade där efter jag köpte det på Claes Ohlson men hittade inte den sorten. Skulle ha frågat så klart *suck* Tänkte att det var samma pris då liknande batterier kostade 25kr styck där med. Ska kolla i morgon!
 #482218  by wkd!?
 
Jag provade eltejp-metoden med en NOE version av donkey kong country, fungerade skitbra :good:

Det borde ju fungera lika bra oavsett system.. :-k
 #482255  by QRS
 
Ska tillägga att jag använde vanlig tejp för att testa och det fungerade perfekt. Ska köpa eltejp i morgon då jag glömde det. Kanske jag borde göra om det med eltejp istället? Tänker att det kanske är bäst? Leder bättre eller så? Så dålig på sånt där elektriskt hehe :)
 #482256  by Lindholm
 
ta den tejpen som fäster bäst, jag hade kört på silvertejp
 #482276  by wkd!?
 
Hmm.. det stämmer nog att silvertejp fäster bäst, men jag fixade batteriet med det jag hade hemma för stunden, svart el-tejp och ett rakblad, och det håller än iaf :D

Med silvertejpen måste du nog skära till den så den passar (den är för bred tror jag).

Men har du tillgång till en lödkolv och lite grundläggande kunskaper inom området är det ju en klart bättre och mer bestående lösning ;) El-tejpen i sig leder ju inte ström utan den kallas så för att den används i stort av många byggare och elektriker pga att den isolerar bra och har en bra "hållbarhet" i olika miljöer.
 #483021  by QRS
 
Tackar för alla tipsen. Mycket man inte vet :) Testade faktiskt i dag att byta batteriet på en gold pokemon till gameboy med ett 2032 batteri istället och el tejp denna gång hehe. Samma storlek och 3 V på batteriet. (Hittade ett 4pack sådant batterier för 10kr i en affär!) Fungerar att spara hur bra som helst.

Tror jag ska behålla den ett tag och kanske spelar igenom det för att verkligen se att det fungerar och håller en stund. Har aldrig spelat något pokemon spel till gameboy så det kanske är dags!

Off topic: Är storyn likadan i alla pokemon spel till gameboy? Verkar hända samma sak i början av alla spelen i vilket fall haha. :)
 #483125  by wkd!?
 
Härligt :)

Med pokemon är jag osäker, jag har själv bara spelat red och blue som en liten snorunge då det begav sig :) Det ända som skiljde dem åt var nog att vissa pokemons fanns bara i red och andra i blue (ett system som tvingade en att köpa en link kabel och byta med en polare om man ville "catch 'em all" ;)).

Fire red och leaf green till gba är ny-versioner av red och blue tror jag, så dom är det väl samma stuk på.

Väldigt off topic nu men hoppas det hjälper lite iaf 8)
 #607502  by nick_arrow
 
Hejsan! Jag har en fundering angående när man öppnar en nes kassett. Jag har nyligen fått hem en 3.8 mm gamebit och tänkte öppnat upp mitt amerikanska Star Tropics för rengöring men stötte på problem direkt. Skruvarna i kassetten verkar inte vilja röra sig, dom sitter "tokfast". Är det här pågrund av att man inte ska öppna kassetter som har batteri i eller hur tänkte Nintendo??? För mina pal spel fungerar det hur lätt som helst att öppna med...Vad är det för konstighet jag kan ha råkat ut för? Gamebiten kan ju knappast vara för stor...Hjälp tas tacksamt emot!

Stort tack på förhand!
 #607512  by Tronin
 
Det är lika lätt att öppna spelen med batteri som de utan.

Det finns risk med gamebits vissa är för stora. Man bör ha en mejsel istället.
 #607515  by segasonic
 
Du får börja på gym ;)
 #607531  by nick_arrow
 
Hah! :D
 #607542  by QRS
 
Är du säker på att det är en som biten passar till? Då och då har jag stött på de som har "vanliga" skruvar istället. (Sist blev jag tokig och undrade varför inte biten fungerade tills jag såg var felet låg!) Är inte insatt i vilka som har dessa "vanliga" skruvar men det sista spelet som det hände på för mig var en vanlig Soccer PAL. Med vanliga skruvar menar jag en som du kan använda en vanlig flat skruvmejsel till (Fast skruven ser lite konstig ut)
 #705789  by Tobbe
 
Har letat efter bra guide för batteribyte utan lödning eller batterihållare. Denna gubben kör samma teknik med eltejp som Pokémonfilmen längre upp fast med NES.

HOW TO CHANGE A VIDEO GAME CARTRIDGE BATTERY WITH…: http://youtu.be/FgYRO-AHJmY

EDIT:

Provade och tog lite bilder, det fungerar men va försiktig! Batteribyte

Instagram #sndb.se