• Vi spelar Nes tillsammans | 007 Life Force

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Sjunde omgångens spel

Aladdin
4
24%
Life Force
13
76%
Double Dribble
No votes
0%
 #543557  by Ufouria
 
Spelade klart Life Force idag. Riktigt bra spel som man aldrig ledsnar på. Bossarna är lite väl lätta men de är häftiga.

Det bästa är nog precis innan slutbossen. Stämningen som byggs upp.
 #543559  by R.J
 
Visste ni att det är två "olika" skepp man spelar med i Life force?
I Side view läget är man The Vic Viper från planeten Gradius och i Top-down view läget är man skeppet Lord British från planeten Latis.
 #543562  by Ufouria
 
Nä det har jag aldrig reflekterat över :lol:

Spelade klart det idag. Rakarns va bra det är! Lätt min favorit i den här genren. Musiken och stämningen, trevliga och omväxlande banor. Coola bossar.

Det bästa är stämningen som byggs upp precis innan slutbossen.
 #543564  by pyton
 
Dödar man inte slutbossen får man göra om hela spelet, vilket jag fick göra på NES 25 haha, det tog aldrig slut tyckte jag. Fuskade du med konami koden eller körde du igenom det utan fusk?
 #543577  by Ufouria
 
Utan fusk men med continues.

Kan man komma vidare utan att döda slutbossen? :o Men du dödar själva salamandern då och sedan åker iväg utan att döda ögat (?)?
 #543582  by pyton
 
japp, det går om man inte dödar ögat. Jag fick spela igenom det 2 ggr tack vare det. Utan fusk är riktigt skillat. :D
 #543584  by Ufouria
 
Jaha, det måste jag testa nästa gång.

Så länge man inte dör så går det bra! :lol:

Jag valde förövrigt laser x2 denna gång istället för ripple och laser är nog bättre trots allt. Laser och 3 options så är man rätt odödlig... tills man dör.
 #544014  by poppe
 
Nu är det genomspelat, dock med Konami-koden, men det är ett spel som jag vill lära mig utan och innan. Jobbigast var nästan "solstormarna" på lavabanan när man inte kan dom utantill.
 #544398  by MoonCloud
 
det verkar inte vara så många som är på? [-X kom igen nu! :nespad: :P
 #544592  by poppe
 
Mina tankar om Life Force.
-------------------
När jag spelar Life Force så slår det mig att troligtvis hamnade ingen av utvecklarnas skruvade idéer i papperskorgen under planeringsstadiet. Allt kom med. Det kanske låter som att spelet är spretigt? Det är det, men det är även det som gör Life Force varierat och framförallt maxat då tempot och galenskaperna skruvas upp ett hack för varje nivå.

Till en början scrollar spelet horisontellt precis som föregångaren Gradius, men på bana två vänds allt bokstavligen uppochner då spelet växlar till att scrolla vertikalt. Jag minns hur min haka bokstavligen åkte ner i golvet som barn, och så håller spelet på och växlar perspektiv fram och tillbaka.

Precis som i Gradius gäller det att bestycka sitt skepp med vapen och sköldar för att ha en sportslig chans att avancera. Det finns flera olika taktiker bland spelare i vilken ordning och vilken typ av vapen som man ska lägga krutet på, själv prioriterar jag missiler, option och laser.

Konami vill mycket med spelet och det märks när jag styr min farkost genom organiska köttbanor, eldsprutade lava och bortglömda civilisationer proppfyllda med färgglada sprits som får processorn i mitt Nes att kvida. Förutom att det är en fröjd för ögonen så låter musiken också förbannat bra.

Men spelet är inget för veklingar då det stundtals är fruktansvärt elakt. En träff = död. Dör jag förlorar jag inte bara ett värdefullt liv, nej jag blir även av med mina hårt insamlade power ups. Trots den höga svårighetsgraden är Life Force en tidlös klassiker som jag har lika kul med idag som jag hade som elvaåring, och någon dag ska jag även lyckas varva spelet utan Konami-koden ;)

Instagram #sndb.se