• Vi spelar Nes tillsammans | 006 Blaster Master

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Sjätte omgångens spel

Clu Clu Land
4
16%
DuckTales
9
36%
Blaster Master
12
48%
 #536266  by poppe
 
Här är sjätte omgångens spel som togs fram genom en kombination av excel och slump.nu. Tjuvstartar röstningen en dag tidigare pga. midsommar.

Röstningen pågår fram till den 24:e juni och sen spelar vi mellan den 25:e juni till 8:e juli.

Tanken är att vi ska prata fritt om spelet vi spelar, men vill du skriva en recension, spela in en film eller sjunga en sång om spelet så går det också bra.

Who's With Me?

ImageImageImage
Last edited by Sonefors on 02 Jul 2012, 23:58, edited 1 time in total. Reason: Omröstningsresultatet i rubriken.
 #536267  by segasonic
 
Det blir quack för hela slanten!
 #536268  by poppe
 
Svåra val den här omgången. DT och BM är riktigt roliga, CCL har jag aldrig testat.
 #536270  by Lindholm
 
Blaster Master va det enda av dessa spelen jag hade som liten, kom dock aldrig så långt i det så borde ge det en ny chans. Iaf ett grymt spel
 #536280  by Ufouria
 
Blaster Master och Ankan har jag spelat så mycket så det blev Clu Clu Land för att vidga mina vyer. Har bara spelat clu clu i max en kvart. Jag gillade det och vill gärna spela det lite mer.
 #536294  by Gippan
 
Duck Tales har jag gett på tok för lite uppmärksamhet :)
 #536931  by GHFear
 
Blaster Master är ju underbart :) Rösta BM!
 #537010  by R.J
 
Knappt spelat Blaster Master men hört att det ska va riktigt kul så finns väll inget bättre tillfälle att testa det än tillsammans med er. :good:
Last edited by R.J on 24 Jun 2012, 12:24, edited 1 time in total.
 #537011  by MacTank11
 
Som vanligt grym musik då Sun Soft grejar liren.
Om det nu skulle bli Bla Ma så bör väl start-knappen furret förbjudas? :-k
 #537270  by poppe
 
Okej, då är det Blaster Master vi spelar i två veckor. Det ska bli skoj att ge det en ärlig chans.
 #537303  by RetroMask
 
Inget ont om Blaster Master men helvetika vilket svårt spel! Jag trodde jag skulle börja lipa på riktigt innan jag klarade det. Utan tvekan det svåraste Sunsoft spelet jag kört (har inte spelat Gimmick och Ufouria). Det blir en hel del att köra om man får slut på continues i slutet av spelet. Att det inte existerar en sparfunktion eller password är sjukt, men att det finns begränsat med continues är ju helt vansinnigt. Men bortsett från den biten, vilket jäkla kanonspel!
 #537327  by Ufouria
 
Instämmer till 100%. Framförallt sista banan är sjukt frusterande. Klätterfunktionen förstör det hela. Synd att det inte går att stänga av den.
Tycker även vattenbanan är jobbig.
 #537550  by poppe
 
Spelet hade mått bra av ett lösenordssystem, men jag måste ändå säga att jag är sjukt inpad av spelet, det släpptes ju redan 1988 (dock inte i Sverige).
 #537655  by R.J
 
Första intrycket: Blaster Master

Måste nog börja med att ta upp introt...
RJ överanalyserar och ger sin Version av Blaster Master introt. :lol:
  • Bild 1. Jason (Huvudpersonen) kollar på sin padda(?) som han har i en glas burk.
    Redan här kan man ana att Jason troligtvis är från den Amerikanska södern med tanke på hans stora intresse för paddor, Det kommer fler tecken som tyder på detta.
    Bör tilläggas att burken som Jason förvara sin padda i är alldeles för liten för paddan och saknar lock, Då Jason ser ut att vara i 25års åldern måste nog detta ses som att Jasons IQ ligger något under snittet och att han ev har en bristfällig allmänbildning.

    Bild 2. Paddan rymmer ur glas burken. Jason försöker fånga den.
    Nu ser man att Jason har en vit T-shirt med avklippta ärmar som både talar för att han kommer söder ifrån och samtidigt att han troligtvis kommer från undre medelklass.

    Bild 3. Man ser Jason jaga paddan som nu lyckats ta sig ut på gården och ser sjukt sugen ut på nått. Man ser bakdelen av en bil som står parkerad i ett garage.
    Bilen ser ut att va av en äldre modell och garaget ser mer ut som en lada och sist men inte minst tanken/tunnan med radioaktivt avfall som Jason försökt begrava men bara lyckats täcka typ en tredjedel av.

