• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #45097  by Filurkatten
 
De kanske är så att de bara klarar vissa pirater och eller vissa tidiga USA spel med?

Vad vet jag, bara en teori.

 #45115  by Faxandu
 
Nope, denna släta enhet funkade det inte heller med, den har serienummer "PE187810", den andra släta har "PE3501966".

Men moddade nu en av dem så kan i vilket fall spela Mega Man 6 som jag bytte åt mig idag

 #45133  by Bonomaul
 
Serienummer under 100.000 har nämnts vet jag. PE3501966 måste väl förresten ha ett bytt skal, för så sena enheter hade väl den mer vanliga räfflade toppen?

 #45171  by Faxandu
 
PE3501966 är en gammal hyrenhet

 #45618  by nes_nerd_no_1
 
Faxandu wrote:Det är en myt att den första versionen av NES konsolen (den släta) är regionsfri.

Nån mer än jag som har hört detta?
Jag har oxå hört att alla släta skulle vara regionsfria och jag trodde på det ganska länge eftersom alla släta konsoller jag hade ägt hade varit det.

Någon sa till mig även att alla enheter under 123456 skulle vara regionsfria. Har tyvärr aldrig orkat forska närmare i ämnet dock...

 #45619  by BelfegorC4
 
thats a negative Nes_Nerd_No_1
Min är slät, har nummer 58493 och var inte regionsfri. Den är det nu dock :P

 #45622  by nes_nerd_no_1
 
Oj! Så det är spärr så lågt ner som på femtiotusen! Där ser man! Jag trodde åtminstonde att alla under hundratusen skulle vara regionsfria..
Man lär sig något nytt varje dag! :)

 #46545  by nissling
 
En annan myt är ju att man ska blåsa i kasstterna. Dom förstörs då. Man ska alltså inte blåsa i dom. Men det visste ni väl redan om ;)

Ska se om våran kompis Adam VideoGamer känner till det.

http://www.fejmtv.se/videoklipp/06b3bb34fcaf1104

Ojojoj, han ligger risigt till nu. använd T-röd nästa gång ;) (trots det var filmen rolig.)
Adam VideoGamer wrote:Men det här spelade man ju som liten grabb ju!
Han är väl fortfarande liten (möjligtvis äldre, men om man är barn är man liten precis som jag).

 #46788  by Nystroem
 
Blåsa i kassetter, ja.. massmordspropaganda på extremt extremistisk nivå. Fy fan :(

 #48670  by Azox
 
stakkars kasetter som får utsättas för dagens ungdommar :P tänk va de har fått gå igenom genom åren, ändå lever de vidare =)

 #48685  by helios
 
Ja de håller bra mycket bättre än cd skivor. Bara att putsa av kontakterna och spelet blir som nytt!

 #50711  by Pinge
 
myter e klart intressant....
beträffande smb warpen till bana 1-1 så e jag tveksam.... men i Lost levels finns det warprör som tar dig tillbaka till värld 1-1 däremot...

minns att det florerade en del "felaktiga" lösenord till metroid och kid icarus i mitt bostadsområde back in the days.... och att jag inte trodde det gick att hoppa över flaggstången i smb innan min mor lyckades.... god bless her.

En annan liten anekdot var när jag lurade i min syster att man warpades till sista bossen i SMB2 om man grävde bort alla sand i ngn av pyramiderna (minns inte vilken).... fn vad hon kämpade innan jag skrattande fick springa därifrån jagad av henne....

 #51068  by skogga
 
nissling wrote:En annan myt är ju att man ska blåsa i kasstterna. Dom förstörs då. Man ska alltså inte blåsa i dom. Men det visste ni väl redan om ;)
Va, oj... ska man inte.

Image



Hehe, fattar inte varför folk ens blåser i N64 kassetter de har ju inte problem med att starta i normalfallet. Jaja, denna håller jag dock på att rengöra innan den ens får titta på min vackra Orangea N64 ;)

 #51085  by rogerxy
 
En myt som gick på vår skola var att om man hoppade över flaggstången i SMB så kom man till en hemlig värld. Lyckades hoppa över en gång & blev grymt besviken när det visade sej att man bara sprang & sprang & sprang tills tiden gick ut.

 #51987  by Stene
 
Anders wrote:Ett gammalt rykte talade också om att man i slutet av bana 1-2 på SMB kunde warpa tillbaka till bana 1-1.
Det stämmer!!! Har bilder från minus världen, en vatten värld som aldrig tar slut.

 #51991  by nes_nerd_no_1
 
Stene wrote:
Anders wrote:Ett gammalt rykte talade också om att man i slutet av bana 1-2 på SMB kunde warpa tillbaka till bana 1-1.
Det stämmer!!! Har bilder från minus världen, en vatten värld som aldrig tar slut.
Men det är väl ändå en viss skillnad på att varpas till värld 1-1 istället för minusvärlden... ;)

 #52093  by Stene
 
yes, såg det efter mitt förra halv trött inlägg!!

 #53603  by Bonomaul
 
Det har ju till och med bekräftats i NM, så jag ser ingen anledning att tvivla i och för sig.

 #53615  by Gsmhacker
 
Bonomaul wrote:Det har ju till och med bekräftats i NM, så jag ser ingen anledning att tvivla i och för sig.
vilket nummer ?

 #53658  by Bonomaul
 
Som sagt, Box Mario någon gång under 91 eller 92.

 #53670  by Gsmhacker
 
box mario :?:

 #53692  by Riwallen
 
I mina hemtrakter gick det ett rykte om ett gyllene rum i Metroid där en en avbild av moderhjärnan skulle finnas.
Om det bara var en foksägen i Småland eller förekommande någanannanstans vet jag inte

 #53720  by BelfegorC4
 
Gsmhacker wrote:box mario :?:
Istället för att kalla det insändarnas frågor kallade dom det för Box Mario =)

 #55163  by Ylgrott
 
När jag var liten sade en äldre snubbe i min skola att man kunde hoppa in i

den vänstra väggen när man klättrar upp för stegen innan den första stora ormen
på snakemans bana i mega man III efter att ha varvat det en gång innan.

Det funkade ju såklart inte, han var dum i huvudet :(

han sade även att man kunde slå ner domaren i punch out och även domaren i ice hockey...

 #55279  by J. Lilja
 
Just ja, det där hörde man ju ofta! Även att man kunde slå ner domaren i Tennis. :)

 #55304  by Ylgrott
 
hehe, jag förstår ju varför ryktet nådde ytan, speciellt med frustrationen i punch out :)

 #55373  by Tawny
 
hur kan elektronik förstöras av att man blåser på den?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se