    Bild 4. Paddan dricker av det radioaktiva avfallet. Paddan växer och blir stor. Jason hade alltså inte ens satt ett lock på tunnan.

    Bild 5. Paddan hoppar ner i ett hål på baksidan av Jasons hus. Nu ser man även att han har slitna blå jeans och vita sneakers på sig.
    Det enda som saknas är en hockey frilla sen är han så "white-trash" man kan bli.

    Bild 6. Jason hoppar efter paddan ner i hålet.

    Bild 7. Visar sig att det va Jasons hål som han hade grävt till sin rosa kärnkraftsdrivna monster-truck som han döpt till Sofia The 3de. (Hmm Vad hände egentligen med Sofia 1 & 2? :koopa:)
    Sofia har fått den fetaste hydrauliken och en kanon på taket vilket också stödjer tidigare teorier ang Jasons White-Trashiness.

    Bild 8. Jason har tagit på sig sitt feta skinnställ och har en hjälm i handen. Färgerna går i vitt och gris-rosa. Här ska det bli åka av!
Återkommer snart med mer...
Last edited by R.J on 26 Jun 2012, 19:47, edited 5 times in total.
 #537805  by poppe
 
Trevlig analys R.J! Det finns många saker i storyn som är konstig.
 #539865  by Ufouria
 
Ah, det är ett problem. Problem att hitta. Första hålan som man ska in i (som första bossen befinner sig i) är nere i vattnet till höger av det område som man kan åka omkring i innan man dödat den första bossen. Går att åka ner med hela fordonet i vattnet men sedan måste man ut och upp för en stege.
 #539926  by R.J
 
Spelat Ca. 3 timmar nu, Yrat/Utforskat mycket. Brände 2 liv redan på vägen till första bossen innan jag kom in i spelkontrollen som för övrigt är riktigt tight när man vant sig.
Första bossen va riktigt lätt, Tror jag dog en gång men det va rent slarv. Andra va lite svårare men fortfarande ganska lätt. Är i Area 3 och har skaffat mig Hyper Cannon & Crusher Cannon och bränt 1 continue.

Älskar Sofia The 3de spriten! Detaljer som att man ser hur hjulen rullar och att hon typ sträcker på sig när man siktar uppåt är så simpelt men endå såååå snyggt.
Monster/Fiende spritesen tycker jag är mycket hit and miss, Allt från fantasilösa fiender som ser ut som E-Tankar i från mega man till riktigt snygga robot skallar som påminner om skallen på en T-800 Terminator (Arnold). Detsamma gäller för de bossar jag stött på.
Bara jag eller känner man igen en del fiender från andra spel? Sen tycker jag Jason är sjukt lik Bomberman när man är inne i grottor.

Märkt att jag knappt använder mina special-vapen men det kommer säker ändra sig när jag kommer längre in i spelet. Som många redan tagit upp saknar man ju någon form av Password eller Save sen har jag upplevt en del slow downs.
Vet inte om det har att göra med att jag spelar på powerpak i ett Ntsc Nes men till och från kan det bli riktigt segt och blinkigt.

Kommer fortsätta spela och tycker det är riktigt kul än så länge, Tror dock inte jag kommer hinna klara det innan nästa "Vi spelar tillsamans.." men ska verkligen försöka.

Två snabba frågor bara: Hur många continues har man? Och blir man av med all sin special-vapen ammunition när man anväder en continue? :koopa:
 #539934  by Ufouria
 
Har för mig att man bara har 3 continues (kan vara 5 oxå).

Har inget minne av slowdowns. Det kanske bara är i NTSC versionen.

Specialvapen kan vara rätt bra på de små maskarna som knappt går att skjuta annars förutom när de faller i luften.

Jag har fastnat med Sofia en eller två gånger i ett hörn och inte kunnat komma upp. Tror det är något sådant förödande hål i Area 1, kanske strax innan Area 2.
 #539939  by poppe
 
Läste om en bugg som är användbar på bossarna. Om man avfyrar en granat och pausar så tar den dubbel skada, något som helt klart är trevligt att känna till längre fram i spelet.
 #539941  by RetroMask
 
Jag har för mig det var rätt mycket slowdowns men jag kan eventuellt ha blandat ihop det här med något annat spel nu...

Om du fastar så är instruktionsboken ett hett tips att ta hjälp av. Jag spelade Blaster Master i april och här kan man läsa om vad jag tyckte om det hela: (spoiler varning)
http://retromask.blogg.se/2012/april/bl ... aster.html
 #540126  by poppe
 
Här är mina intryck av spelet.

----

Blaster Master
Bakgrundsstoryn i Blaster Master skiljer sig av någon anledning från den Japanska versionen, så spelets inledande sekvenserna skapar en del frågor och förvirring för oss i väst, speciellt om man känner till originalstoryn.

Hur som helst, en groda som hålls som husdjur rymmer från spelets huvudperson, en kille vid namn Jason. Grodan skuttar ut från pojkens hus och hoppar självmant upp på en stor låda med radioaktivt innehåll. Grodan muterar (så klart) och försvinner sedan ner i ett stort hål i marken. Jason tvekar inte utan följer efter ner i hålet där han hittar er missilbestyckad bil vid namn Sofia the 3rd. Och här börjar äventyret.

Fråga 1: Varför har huvudpersonen en groda i fångenskap?
Fråga 2: Varför finns det en stor låda med radioaktivt innehåll i trädgården?
Fråga 3: Varför är det ett stort hål i marken i trädgården?
Fråga 4: Vem är så dum i huvudet att man lämnar nycklarna kvar i en missilbestyckad bil?

Till en början uppfattar jag spelet som ett traditionellt plattformsspel där jag rör mig från vänster till höger med min bil och skjuter allt som rör sig, men ganska snart inser jag att spelets utmaning inte ligger i att undvika fällor eller skjuta fiender. Nej Blaster Masters utmaning ligger i att hitta rätt genom kluriga banor fyllda med återvändsgränder och helt utan ledtrådar åt vilken riktningen jag ska åka. Något som för tankarna till Metroid-spelen och minnen av timmar med planlöst irrande.

Målet med allt irrande är att hitta en slutfiende på varje bana (väldigt originellt, inte). Efter varje fiende som är besegras får bilen en ny färdighet (kraftfullare vapen, propeller för att köra under vatten etc). Allt för att jag ska kunna avancera vidare och irra runt på nästa nivå.

Spelet har två lägen, förutom utforskandet med bilen kan jag som Jason lämna förarsätet för att utforska grottor fyllda med powerups och fiender. I grottorna byter spelet perspektiv till klassiskt  topdown-läge där jag ser Jason snett ovanifrån. Växlandet mellan de olika vyerna känns innovativt med tanke på att spelet ursprungligen släpptes 1988.

Prestationsmässigt får Blaster Master godkänt. Utvecklarna har lagt krutet på rätt saker, och det är främst animationen och designen av bilen som det för övrigt är en fröjd att köra omkring med. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om fienderna som är gråa och fantasilösa. Och som ofta när det står Sunsoft på kassetten så låter det fantastiskt bra, så även denna gång. Både melodierna och arrangemanget gör att jag nynnar på låtarna långt efter jag har tryckt på power-knappen.

Sammanfattningsvis är Blaster Master ett riktigt kompetent spel som bör kikas närmare på om du gillar retrospel, men allt utforskande kan ta knäcken på den tålmodigaste speciellt då spelet både saknar sparfunktion och lösenordsystem.

Hur gick då det med grodan? I spelets slutscen har grodan åter sin gamla form och återförenas med Jason. Tillsammans sitter de på biltaket och blickar ut i horisonten, helt utan egentlig förklaring, men det kanske är någon poetiskt nyans som jag helt har missat.
Last edited by poppe on 05 Jul 2012, 16:37, edited 1 time in total.
 #540496  by MoonCloud
 
wow, helt fantastiskt vilket samanträffande!

För ett par veckor sedan bestämde sig jag och orange för att spela alla (!) våra NES-spel i bostavsordning,
så långt som vi lyckades komma alternativt tills vi tröttnade.
De flesta spel fick vi överstökade på ca 30 minuter styck,
men när vi kom till Blaster Master så bestämde vi oss för att spela seriöst,
och ja, eftersom att det inte fanns koder och vi skulle upp tidigt nästa dag,
så bestämde vi oss för att göra som på den gamla goda tiden:
låta NESet stå på över natten.

För honom var allt efter första banan nytt,
själv vet jag att jag har kommit en bra bit tidigare också,
men den här gången (alltså bara för nån vecka sedan) kom vi mycket längre.
Efter varje Game Over höll vi andan och tänkte "snälla en continue till.."´
och det funkade ungefär fyra-fem gånger (tror det är så många continues man har).

Men det blev den fula krabban till boss som tog kål på oss till sist! ](*,)
Fy satan vad svår den var (paus-tricket fungerade inget bra på den).
När (om) någon kommer dit ... ge tips! Så kanske vi orkar börja om igen nån gång.

BTW: Vi filmade ganska mycket under spelets gång,
så kan tänkas att jag lägger upp något på min youtube-kanal.
 #540498  by Ufouria
 
Krabban ÄR svår! Man måste få in takten med den och det är en rätt lång fight eftersom man måste vara så försiktig. Man kan se till att ha vapnet helt uppgraderat så att man kan stå och skjuta från långt håll.

Instagram #sndb.se